středa 30. června 2021

Hra 561: Jméno Růže (1991)


Jméno Růže
Vývojář: Jiří Koudelka (George K.) & Miroslav Hlavička (Scalex)
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jak je z názvu patrné, autor se v tomto případě inspiroval v románu Jméno růže od Umberta Eca, hlavním hrdinou je ovšem šéfinspektor Jacques Clouseau známý z filmové série Růžový panter a dočkáme se i narážek na Indiana Jonese a Monkey Island

Hra byla distribuována společností Proxima Software s označením "18+" a to proto, že se zde vyskytují lechtivé scény, i když vše se nese v humorném duchu. Zároveň se jedná o první hru na osmibity (a po Wildfire (1989) o druhou hru vůbec), kterou můžeme zařadit do žánru "adventura", protože zpracování a ovládání až na pár detailů odpovídá klasickým "point & click adventurám". Dá se tedy říci, že Jméno Růže je předchůdcem slavnější hry 7 dní a 7 nocí (1994). 

Autoři

Hra začíná rozhovorem s abatyší

Zde leží Indiana Jones

Ke hře, která byla prodávána za 140 Kčs, byl přikládán manuál, ve kterém se dočteme například to, že autor hru označuje jako textovku a pracoval na ní 3 měsíce, během nichž zemřel frontman skupiny Queen, Freddie Mercury. 

Také se zde dozvíme zápletku - šéfinspektor Clouseau je francouzskou policií vyslán, aby prověřil "tajemný klášter tajemných jeptišek tajemného řádu Posxtey", který se nachází kdesi v Německu. Nicméně žádný specifický úkol zadán není, takže se prostě vydáme na místo a budeme pátrat po čemkoliv podezřelém, což není úplně snadné, protože místní jeptišky nám pomoct nechtějí a mluví z cesty. 

Sestra Adelma trochu přehání

Sestra Jorga čte Timesy (nebo ne?)

"Telefén" je vtip z Růžového pantera

V manuálu dále najdeme poněkud zmatený popis ovládání, které ale ve finále tak složité není. Po obrazovce pomocí klávesnice (klávesy "Q", "A", "O", "P") či joysticku pohybujeme kurzorem a hledáme aktivní místa. Jakmile na nějaké najedeme, zobrazí se v pravém dolním rohu ikonka s vykřičníkem. Stisknutím mezerníku toto místo zafixujeme a poté v levém dolním rohu vybereme z příkazů PROZKOUMEJ, MLUV, POLOŽ, SEBER a najdeme tu i ČEKEJ (zastaví hru - pauza) a KONEC (ukončení programu). Rychlejší je ovšem použít klávesy 1 až 6. 

Jakmile máme vybráno, musíme v případě prvních dvou příkazů kurzorem kliknout na zmíněný vykřičník vpravo dole a příkaz se provede. V případě sbírání předmětu místo vykřičníku klikáme na jeden z pěti čtverců, tzn. náš inventář. V případě pokládání předmětu musíme samozřejmě kliknout na jeden z předmětů v inventáři a předmět se pak objeví na místě, kde naše postava zrovna stojí. 

Trochu zvláštní je, že chybí příkaz POUŽIJ, který je víceméně zastoupen příkazem MLUV. Pokud tedy chceme použít nějaký předmět na postavu, musíme si s ní promluvit a pokud máme předmět v inventáři, tak ten se použije automaticky. Kvůli tomu byl autor nucen sáhnout k tomu, že tu najdeme mluvící díry ve zdi a nápisy nad dveřmi. 

Mluvící díra ve zdi...

V knihovně najdeme zajímavé kousky

Kató ve filmu není žlutá opice, ale inspektorův čínský sluha

Naše postava může po obrazovkách chodit v horizontálním směru, takže pokud dojdeme na okraj, dostaneme se na další obrazovku. Najdeme tu i dveře, kterými můžeme obrazovku opustit "severním" směrem, ovšem nejsou tu východy na "jih", takže směry na sebe nenavazují - např. vejdeme do budovy dveřmi na "sever", ale odejít musíme na "západ", "východ" či opět "sever", což komplikuje orientaci. 

Pochválit lze různé malé animace postav, plápolající pochodně či létající ptáky (i když ti by nemuseli být v interiérech). Dočkáme se i dobrého hudebního podkresu, ovšem pouze na začátku a na závěrečné obrazovce. 

Takový normální rozhovor s nápisem na zdi

Konečně jsme nápis na zdi přemluvil

Sestra Jorga tajně četla erotické časopisy zabalené do Timesů

Jakkoliv je technické zpracování podařené, scénář a hádanky jsou na tom hůře. Najdeme zde sice velké množství předmětů, většina je ale k ničemu. Hádanky příliš logické nejsou a nakonec nezbývá, než naplnit inventář, zkoušet mluvit se všemi jeptiškami (a předměty) a doufat, že se nějaký předmět automaticky použije. 

Bohužel tu najdeme i situace, kdy je třeba něco udělat rychle (po odchodu matky Abbony je nutné promluvit s dírou ve zdi), jinak končíme a musíme hru rozehrát znovu. Nepříjemná je i nutnost opakovat příkazy několikrát, aby se něco stalo (přemlouvání nápisu nad zrcadlem). Pokud už víme, co dělat, tak je dohrání poměrně rychlou záležitostí. Většina jeptišek je do počtu, i když jsou tu určité náznaky hádanek (znásilněná sestra Adelma, sestra Venantina a její úkol donést svíčky, sestra Berengara a její záliba v koních) a je škoda, že scénář není trochu více rozpracovaný. Závěr v televizním studiu je pak poněkud zvláštní. 

I přes zmíněná negativa se jedná o - na svou dobu - výjimečnou hru. Je to první tuzemská "point & click" adventura na osmibitové počítače a první komerčně distribuovaná tuzemská erotická hra. Proto ji zařazuji na svůj "must-play" seznam (k nalezení na stránce v pravém sloupci). 

Mapa

POSTUP HROU
Došel jsem si na západ pro telefén a poté ve skladu našel páku. Šel jsem do hlavního sálu chrámu, kde jsem si promluvil s matkou Abbonou a předal ji telefén. Jakmile odešla a odkryla díru ve zdi, promluvil jsem si s dírou a vsunul do ní svoji páku, čímž se otevřely dveře do knihovny. V oddělení "E" (místnosti jdou za sebou "JMÉN(O)EŽŮR") jsem našel pistoli, z oddělení "É" jsem šel do čítárny a našel vibrátor a nakonec z oddělení "J" jsem prošel neoznačenými dveřmi a ven z knihovny. 

Venku jsem odhalil, že sestra Malachiša je převlečený sluha Kató a zahnal jsem ho pistolí. Na chodbě jsem sebral prezervativy a vydal se za matkou Abbonou, kterou jsem překvapil vibrátorem a zjistil, že musím do knihovny k zrcadlu. Prošel jsem tedy opět dveřmi a z oddělení "N" jsem se vydal neoznačenými dveřmi do oddělení "O" k zrcadlu. Promluvil jsem si s nápisem a přemlouval ho tak dlouho, dokud se nezměnil na "TOPSexy". Prošel jsem zrcadlem do komnaty za sestrou Jorgou a 3x si to s ní rozdal, načež jsem se ocitl v televizním studiu RTL.
KONEC POSTUPU HROU


Tenhle špatný konec byl dost možná inspirován zmíněným Freddiem Mercurym

Zdolal jsem nadrženou sestru Jorgu!

Ehm, cože? 

Verdikt: První tuzemská "point & click" adventura na osmibitové počítače se slušným technickým zpracováním. Nicméně scénář a nelogické hádanky hře berou body z hodnocení. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat