Pedro na Ostrove Pirátov
Vývojář: Gold Storm (Július Nagy & Andrej Nagy) & K. V. M.
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Světoběžník Pedro se během svých cest dostává do svízelné situace - při průzkumu jednoho opuštěného ostrova objevuje pirátskou základnu. Piráti, obávajíce se prozrazení, Pedra uvězní a nechají ho dlouhých sedm let hnít v nejzazším koutě jeskyně. Jednoho dne se ale objeví výjimečná šance na útěk - většina posádky se vydává loupit a na základně zůstává jen pár jedinců, přičemž jednomu opilcovi vypadne z kapsy klíč od cely...
Pedro je kombinací adventury a plošinovky, kterou vytvořil tým Gold Storm (Július Nagy program, Andrej Nagy grafika) a K. V. M. doplnil povedenou hudbu a zvukové efekty. Distribuce se ujal známý UltraSoft, který hru prodával za poměrně vysokých 179 Kčs, přičemž existovala verze na kazetě i na disketě.
Menu s volbou typu ovládání |
Začátek hry |
Kámen lze použít k výškovým pracím |
V menu si vybereme způsob ovládání - buď joystick, nebo si lze navolit vlastní schéma. Potřebujeme klávesy pro pohyb vlevo, vpravo, skok, vezmi/polož a změň předmět. Na začátku si ještě musíme zvolit, zda chceme během hry přehrávat hudbu (pouze na Spectru 128K) či raději zvolíme zvukové efekty.
Postava má tři životy znázorněné srdíčky vlevo dole. O život ale nepřijdeme hned, ale musíme nejprve vyplýtvat všechnu energii, která je zase znázorněná jako vodorovná světlá čára navrchu obrazovky, která se postupně zmenšuje směrem do středu. O energii lze přijít mnoha způsoby - Pedro nemá rád vodu, akustické vlny od netopýrů, padající krápníky, skoky do zdi a už vůbec ne lávu. Čím méně máme energie, tím rychleji bije největší (animované) srdíčko vlevo dole, což je doprovázeno i zvukovým efektem.
Proti většině těchto nepříjemností se dá bránit sebráním správného předmětu. Štít nás ochrání proti padajícím krápníkům, deštník proti kapající vodě, lebka proti netopýrům, s holínkami můžeme chodit ve vodě. Pád z výšky postavě neublíží, přesto je nutné dávat si pozor třeba na propadávající se podlahu, kdy můžeme zahučet někam, odkud už se nedostaneme.
Technické zpracování je na profesionální úrovni - pohyb postavy je plynulý, grafika hezky barevná a zároveň přehledná a dočkáme se i mnoha animací.
Tudy by se bez ochranného předmětu projít nedalo |
Sbírka předmětů u netopýra se rozrůstá |
Piráta si lze naklonit flaškou vína |
V pravém dolním rohu máme čtyři sloty pro čtyři předměty. Ty můžeme sebrat a poté použít či odložit na libovolném místě. Klávesou "změň předmět" mezi těmito sloty přepínáme, což je znázorněno bílou barvou. Pokud chceme nějaký předmět sebrat, tak musíme nejprve přepnout na prázdný slot. Předmětů je ve hře poměrně hodně a občas je nutné taktizovat a rozhodnout se, co vzít s sebou (např. jaký ochranný předmět se nám bude zrovna hodit).
Hra je poměrně komplexní a obtížná, nicméně s trochou zkoušení se dá přijít na všechno. Nejtěžší částí je na první pohled propast, kde zezdola stoupají čtyři bublinky, které nahoře prasknou. Po nich je nutné přeskákat na druhou stranu. Ve skutečnosti se nejedná o nic hrozného, stačí si pořádně osvojit ovládání - v tomto případě je dobré držet celou dobu klávesu pro skok a šipku doleva pouštět. Obecně pak při pohybu po obrazovkách je lepší postupovat pomalu a pamatovat, že pro skok do strany stačí podržet klávesu pro skok a až poté stisknout klávesu pro směr.
Co se týče bugů, tak můžeme výjimečně narazit na propadávání podlahou, kdy se postava dostane mimo obraz a objeví se na náhodné, resp. sousední, obrazovce. Problémy jsou také se žlutým balvanem, který máme odstranit krumpáčem.
Plakát z časopisu BiT 03/93; Zdroj: spectrumcomputing.co.uk |
Na hru překvapivě nevyšla recenze, ale pouze "preview" v časopise BiT 03/93, kde autor mimo jiné zmiňuje "Z grafického hlediska je Pedro velmi vydařený. Animace Pedra je perfektní a myslím, že v tuzemských hrách nemá zatím konkurenci. Hra má velmi pěknou a barevnou grafiku..." Ve stejném čísle se objevil i plakát. O téměř rok později, v čísle 01/94 se objevila mapka a v 04/94 celý návod.
V roce 2011 byla hra fanoušky přeložena do angličtiny. Dobrodružství Mexičana Pedra pokračují ve hrách Pedro v Strašidelnom Zámku (1993) a Pedro v Krajine Pyramid (1993).
Mapa |
POSTUP HROU
Použil jsem klíč k otevření dveří vpravo, pokračoval na východ, opatrně přeskákal kaluže, u netopýra vyskákal nahoru, vyhnul se padajícímu krápníku a sebral kámen a kouzlo. U netopýra jsem odložil kouzlo a pomocí kamenu jsem v místnosti s řetězy dokázal vyskočit dostatečně vysoko a sebrat štít proti padajícím krápníkům a lebku proti netopýrům. Na konci chodby jsem ještě našel sekeru a vrátil se k netopýrovi.
Šel jsem se na místo, kde jsem našel kámen a pokračoval na východ. Přesekl jsem sekerou lano a spustil most. Na plošince nad lávou jsem našel láhev vína a tu si odložil u netopýra. V horní úrovni jsem se tentokráte vydal na západ, překonal čtyři netopýry a další nástrahy, dostal se až k propadávající se podlaze, na kámen nalevo položil svůj kámen a sebral deštník (ochrana před kapající vodou). Kámen jsem nechal osudu a na konci chodby sebral ještě krumpáč.
Propast je nutno přeskákat po čtyřech praskajících bublinkách |
Měšec stráží jakýsi magický disk |
Převozník |
Zpět u netopýra jsem odložil krumpáč a jednu z ochran (např. štít) a sebral zpět víno a kouzlo. Na východě jsem skočil dolů na plošinky a poté na západ. Piráta jsem si udobřil vínem a prošel kolem něho. Následující propast jsem přeskákal po bublinkách (dobré je držet celou dobu klávesu pro skok a šipku doleva pouštět). U magického kotouče jsem použil kouzlo a sebral měšec. Vrátil jsem se zpět (opět přes bublinky) a u netopýra sebral zpět krumpáč. Zpět na plošinky a tentokrát na východ - skočil jsem na loďku a převozníkovi zaplatil měšcem.
Došel jsem k plošinkám a použil krumpáč, což odstranilo žlutý kámen a zpřístupnilo cestu dolů. Vyskákal jsem ovšem nahoru a navštívil oheň plivající ještěrku. Její krvežíznivost stačilo ukojit tím, že jsem do cesty jejímu ohni hodil nějaký předmět (např. deštník). Jakmile přestala chrlit, tak jsem stoupl na spínač a odstranil jí z cesty. Za ní jsem našel holínky (lze chodit ve vodě). V nejvyšším patře na východě jsem také vzal zkumavku a dole na stole kuře (nutno zahodit např. deštník).
Přerostlá ještěrka plive oheň |
Žraloka uspokojí i kuře |
Před odstraněný kámen jsem skočil do nejnižšího patra do vody a běžel na západ. Žraloka jsem nakrmil kuřetem. U plošinek jsem na malý kráter použil zkumavku, takže začal produkovat známé bublinky. Zatím jsem ale pokračoval na západ a na konci sebral klíč. Vrátil jsem se k bublinkám a pomocí jedné vyskočil na plošinku a nahoru. Dostal jsem se do známých končin, vrátil jsem se na úplný začátek a otevřel dveře tentokrát na západě. Přesunul jsem kámen a pod ním našel další kouzlo. Přes propast na východě jsem opět skočil do vody a zastavil se až u dalšího magického kotouče, který jsem neutralizoval kouzlem.
Musel jsem ovšem ještě jednou vyskákat po nedalekých plošinkách úplně nahoru, sebrat klíč, s tím odemknout nedaleké dveře, sebrat perlu a tu donést jako úplatek mušketýrovi za magickým kotoučem. Následně byla cesta pryč z ostrova pirátů konečně volná.
KONEC POSTUPU HROU
A po bublince opět nahoru |
Mušketýr představuje závěrečnou překážku |
Vítězství! |
Verdikt: Podařená kombinace adventury a plošinovky, která se může srovnávat se zahraniční profesionální tvorbou.
Hodnocení: 6/10
Piráti obávájíc?
OdpovědětVymazatKdyž přechodníky neumím, tak je nepožívám.
Na toto sme vtedy pozerali ako na zjavenie, že takáto hra vznikla u nás :)
OdpovědětVymazat