sobota 13. března 2021

Hra 525: Belegost (1991)


Belegost
Vývojář: Miroslav Fídler & František Fuka & Tomáš Rylek
Vydavatel: Cybexlab Software & Fuxoft & T. R. C. (Golden Triangle)
Vydáno 1991 pro DOS / Windows
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Konečně jsme se dočkali a po čtyřech letech fungování blogu se tento port textovky Belegost (1989) ze ZX Spectra stává první DOS / Windows hrou, na kterou se zde podíváme. Autorem zůstává Miroslav Fídler (Cybexlab), resp. i zde uvidíme animované logo Golden Triangle, nicméně ostatní členové seskupení, František Fuka a Tomáš Rylek, se na tvorbě příliš nepodíleli. 

Hudba z originální verze tu totiž bohužel chybí, což je pravděpodobně způsobené tím, že v době vzniku stála zvuková karta asi jako celý počítač Amiga. Dočkáme se pouze jakéhosi praskání z PC speakeru během ohňostroje po dokončení hry a to je ze zvukových efektů vše. 

Animované logo The Golden Triangle

Začátek hry

Rýmované nápovědy

Na druhé straně tento port obsahuje podporu myši, takže ovládání je zase o kousek příjemnější. Technická poznámka - na moderních systémech je ideální pro spuštění hry použít emulátor DosBox a pokud nereaguje myš, stačí stisknout CTRL+F10. Díky uvedeným změnám zmizely dvě ikonky pro nastavení kláves (není potřeba) a zapnutí/vypnutí hudby (žádná není). Ostatní ikonky jsou logičtěji uspořádané. 

Z příkazů tu tedy máme JDI, PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ a POMOC. Poslední jmenovaný zobrazí známé rýmované nápovědy, které jsou trochu přepracované, aby byly více explicitní. Vpravo nahoře pak následují ikonky pro uložení / nahrání do souboru či přímo do paměti a ukončení rozehrané hry. 

Nová je možnost nastavení barev pozadí a textu pomocí kláves 1 - 4, kdy základní schéma je černé pozadí a bílý text.

Kontextová nabídka

Hádanky se nezměnily

Drahokam od minula trochu přibral na váze

Hádanky a průběh se neliší, takže jsem hru dohrál podle svého návodu z originální verze. Nicméně změnilo se mnoho detailů v textech, věty mají často jinou stylizaci, na některých místech přibyly a jinde zase zmizely "vedlejší předměty". Celkově tedy malý krůček dopředu, ostatně v běžícím textu na úvodní obrazovce je zmínka o verzi 1.1, čili autor prostě jen vyladil některé detaily. 

Zabití otravného pavouka nikdy neomrzí

Pojem "dobro" je relativní

Do tohoto běžícího textu se přesunul i úvod do příběhu, který je mírně upraven:

"Podzemní město Belegost, ležící na úpatí pohoří Ered Luin bylo vybudováno v průběhu Prvního věku Středozemska lidem Naugrim (jinak též trpaslíci). Při prorážení chodeb města byl nalezen Alqualamír, jeden z nejcennějších drahokamů Středozemska. Jeho cena nespočívá ani tak v jeho kráse (i když se téměř blíží k pověstné kráse Silmarilů), jako spíše v jeho schopnosti léčit zranění způsobená temnými silami, především služebníky Černého mága Saurona. Tato zranění jsou velmi nepříjemná, neboť způsobují trvalou bolest a představují vlastně pomalé umírání.

Po mnoho staletí žili trpaslíci v Belegostu, množili své bohatství, rozšiřovali a zkrášlovali své město. Pak ale přišel Druhý věk a Temná léta, kdy se Sauron stal Pánem prstenů. Za pomoci svých služebníků, především velkých armád odporných skřetů, zlých a veskrze špatných stvoření, zničil a zkazil co se dalo. A tak se jednoho ošklivého dne také před branami Belegostu objevila ohromná armáda skřetů. Trpaslíci bránili své město statečně, ale nakonec byli poraženi. Mnoha se podařilo uniknout do Železných hor i s částí svých pokladů, ovšem Alqualamír zůstal v Belegostu. Staré proroctví říká, že skřetové Alqualamír neodnesou, neboť se v jejich rukou rozpálí do bíla a že Alqualamír se jednou vrátí do rukou sil Dobra. Ten čas právě nadešel !"

Únik z podzemní říše

Vítězství !

Jiné barevné schéma

Verdikt: Mírně vylepšená verze ze ZX Spectra s podporou myši, bohužel naopak chybí hudební podkres. Jedna z prvních tuzemských her pro DOS / Windows. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat