Golem
Vývojář: J. R. Soft & Hynek Gajda
Vydavatel: J. R. Soft & Future Express
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Vůbec první textovka zasazená do prostředí Brna. Na svědomí ji má dvojice autorů, přičemž Hynek Gajda dříve udělal hru Šmoulové (1989). Dostaneme se do role slavného archeologa, který pátrá po legendárním Golemovi. Ten podle posledních stop nebyl pouze v Praze, ale ocitl se právě i v Brně. Našim cílem bude ho najít.
V menu je na výběr z několika typů ovládání (klávesnice, joystick), ale ve finále se vždy pohybujeme mezi příkazy viditelnými v horní části obrazovky a jednou klávesou vybíráme. Kromě příkazů pro pohyb tu máme už jen VEZMI, POLOŽ a POUŽIJ. Ovládání je tedy příjemně jednoduché, ale trochu tu chybí příkaz na prozkoumání předmětu.
V tomto případě se jedná o typ textovky, kdy mapa je rozsáhlá a víceméně prázdná, respektive obrazovek je jen několik druhů - město, bludiště, bažina - a něco jiného se vyskytuje jen zřídka. Úkolem hráče je vytvořit si mapu a poznamenat si, kde jsou jaké předměty a ty následně použít. Hádanky jsou přitom většinou jednoduché - mnich chce bibli, na jedovatý plyn potřebujeme plynovou masku, atd.
Háček je ale v tom, že v inventáři můžeme mít pouhopouhé dva předměty, což nás nutí nechávat věci ležet tam, kde jsme je našli a případně se pro ně vracet. Navíc tu najdeme řadu předmětů, které k ničemu nejsou a jen matou. I když tedy hra není těžká, tak je zdlouhavá, protože budeme muset často běhat přes celou mapu a zpět kvůli předmětu, který zrovna potřebujeme.
Kromě úkonů potřebných k dokončení hry tu je i pár nepovinných, kdy třeba můžeme plácačkou zabít mouchy a donést je pavoukovi, který nám za to poděkuje, případně můžeme opravit pouliční lampu, za což jsme odměněni čestným titulem "Vzorný návštěvník města Brna".
Velice otravné jsou tu smrti, kdy po mapě je rozmístěno velké množství "brněnských děr". V tomto případě se nedá nic předpovídat, prostě se musíme vydat na ještě neprozkoumanou obrazovku a pokud je to zrovna díra, tak končíme.
Konec hry je pak otevřený, autoři jakoby naznačovali, že by někdo mohl udělat pokračování, k čemuž ale pravděpodobně nikdy nedošlo.
Menu s běžícím textem |
Příběh |
Začátek hry |
V menu je na výběr z několika typů ovládání (klávesnice, joystick), ale ve finále se vždy pohybujeme mezi příkazy viditelnými v horní části obrazovky a jednou klávesou vybíráme. Kromě příkazů pro pohyb tu máme už jen VEZMI, POLOŽ a POUŽIJ. Ovládání je tedy příjemně jednoduché, ale trochu tu chybí příkaz na prozkoumání předmětu.
V tomto případě se jedná o typ textovky, kdy mapa je rozsáhlá a víceméně prázdná, respektive obrazovek je jen několik druhů - město, bludiště, bažina - a něco jiného se vyskytuje jen zřídka. Úkolem hráče je vytvořit si mapu a poznamenat si, kde jsou jaké předměty a ty následně použít. Hádanky jsou přitom většinou jednoduché - mnich chce bibli, na jedovatý plyn potřebujeme plynovou masku, atd.
Tuhle obrazovku hráč vidí až příliš často |
Jeden z nepovinných úkonů |
Potkan, agent STB, mě pozoruje při sbírání bible |
Háček je ale v tom, že v inventáři můžeme mít pouhopouhé dva předměty, což nás nutí nechávat věci ležet tam, kde jsme je našli a případně se pro ně vracet. Navíc tu najdeme řadu předmětů, které k ničemu nejsou a jen matou. I když tedy hra není těžká, tak je zdlouhavá, protože budeme muset často běhat přes celou mapu a zpět kvůli předmětu, který zrovna potřebujeme.
Kromě úkonů potřebných k dokončení hry tu je i pár nepovinných, kdy třeba můžeme plácačkou zabít mouchy a donést je pavoukovi, který nám za to poděkuje, případně můžeme opravit pouliční lampu, za což jsme odměněni čestným titulem "Vzorný návštěvník města Brna".
Zaujala mne pouze plynová maska |
Je mi ctí být ropou ! |
Překlad papírku představuje cennou stopu |
Velice otravné jsou tu smrti, kdy po mapě je rozmístěno velké množství "brněnských děr". V tomto případě se nedá nic předpovídat, prostě se musíme vydat na ještě neprozkoumanou obrazovku a pokud je to zrovna díra, tak končíme.
Konec hry je pak otevřený, autoři jakoby naznačovali, že by někdo mohl udělat pokračování, k čemuž ale pravděpodobně nikdy nedošlo.
Nepovinný úkol s pavoukem |
S kulometem na draka nechoďte |
Mapa |
POSTUP HROU
Povinné úkony:
1) Sebrat v kostele bibli a dát ji mnichovi, čímž se uvolní cesta do synagogy.
2) Na severní straně sebrat v domě pochodeň a křesadlem ji zapálit.
3) Zapálit pochodní roští a to následně uhasit hasícím přístrojem. Za roštím sebrat klíč a odemknout s ním bránu.
4) Vzít ve skladu plynovou masku a v kůlně lopatku a na ostrůvku v bažině vykopat jed.
5) Jedem otrávit myši a sebrat je.
6) S myšmi a zapálenou pochodní jít do severní části synagogy a položit myši před hady. Sebrat amulet.
7) V bludišti položit amulet před dveře a sebrat kouzelný meč.
8) Mečem zabít spícího draka a získat šém.
9) Najít v bludišti golema a použít na něj šém.
1) Sebrat v kostele bibli a dát ji mnichovi, čímž se uvolní cesta do synagogy.
2) Na severní straně sebrat v domě pochodeň a křesadlem ji zapálit.
3) Zapálit pochodní roští a to následně uhasit hasícím přístrojem. Za roštím sebrat klíč a odemknout s ním bránu.
4) Vzít ve skladu plynovou masku a v kůlně lopatku a na ostrůvku v bažině vykopat jed.
5) Jedem otrávit myši a sebrat je.
6) S myšmi a zapálenou pochodní jít do severní části synagogy a položit myši před hady. Sebrat amulet.
7) V bludišti položit amulet před dveře a sebrat kouzelný meč.
8) Mečem zabít spícího draka a získat šém.
9) Najít v bludišti golema a použít na něj šém.
Nepovinné úkony:
1) Sebrat v knihovně slovník a použít ho na překlad papírky z jižní části synagogy.
2) Sebrat žárovku a opravit s ní rozbitou lampu.
3) Plácačkou zabít mouchy a ty donést pavoukovi.
KONEC POSTUPU HROU
Podle návodu pokládám amulet před dveře |
Golem ! |
Vítězství ! |
Verdikt: Námět hry je zajímavý, nicméně zážitek kazí nepředvídatelná úmrtí a omezený inventář a tedy nutnost se vracet pro předměty přes celou mapu.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat