Jak jsem zmiňoval ve
shrnutí roku 1993, ďábelské tempo nešlo dlouhodobě udržet, proto jsem se nemohl dočkat
ročníku 1994, jenž sliboval se svými
91 vydanými hrami určité zvolnění. K tomu nakonec opravdu došlo, i když ne tak úplně. Doháněly se totiž "resty", tzn. nově vypátrané hry z předchozích let, takže se počet článků nakonec zastavil na stále vysokém čísle 128, z toho 5 bonusových, kdy svojí sérii dokončil
Jiří Bernášek (
Elektronické hry a hříčky 70. let,
Televizní hry,
Kondiciogramy a velké počítače vůbec a
Hry z časopisů přelomu 70. a 80. let).
Oslavili jsme také
milník 1000 her a vznikl i
Youtube kanál, kde se budou objevovat videa pro vybrané hry.
Průměrná návštěvnost se opět zvýšila a to na
7900 měsíčně, což mě samozřejmě těší. Perličkou je, že nejčtenějším článkem v posledních 12 měsících se stala
Tanková Bitva (1988), důvod nechť si každý domyslí sám.
Cíl dohrát všechny hry z roku 1994 se také podařilo splnit.
Co se týče průměrného hodnocení her z roku 1994, tak to zůstalo v podstatě na úrovni předchozích let, konkrétně se jedná o hodnotu 3.05. Známku 5/10 a více si ale tentokrát odneslo jen 13 her, což je pokles oproti 20 z minulého roku. Důvodem je částečně ústup osmibitové (a vlastně i Amiga) scény, kdy se objevil menší počet ambiciózních titulů, jelikož další a další vývojáři přecházeli na PC, s nímž ale mnozí začínali teprve experimentovat.
|
Tajemství Oslího Ostrova (1994) |
|
Quadrax (1994) |
|
Towdie (1994) |
Hrou roku 1994 nemůže být nic jiného než
Tajemství Oslího Ostrova. I přes své zjevné nedostatky tato parodie Monkey Islandu čněla nad tehdejší tuzemskou konkurencí a také díky marketingovým schopnostem distributora Petra Vochozky zaznamenala výrazný úspěch. Úspěch, který některé přesvědčil, že tvorbou her se dají vydělat slušné peníze (i když plně profesionální vývoj byl stále daleko), další motivoval k tomu "vytvořit něco lepšího".
Do nejlepší trojice se pak vešly dvě hry pro ZX Spectrum a sice povedená logická hra pro dva hráče
Quadrax od pozdějšího studia Cauldron a kombinace adventury a plošinovky
Towdie. Obě se dají považovat za vrchol tuzemské produkce pro osmibitové platformy.
|
Ancient Fighters (1994) |
|
Peloponéská Válka (1994) |
|
Boovie (1994) |
|
Magnex (1994) |
Mezi nejzajímavější hry se zařadila "kobkovka"
Ancient Fighters, v níž jsme hráli za tři postavy, ambiciózní real-time strategie
Peloponéská Válka, jež ale narazila na limity ZX Spectra a chybět nesmí originální simulátor svůdníka žen
Playboy pro DOS.
Dařilo se i logickým hrám, kdy se objevily dvě inspirované
Flappym a sice
Boovie pro ZX Spectrum a
Lemon Blues pro C64. Speciální zmínka patří Robertu Zaborowskému, který v daném roce vyprodukoval rovnou 7 solidních logických hříček pro Atari, z těch nejpovedenějších jmenujme hrátky s magnety v
Magnex, ničení lebek pomocí bomb v
Mixtrood a spojování kostiček se stejnými symboly v
Bombay.
|
Gunhead (1994) |
|
Naturix (1994) |
|
Bloody Revenge (1994) |
Osmibitová Atari vévodila i plošinovkám, konkrétně dvojice Knill - Štěrba se postarala hned o dva sci-fi kousky. V tom prvním s názvem
Gunhead jsme s bojovým robotem měnili svoji podobu a snažili se utéci z továrny plné nepřátel. V
Naturix jsme se zase ujmuli mimozemšťana, s nímž jsme měli na rozsáhlé vesmírné základně najít bedny s klíčovými zdroji energie pro naší civilizaci. Plošinovka klasického střihu
Bloody Revenge pro DOS zase vyčnívá na svou dobu propracovaným editorem úrovní.
|
Goldmine (1994) |
|
Super Blast (1994) |
|
Pozitronic (1994) |
|
Lemris (1994) |
V arkádách zaujala sbírka hříček
Gamebox od Vladimíra Chvátila, jež díky sdílené tabulce nejlepších výsledků zajímavým způsobem motivovala hráče, ovládání vrtací hlavy vycházející z úspěšné zahraniční hry v
Goldmine, variace na Pac-mana
Pampuch či skákání s žabím princem v
Arc Doors. Nechyběly ani kousky pro více hráčů jako
Brutal Worms, předělávka Dynablasteru / Bombermana na ZX Spectrum
Super Blast či hrátky s míči v
Pozitronic. Zajímavostí je i kombinace Tetrisu a Lemmings pod názvem
Lemris.
|
Cesta Tmou (1994) |
|
Stíny Noci (1994) |
|
Super Quest IV (1994) |
Textovky samozřejmě nemohly chybět,
Cesta Tmou se sci-fi námětem byla druhým dílem v trilogii "cest".
Na Resetkání naopak vychází z reálného světa, kdy se v roli Amigisty snažíme získat zpátky svůj odcizený počítač a dorazit včas do Brna na sraz.
Stíny Noci jsou zase textovkou s obrázky pro DOS, kde se v roli tajného agenta snažíme vloupat do vily patřící mafiánovi, jenž má v trezoru ukryté kompromitující materiály.
Super Quest IV už pak patří spíše mezi point & click adventury, i když kurzorem nepohybujeme pomocí myši, ale klávesnice. V roli zhrzeného školníka ZŠ zde vykonáváme pomstu.
|
7 Dní a 7 Nocí (1994) |
|
Mavlin: Vesmírný Únik (1994) |
|
Galaktická Říše (1994) |
Z výrazných her, které si odnesly nižší hodnocení, musíme zmínit známou adventuru od Pterodon Software
7 Dní a 7 Nocí se sympatickým zpracováním, ale naprosto hrozným designem obecně. Mimochodem objevila se i její
nevydaná Amiga verze. Stejně tak se nepovedla další adventura pro DOS
Mavlin: Vesmírný Únik, která na druhou stranu vyhrává cenu za nejhorší hudební stránku v tuzemských hrách vůbec. Místo si zde zaslouží i vesmírná strategie
Galaktická Říše, která ale opět naráží na limity osmibitových počítačů.
|
Katastrofa (1991) |
|
Defender of the Gold (1992) |
|
Fantasy (1992) |
|
Hlava Kasandry (1993) |
Během posledního roku se na blogu objevilo i několik "restů", které nevznikly v roce 1994, ale i tak si zaslouží pozornost. První z nich je textovka
Pomsta (1989), což je prvotina Davida Durčáka (později studio Cauldron), ve které se vydáváme vypátrat vraha našeho nejlepšího přítele. Další textovka
Critters (1989), v níž musíme čelit útoku žravých mimozemšťanů, si bere inspiraci ve stejnojmenném americkém filmu. V roce 1992 vyšla i
verze pro Atari.
Autor zmíněného Mavlina, Petr Mandík, před ním vytvořil ještě trilogii grafických adventur pro ZX Spectrum a sice
Velký Kšeft,
Bomba a
Katastrofa (všechny 1991). K tomu přidal ještě strategickou hru
Defender of the Gold (1992) vycházející ze slavné Amiga hry Defender of the Crown. Hlavní programátor adventury Dreamland: Final Solution (1999), Jiří Dobrý, stvořil jednu z nejlepších raných DOS her
Fantasy (1992) a zapomenout nesmíme ani na unikátní kombinaci simulátoru, adventury a střílečky
Hlava Kasandry (1993).
|
Skořápy (1994) |
|
Návrat (1994) |
|
7 Dní a 7 Nocí - nevydaná Amiga verze |
V roce 2025 bude cílem dohrát všechny vydané hry z roku 1995, což v tuto chvíli představuje 92 kousků. K tomu si ale připočtěme nikdy se netenčící počet nově objevených her, dohnat takto musíme přes 30 titulů, takže se opět dostáváme k číslu 120, tedy v průměru 10 článků za měsíc. Naštěstí to bude poslední takto nabitý ročník, počet titulů / rok poté na nějakou dobu klesne.
Stále uvidíme nejvíce her pro osmibitové platformy Atari, ZX Spectrum a Commodore 64, objeví se ale i hezká řádka titulů pro Amigu a DOS a pár pokusů na Atari ST, Sam Coupé, Sharp a Unix.
Nejvíce se těším na adventury Dračí Historie, Anatema: Legenda o Prekliatí, Ramonovo Kouzlo a Mise Quadam. Zvědavý jsem také na snad už pořádné RPG Magic Island: The Secret of Stones, simulátor Gravon: Real Virtuality od bratrů Španělů, završení trilogie textovek Mrtvá Cesta a grafické adventury na ZX Spectrum Twilight: Krajina Tieňov a Ovocníci. S obavami vyhlížím i Paranoiu, jelikož real-time strategie nejsou zrovna mým oblíbeným žánrem, tak snad bude obtížnost nižší. Nicméně máme se na co těšit.
Nechť žijí videohry!
Díky za recenze a trpělivost. Moc se těším na hry z roku 1995 :-)
OdpovědětVymazatKoukám, že i ročník 95 je celkem nabitý, tam už jsem čekal větší pokles. A pak je ještě v zásobě hromada titulů bez roku vydání, kde všechny osmibitové tituly budou na 99% staršího data, než je rok 1995. :)
OdpovědětVymazatNojo, těma hrama bez data vydání budu vyplňovat hubenější roky :)
VymazatTo by mě taky zajímalo kde se furt berou ty starší hry. Vždycky když se zdá že už jsou v daném roce všechny vyčerpané tak bum a objeví se hafo dalších!!....jinak dobrá práce a těším se na další rok ve společnosti herní archeologie!
OdpovědětVymazatZa to můžou další herní archeologové, kterým se daří objevovat a digitalizovat nové věci, také mi lidé píšou na email co mi tam chybí a sám občas na něco narazím když procházím různé seznamy her. Díky!
VymazatNavrhuji tento rok udělat výjimku a zařadit speciální hru Agent Mlíčňák, která se proslavila svým českým překladem. Mají tam být i nějaké narážky na časopis SCORE! ;-)
OdpovědětVymazatMaximálně jako bonusový článek, uvidíme
VymazatVelké gratulace! Jako obvykle skvělá práce a moc se těším na další rok, kdy budu pravidelně číst místní blog :)
OdpovědětVymazatRešpekt tvorcovi blogu. Zahrať si napríklad Quadrax v ZX verzií je radosť aj 30 od vydania. Pri iných hrách na to treba svätú trpezlivosť :-)
OdpovědětVymazatNa Magic Island jsem taky zvědavý, konečně dungeon. Hlavně ať se to podaří korektně rozchodit, protože tento dungeon je pověstný tím, že jej emulátory moc nedávaly a běžel strašně zrychleně, sám jsem to kdysi dávno marně zkoušel rozchodit korektně. Ale myslím, že už to během těch let někdo pořešil a někteří to dohráli i pod emulátorem. A přeji vše nejlepší do Nového Roku.
OdpovědětVymazatJo, konečně! Naštěstí mám pár kamarádů Amigistů a četl jsem i diskuzi na oldgames, takže se kdyžtak zeptám tam a nebo přímo Elemira, který to již dohrál. Díky a také přeji šťastný nový rok nejenom tobě, ale i ostatním zde!
Vymazat