Belegost
Vývojář: Miroslav Fídler & František Fuka & Tomáš Rylek
Vydavatel: Cybexlab Software & Fuxoft & T. R. C. (Golden Triangle)
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Belegost je jakási labutí píseň Miroslava Fídlera (Cybexlab), jelikož podle mých informací už žádnou další hru na Spectrum nevytvořil, a zároveň je to první hra, ve které je explicitní zmínka o seskupení Golden Triangle, které Fídler zformoval společně s Františkem Fukou (Fuxoft) a Tomášem Rylkem (T. R. C.).
Na nepříliš povedené úvodní obrazovce můžeme vidět protivníky nacházející se ve hře - netopýra, skřeta a pavouka - a zároveň i skrytou nápovědu, kdy vedle netopýra je oštěp a vedle pavouka meč. Poté se již v jednoduché animaci zobrazí logo nově vzniklé skupiny Golden Triangle, kdy Cybexlab je na vrcholu trojúhelníku, což má značit, že většinu hry má na svědomí on.
Na následující úvodní obrazovce se po zmáčknutí klávesy v dolní části začne posouvat text, ve kterém najdeme klasicky všechny možné informace, například to, že se Fídler těší na první knižní vydání Pána prstenů, zmiňuje vytvoření "Zlatého trojúhelníku", vypisuje úplnou programografii jeho členů, atd. Hlavně zde ale začíná hrát velmi povedená hudba od Fuky. Mimochodem, aby jste hudbu slyšeli, je potřeba v emulátoru zaškrtnout volbu "Emulate AY sound".
Po zmáčknutí klávesy "I" se dostaneme na popis příběhu, kde se poprvé předvede sice pěkný, ale místy trochu špatně čitelný font.
Belegost je tedy zasazen do světa J. R. R. Tolkina a jedná se o název podzemního města trpaslíků ležícího na severo-západ od Kraje. Jeho stavitelé během prorážení chodeb našli drahokam Alqualamír, jež má moc léčit zranění způsobená služebníky "Černého mága" (Morgotha). Město po mnoho let prosperovalo, ale později bylo dobyto skřetí armádou Saurona. Ti město zpustošili a obsadili, nicméně drahokam odnést nedokáží, jelikož se ho nemohou dotknout. My se v kůži bezejmenného dobrodruha pokusíme do města dostat a Alqualamír odnést.
Zjednodušeně řečeno se tedy jedná o další hru typu "dostaň se do hradu a odnes poklad", což byl velice oblíbený námět tehdejších textových adventur, jen je tentokrát vše zahaleno do daleko atraktivnějšího hávu známého fantasy universa. Nejsem si jistý, ale řekl bych, že zmínka o Belegostu se v knize "Hobit" neobjevuje a Fídler tyto informace musel čerpal zknihy "Silmarillion". Update - čerpal je z appendixu knih "Lord of the Rings", které měl tehdy v angličtině přečtené.
Technické zpracování hry je výborné. Ovládání je řešeno pomocí kontextových menu a kurzoru, jímž pohybujeme výchozími klávesami "YUIO" a pomocí "P" klikáme. Toto se dá ale jednoduše upravit v nastavení, kde si zvolíme vlastní ovládací klávesy. Kliknutím na další ikonku můžeme vypnout / zapnout hudbu. Kromě standardního uložení na pásku je tu i možnost uložení a nahrání pozice do "RAM" paměti, což je daleko rychlejší.
Z příkazů tu máme vezmi, polož, použij, prozkoumej, jdi a nápovědu, která je řešena opravdu zajímavě. Po vybrání této možnosti si totiž hráč může přečíst jen jakýsi zprvu nic neříkající rým, jenž ale ve finále smysl má a slouží právě jako nápověda, že se má / nemá někde něco udělat. A nutno říci, že jsem toto využil, protože obtížnost je dobře vybalancovaná - některé hádanky jsou těžší, ale nejsou tu žádné nesmysly a s trochou zkoušení se dá přijít na vše.
Zpočátku je trochu matoucí, že volba "jdi" nabízí jen nestandardní směry jako "do lesa", "ke stromu", "na pláň", apod. Později se ale objeví i standardní směry "na sever", "na jih", atd. Zajímavé je, že některé předměty postava nedokáže identifikovat, a tak místo brousku nejprve sebereme "podlouhlý kámen" a až po jeho použití zjistíme, o co se vlastně jedná.
Hra je víceméně rozdělena na dvě části - v té první se ocitneme na louce, před branami města, a pokoušíme se sesbírat užitečné předměty a dostat se dovnitř. A v té druhé jsme již uvnitř a snažíme se zlikvidovat protivníky a najít drahokam. Právě k tomuto směřuje moje největší výtka. Jakmile totiž vlezeme dovnitř a dostaneme se do města, dveře se za námi zabouchnou a už nemůžeme zpět. Zároveň u sebe můžeme mít maximálně 5 předmětů a tato kombinace způsobuje velký problém.
Po obrazovkách se totiž povaluje velké množství věcí, z nichž některé k ničemu nejsou, což ovšem hráč neví. Musíme tedy v podstatě tipovat, které předměty budeme uvnitř potřebovat a pokud na něco zapomeneme / zvolíme špatně, tak můžeme hru leda restartovat, případně nahrát chytře uloženou pozici. Toto považuji za špatné designérské rozhodnutí. Stejně tak fakt, že se lze velice snadno dostat do slepé uličky (např. snězením jablka).
Na nepříliš povedené úvodní obrazovce můžeme vidět protivníky nacházející se ve hře - netopýra, skřeta a pavouka - a zároveň i skrytou nápovědu, kdy vedle netopýra je oštěp a vedle pavouka meč. Poté se již v jednoduché animaci zobrazí logo nově vzniklé skupiny Golden Triangle, kdy Cybexlab je na vrcholu trojúhelníku, což má značit, že většinu hry má na svědomí on.
Logo Golden Triangle |
Animované logo Golden Triangle |
Úvodní obrazovka |
Na následující úvodní obrazovce se po zmáčknutí klávesy v dolní části začne posouvat text, ve kterém najdeme klasicky všechny možné informace, například to, že se Fídler těší na první knižní vydání Pána prstenů, zmiňuje vytvoření "Zlatého trojúhelníku", vypisuje úplnou programografii jeho členů, atd. Hlavně zde ale začíná hrát velmi povedená hudba od Fuky. Mimochodem, aby jste hudbu slyšeli, je potřeba v emulátoru zaškrtnout volbu "Emulate AY sound".
Po zmáčknutí klávesy "I" se dostaneme na popis příběhu, kde se poprvé předvede sice pěkný, ale místy trochu špatně čitelný font.
Příběh #1 |
Příběh #2 |
Příběh #3 |
Příběh #4 |
Belegost je tedy zasazen do světa J. R. R. Tolkina a jedná se o název podzemního města trpaslíků ležícího na severo-západ od Kraje. Jeho stavitelé během prorážení chodeb našli drahokam Alqualamír, jež má moc léčit zranění způsobená služebníky "Černého mága" (Morgotha). Město po mnoho let prosperovalo, ale později bylo dobyto skřetí armádou Saurona. Ti město zpustošili a obsadili, nicméně drahokam odnést nedokáží, jelikož se ho nemohou dotknout. My se v kůži bezejmenného dobrodruha pokusíme do města dostat a Alqualamír odnést.
Zjednodušeně řečeno se tedy jedná o další hru typu "dostaň se do hradu a odnes poklad", což byl velice oblíbený námět tehdejších textových adventur, jen je tentokrát vše zahaleno do daleko atraktivnějšího hávu známého fantasy universa. Nejsem si jistý, ale řekl bych, že zmínka o Belegostu se v knize "Hobit" neobjevuje a Fídler tyto informace musel čerpal z
Začátek hry |
Nastavení ovládání |
Kontextové menu ovládané kurzorem |
Technické zpracování hry je výborné. Ovládání je řešeno pomocí kontextových menu a kurzoru, jímž pohybujeme výchozími klávesami "YUIO" a pomocí "P" klikáme. Toto se dá ale jednoduše upravit v nastavení, kde si zvolíme vlastní ovládací klávesy. Kliknutím na další ikonku můžeme vypnout / zapnout hudbu. Kromě standardního uložení na pásku je tu i možnost uložení a nahrání pozice do "RAM" paměti, což je daleko rychlejší.
Z příkazů tu máme vezmi, polož, použij, prozkoumej, jdi a nápovědu, která je řešena opravdu zajímavě. Po vybrání této možnosti si totiž hráč může přečíst jen jakýsi zprvu nic neříkající rým, jenž ale ve finále smysl má a slouží právě jako nápověda, že se má / nemá někde něco udělat. A nutno říci, že jsem toto využil, protože obtížnost je dobře vybalancovaná - některé hádanky jsou těžší, ale nejsou tu žádné nesmysly a s trochou zkoušení se dá přijít na vše.
Rýmovaná nápověda #1 |
Rýmovaná nápověda #2 |
Nápověda "Strážce klíče leží, laskavému věří" odkazuje na ježka |
Zpočátku je trochu matoucí, že volba "jdi" nabízí jen nestandardní směry jako "do lesa", "ke stromu", "na pláň", apod. Později se ale objeví i standardní směry "na sever", "na jih", atd. Zajímavé je, že některé předměty postava nedokáže identifikovat, a tak místo brousku nejprve sebereme "podlouhlý kámen" a až po jeho použití zjistíme, o co se vlastně jedná.
Hra je víceméně rozdělena na dvě části - v té první se ocitneme na louce, před branami města, a pokoušíme se sesbírat užitečné předměty a dostat se dovnitř. A v té druhé jsme již uvnitř a snažíme se zlikvidovat protivníky a najít drahokam. Právě k tomuto směřuje moje největší výtka. Jakmile totiž vlezeme dovnitř a dostaneme se do města, dveře se za námi zabouchnou a už nemůžeme zpět. Zároveň u sebe můžeme mít maximálně 5 předmětů a tato kombinace způsobuje velký problém.
Po obrazovkách se totiž povaluje velké množství věcí, z nichž některé k ničemu nejsou, což ovšem hráč neví. Musíme tedy v podstatě tipovat, které předměty budeme uvnitř potřebovat a pokud na něco zapomeneme / zvolíme špatně, tak můžeme hru leda restartovat, případně nahrát chytře uloženou pozici. Toto považuji za špatné designérské rozhodnutí. Stejně tak fakt, že se lze velice snadno dostat do slepé uličky (např. snězením jablka).
Vchod do města je pečlivě schovaný |
Vlezl jsem dovnitř bez zdroje světla a v podstatě jsem skončil, protože nemůžu dál nic dělat |
POSTUP HROU
Prozkoumal jsem trávu a sebral zrezivělou sekeru. Šel jsem ke stromu a prozkoumal listí, čímž jsem našel ježka. Vylezl jsem nahoru na strom a sebral jablko, které jsem ježkovi položil na zem, za což se mi odvděčil přinesením zlatého klíčku. S tím jsem se vydal k hoře, prozkoumal křoví a na dveře použil klíček, čímž jsem je otevřel. Vzal jsem suchý mech.
Šel jsem k jezírku a sebral třpytivý kámen. Pokračoval jsem podél bystřiny a zde sebral podlouhlý kámen, jenž se ukázal být brouskem, takže jsem ho použil a nabrousil s ním sekeru. Dále jsem ho nepotřeboval, a tak jsem ho položil a vydal se do lesa. Zde jsem sekerou pokácel strom a dalším použitím sekery jsem otesal i větve, čímž jsem získal otesaný kmen. Ten jsem sebral a vydal se na pláň.
Zde jsem použil kmen, odložil ho a sebral kahan a nádobu s olejem, kterou jsem hned použil, čímž jsem olej nalil do kahanu a získal prázdnou nádobu. Použil jsem třpytivý kámen, čímž jsem zapálil suchý mech a použitím mechu jsem zapálil kahan. Položil jsem třpytivý kámen, prozkoumal hrnec zlata a sebral zlatou mouchu.
Vydal jsem se zpět k hoře a vešel do dveří, které se za mnou zavřely. Sebral jsem lano a použil prázdnou nádobu, čímž jsem získal nádobu s alkoholem. Chvíli jsem čekal (stačí klikat do místa, kde se vypisuje text) a jakmile jsem přestal slyšet kroky, tak jsem šel na východ, položil jsem nádobu s alkoholem a šel na sever. Když jsem se vrátil, našel jsem opilého spícího skřeta.
Pokračoval jsem na východ a použil lano. Po něm jsem sešplhal do haly a vydal se na sever, až do královského paláce, kde jsem sebral zlatou tyč. Na západě od haly jsem prozkoumal kosti a získal meč. Na jihu jsem před pavouka položil zlatou mouchu a skolil ho mečem. Ten jsem položil a vzal si oštěp. Jeho hrot jsem pomocí kahanu nahřál a vydal se na východ, kde jsem s ním sundal netopýra. Konečně jsem mohl pokračovat na jih, kde jsem prozkoumal sutiny a na dřevěné bednění použil sekeru.
Sebral jsem dřevěné trámy a sestoupil dolů do místnosti. Zde jsem před hada položil zlatou tyč a získal drahokam Alqualamír. Vydal jsem se zpět ke spícímu skřetovi a po cestě sebral lano. Na břehu podzemní řeky jsem lano použil a postavil tak vor. S ním jsem skočil do vody a počkal. Proud mě odnesl ven z hory, na známý břeh jezírka, odkud jsem odešel.
KONEC POSTUPU HROU
Verdikt: Slušná fantasy adventura, která získává bonusové body za velmi povedené technické zpracování, dobře trefenou obtížnost a hudbu.
Hodnocení: 5/10
Prozkoumal jsem trávu a sebral zrezivělou sekeru. Šel jsem ke stromu a prozkoumal listí, čímž jsem našel ježka. Vylezl jsem nahoru na strom a sebral jablko, které jsem ježkovi položil na zem, za což se mi odvděčil přinesením zlatého klíčku. S tím jsem se vydal k hoře, prozkoumal křoví a na dveře použil klíček, čímž jsem je otevřel. Vzal jsem suchý mech.
Šel jsem k jezírku a sebral třpytivý kámen. Pokračoval jsem podél bystřiny a zde sebral podlouhlý kámen, jenž se ukázal být brouskem, takže jsem ho použil a nabrousil s ním sekeru. Dále jsem ho nepotřeboval, a tak jsem ho položil a vydal se do lesa. Zde jsem sekerou pokácel strom a dalším použitím sekery jsem otesal i větve, čímž jsem získal otesaný kmen. Ten jsem sebral a vydal se na pláň.
Skurut-hai ! |
"Chlast-slast", aneb nalíčil jsem na skřeta alhokol |
Nalezení meče |
Zde jsem použil kmen, odložil ho a sebral kahan a nádobu s olejem, kterou jsem hned použil, čímž jsem olej nalil do kahanu a získal prázdnou nádobu. Použil jsem třpytivý kámen, čímž jsem zapálil suchý mech a použitím mechu jsem zapálil kahan. Položil jsem třpytivý kámen, prozkoumal hrnec zlata a sebral zlatou mouchu.
Vydal jsem se zpět k hoře a vešel do dveří, které se za mnou zavřely. Sebral jsem lano a použil prázdnou nádobu, čímž jsem získal nádobu s alkoholem. Chvíli jsem čekal (stačí klikat do místa, kde se vypisuje text) a jakmile jsem přestal slyšet kroky, tak jsem šel na východ, položil jsem nádobu s alkoholem a šel na sever. Když jsem se vrátil, našel jsem opilého spícího skřeta.
Toto připomíná scénu s Odulou z Pána prstenů |
Netopýři zde mají kůži pevnou skoro jako draci |
Aspoň, že had mě nechce zabít |
Pokračoval jsem na východ a použil lano. Po něm jsem sešplhal do haly a vydal se na sever, až do královského paláce, kde jsem sebral zlatou tyč. Na západě od haly jsem prozkoumal kosti a získal meč. Na jihu jsem před pavouka položil zlatou mouchu a skolil ho mečem. Ten jsem položil a vzal si oštěp. Jeho hrot jsem pomocí kahanu nahřál a vydal se na východ, kde jsem s ním sundal netopýra. Konečně jsem mohl pokračovat na jih, kde jsem prozkoumal sutiny a na dřevěné bednění použil sekeru.
Sebral jsem dřevěné trámy a sestoupil dolů do místnosti. Zde jsem před hada položil zlatou tyč a získal drahokam Alqualamír. Vydal jsem se zpět ke spícímu skřetovi a po cestě sebral lano. Na břehu podzemní řeky jsem lano použil a postavil tak vor. S ním jsem skočil do vody a počkal. Proud mě odnesl ven z hory, na známý břeh jezírka, odkud jsem odešel.
KONEC POSTUPU HROU
Alqualamír nalezen ! |
Únik s pomocí voru |
Vítězství ! |
Verdikt: Slušná fantasy adventura, která získává bonusové body za velmi povedené technické zpracování, dobře trefenou obtížnost a hudbu.
Hodnocení: 5/10
4 z 9 must-play, to jde :)
OdpovědětVymazatZaslouženě. Tvoje hry patří zatím opravdu k tomu nejlepšímu, co jsem z 80. let hrál. Když už jsi tady, mohl bys upřesnit, z jaké knihy jsi bral inspiraci pro Belegost? Pochopil jsem, že jsi před vytvořením hry četl Hobita, ale v tom snad zmínka o Belegostu není. A Silmarillion u nás vyšel až v roce 1992.
VymazatNepamatuji si to úplně přesně, ale mám pocit že zmínku o Belegostu jsem našel v apendixech Lord of Rings, kterého jsem myslím v té době měl v angličtině přečteného. Ostatně, zdá se mi že můj "přiběh" je lehce v rozporu s oficiálním kánonem, protože v pokud se nepletu tak podle oficiální mytologie je Belegost v době kdy se to má odehrávat potopený hluboko v moři... (což by celkem odpovídalo tomu že celé to vzniklo na základě jedné věty v těch dodatcích LoTR).
VymazatToto je moc pěkná hra. Později se objevily konverze i na jiné počítače.
OdpovědětVymazatVerzi pro Atari ST, Sharp, DOS a iPhone mám v merku. Vznikly ale údajně i verze pro počítače NextStep a kapesní počítače Psion a to nevím, kde seženu :) A koukám, že 2016 vznikla i Atari 8bit verze.
VymazatPokud vím, NextStep i Psion dělal stejný člověk jako iPhone - Ondřej Čada.
VymazatAle na android to nikdo nepredelal 😭
OdpovědětVymazatTak máš aspon šanci to udělat ty ;)
VymazatPo skvělém Nekonečným Labůžu s Herním Archeologem Ugrou mě to namotivovalo si zahrát přesně tuto hru. Ve své době jsem tyhle věci vídával jen u kámošů a později jsem dostal PC, takže na tohle se už nedostalo. Ale nikdy není pozdě. Musím uznat, že tuhle hru ctí zejména atmosféra, tu jsem si fakt užil. Myslel jsem si, že to bude můj ojedinělý výlet k těmto osmibitovým textovkám, ale už pokukuji po dalších a tento skvělý blog mi pomáhá se v tom zorientovat. Tohle je sakra nakažlivé a to se nám píše jaký rok? 2021? Pchá, dobré hry zůstanou navždy dobré, nehledě na rok :-)
OdpovědětVymazatTo je pěkné slyšet, inspirovat lidi k tomu, aby těmhle starým vykopávkám dali ještě šanci, je jeden z mých hlavních cílů.
Vymazat