čtvrtek 28. května 2020

Hra 434: Hlípa (1990)


Hlípa
Vývojář: Karel Šuhajda & Tomáš Švec & Jiří Lamač
Vydavatel: Kasuha Software
Vydáno 1990 pro Sharp MZ-800
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Hlípa je jedna z nejlepších tuzemských her na osmibitové počítače, není tedy divu, že po vydání původní verze na PMD 85 (1989), se dočkala portů i na další platformy. Pro mě trochu překvapivě se nedostalo na nejrozšířenější ZX Spectrum, ale mnout ruce si mohli majitelé o něco méně častých počítačů Sharp MZ-800. 

Autoři

Hlavní menu

Instrukce - jedna ze 13ti stránek

Hra jako taková je téměř stejná a najdeme tu jen několik rozdílů. Ten největší je zřejmý na první pohled - hra už není černobílá, ale oplývá mnoha barvami. Sám autor, Karel Šuhajda, v rozhovoru zmínil, že port nebyl triviální a veškerou grafiku musel dělat znovu. Háček byl ovšem v tom, že k dispozici měl pouze černobílou televizi, takže barvy jen odhadoval. S výsledkem nakonec nebyl spokojen a musím mu dát za pravdu, že hra občas, co se týká barevné palety, vypadá trochu rozporuplně a není to tak jednoznačný krok vpřed, jak by se dalo předpokládat. 

V menu hry si opět můžeme přečíst instrukce, které vysvětlují příběh i mechanismy hry a od minula je text trochu rozšířený a zabírá celých 13 stránek. Místo screenshotů tedy pouze přepis:

"Hlípa je členkou rozsáhlého hlípího národa, který žije na planetě Danepa. Tato planeta obíhá kolem hvězdy Tsivoke, jež je nám, pozorovatelům ze Země, skryta kdesi za neprůhlednými mračny kosmického prachu ve středu naší galaxie. Národ Hlíp vznikl před mnoha miliony let. Jeho členové jsou jakési "améby", amorfní inteligentní tvorové, kteří se dokáží pohybovat přeléváním z místa na místo. Členky hlípího národa nejsou však jedinými obyvateli planety Danepa. Kromě nich zde existuje ještě národ Sivramů. Mezi Hlípami a Sivramy zuří odvěký boj. 

Společnost Sivramů má složitější strukturu než hlípí národ. Dělí se na Falmony, bezduchá chimérická stvoření se zakrnělým intelektem určená k práci, a na Ploxony, kteří mají vyvinutou inteligenci. Oba tyto druhy žijí v symbióze. Hlavní "město" Sivramů je jeden jediný rozsáhlý systém chodeb a místností ve skále hluboko pod povrchem planety, kde sídlí šest vládnoucích Ploxonů. Pokud Hlípy zabijí tyto Ploxony, nebudou Falmoni schopni zajišťovat sami život svého národa a rozprchnou se do odlehlých končin planety, kde zahynou žalem a stářím. 

Falmoni se pohybují v mnoha místnostech podzemního paláce a Hlípám jsou velmi nebezpeční, protože i při letmém doteku vysušují jejich těla a tím je zbavují života. Jakákoli obrana proti nim je marná. Jejich smysly však nejsou schopny Hlípu zachytit, takže se jim stačí vyhnout. Ploxoni se nemohou pohybovat ani nejsou pro Hlípy nebezpeční, naopak, jejich těla se při doteku Hlípy rozpadají. Podobají se jakýmsi korunkám, které se vznášejí nízko nad zemí a Hlípě stačí si tuto "korunku" nasadit na hlavu. 

V paláci vybudovali Falmoni systém kanálů k udržování stálé vlhkosti. Pokud Hlípa vleze na vstup do kanálu, vypadne ven odpadní rourou třeba v docela jiné místnosti. Vaším úkolem je pomoci jediné Hlípě, které se podařilo překonat všechna nebezpečí a dojít do podzemního paláce Sivramů. Pokud jí nepomůžete, sama v podzemí jistě zahyne. Podaří-li se jí však splnit její úkol, projeví hlípí národ i vám svoji vděčnost."

Jdeme na to

Začátek hry

Barevná paleta je občas nevhodně zvolená

Další změnou je hudba, kdy už neuslyšíme známou skladbu Neverending story, ale najdeme tu jiný kousek. Kvalita zvuku se citelně zlepšila a zvuk už tu není tak trhaný. Co se týče animací a plynulosti hry, ty zůstávají na stejné, čili velice dobré, úrovni. Rozložení obrazovky se pak trochu změnilo a ukazatele času a budík teď najdeme na pravé straně. 

Jednotlivé úrovně jsou jinak úplně stejné jako v původní verzi, dokonce i zůstal neopraven bug v jedné z místností, kdy lze vylézt na východní stěnu, dostat se tak mimo obrazovku a pohybovat se nestandardním způsobem mezi úrovněmi. To je ovšem jen malá kaňka na jinak perfektním technickém zpracování. 

První korunka, respektive Ploxon

Barvy jsou občas opravdu divoké

Hra je na některých místech stále dost nepřehledná

Bug nebyl opraven

Použil jsem tedy svoji mapu (viz původní článek) a hru podle ní dohrál. Mapa citelně pomohla, přesto jsem párkrát zabloudil, protože úrovně jsou opravdu spletité a občas jedna obrazovka obsahuje více cest, hráč tedy musí přijít ze specifického směru, aby se dostal dál. 

Na internetu je k sehnání i upravená verze hry, ve které je Hlípa nesmrtelná, tzn. hra nekončí po kontaktu s nepřáteli. Pokud se vám tedy obtížnost zdá příliš vysoká, doporučuji sáhnout po této variantě. V roce 1992 vyšel další port, tentokrát na Atari ST, na který se v budoucnu určitě také podívám. 

Padám prostředkem pyramidy

Poslední korunka je na dosah

Blahopřání

Vítězství !

Verdikt: O kousíček vylepšená legendární Hlípa. Podstatnými změnami jsou vylepšená hudba a barevná grafika, i když použitá barevná paleta je diskutabilní a hra vypadá jednou pěkně a na další obrazovce přeplácaně. 
Hodnocení: 6/10

2 komentáře:

  1. Pamatujete reklamu:
    Pařane, kup si Hlípu,
    neprohloupíš!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mě zajímalo. Víte někdo nějaké podrobnosti?

      Vymazat