pátek 28. dubna 2017

Hra 66: 3D Mikrotron QR3 (1987)


3D Mikrotron QR3
Vývojář: Karel Šuhajda & Michal Černý
Vydavatel: 4004/482 ZO Svazarmu
Vydáno 1987 pro PMD 85
Žánr: Akční Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Tahle hra je zatracená fuška. Zatímco první díl byl snadný a druhý díl těžký, QR3 je velmi těžká hra a díky bohu, že je to zakončení trilogie. Další díl s ještě vyšší obtížností bych už nesnesl. Herní mechanismy, které jsem popisoval u minulých dílů se nemění, jen je vše zase o něco větší a obtížnější.

"Nebude obtížné vyřešit", tak určitě!
Menu se od minula v podstatě nezměnilo

Hrajeme tedy za robota Troníka a snažíme se zlikvidovat tentokrát 20 raket, které zde nechali původní obyvatelé planety Mikrotron. Minule jsem nezmínil, že v menu najdeme položku "Trénink", která nahrazuje volbu "Demo" z prvního dílu. Během tréningu máte neomezeně životů a lze si tedy mapu projít a vyzkoušet, kde jsou jaké pasti, což se SAKRA hodí. V ostré hře totiž máte pouze 3 životy a musíte jít na jistotu, není tu prostor pro chyby. Pokud nevíte, co děláte, zbydou vám tak do minuty jen oči pro pláč.

Po startu hry se objevíte na náhodném místě na mapě. Zde jsem se objevil zrovna v nápisu "Nesnaž se, na nic to není" (viz mapa níže), což je velice motivující.
Mapa hry; Autor: Tomáš Švec

Mapa je tady jen jedna, ale je 4x větší než ty v minulých dílech. Upřímně říkám, že bez ní by pro mě bylo extrémně složité hru dohrát, používal jsem jí celou dobu a pečlivě plánoval každý svůj krok. Hra totiž obtížnost šponuje opravdu vysoko a ze hry se stává tak trochu "logická survival hra".

Klíčovým prvkem se stávají nabíjecí stanice, u kterých musíte samozřejmě doplňovat neustále klesající energii - ty jsou rozmístěny hodně nepravidelně a tak zatímco v některých částech mapy to není problém, jinde musíte znát svojí další cestu na 100 %, tzn. rychle k raketě - překonat během toho všechny překážky - zlikvidovat raketu - rychle zpátky k nabíjecí stanici, abyste nepřišli o život. Občas to bylo opravdu jen o pár vteřin, v jednom případě se to ani nedá stihnout (raketa pod "diagonálou" na jihozápadě - evidentně musí být zlikvidována jako poslední, pokud nechcete přijít o žádný život).

Asi jediné bezpečné místo je nabíjecí stanice
Tahle raketa to má spočítané

Mapa hry je opravdu propracovaná a posetá logickými hádankami. Za chvíli se naučíte pokud možno nepřibližovat k žádném objektu ve hře. Každý totiž může být zaminovaný - stačí dojít na sousední políčko a je konec. I když to třeba podle mapy nemusí vypadat tak hrozně, je to ve skutečnosti peklo na zemi - v podstatě kličkujete na minovém poli a modlíte se. Nikde není bezpečno. Pokud se kouknete na mapu, tak každý objekt, který má nad sebou čárku, je zaminovaný a nesmíte se ho dotknout, ale častěji se k němu ani přiblížit. Některé typy objektů ani nemusí být zaminované a pokud se přiblížíte, zabijí vás také.

Výstřižek z mapy - jedna z problémových raket

Odstřelení každé rakety je vlastně rébus sám o sobě. Vždy se musíte k raketě nejdřív přes spoustu a spoustu nástrah nějak dostat a když už tam jste, je většinou nějak zabezpečená. Je třeba dostat se přes další překážky do vhodné "palebné pozice" pro zlikvidování rakety, což by podle textu na úvodní obrazovce mělo jít bez ztráty jediného života, s čímž si dovolím nesouhlasit.

Na obrázku výše vidíte jednu problémovou raketu, která je zablokovaná překážkami. Ty se dají odstranit tak, že vystřelíte do jednoho výbušného objektu nalevo, načež následuje domino efekt a ve finále by se měla raketa odkrýt tak, že ze severní strany lze odstřelit z bezpečné vzdálenosti. Vypadá to jednoduše, ale nelze to provést. Na obrazovce totiž vidíte jen omezený počet políček a další se zobrazí jen pokud přijedete k okraji aktuální obrazovky. Pokud chcete odpálit objekt vlevo, musíte k němu přijet blíž a pak nestačíte přejet na druhou stranu včas - robot je příliš pomalý a hra nepropočítává nic, co se děje mimo aktuální obrazovku, výbuchy se tedy nepřenesou dál. Podle mého se jedná o bug. Nakonec jsem toto vyřešil obětováním jednoho života. 
Edit - sám autor hry Karel Šuhajda mi potvrdil, že na originálním PMDčku tento problém není. Tento bug se tedy vyskytuje jen při spuštění hry v emulátoru.

Průchod k raketě je zaminovaný. Je třeba odpálit objekt, který vykukuje za zdí.
Nabíjecí stanice vypadají lákavě, ale pozor na schované miny!
Těsně před odpálením poslední rakety

Co se bohužel nepodařilo vyřešit je pomalost hry. V místech, kde se vyskytuje hodně objektů, nastává kvůli špatné optimalizaci hotová slide-show. Zajímalo by mě, jestli by se situace zlepšila na reálném hardwaru, ale domnívám se, že nikoliv.

Po odpálení poslední rakety následuje průlet nad krajinou, který se zastaví v jinak nepřístupné lokaci uprostřed mapy, vše okolo vybuchne a uprostřed se objeví robot, načež vyskočí vítězná obrazovka, kde nám autoři přejí upřímnou soustrast. Zajímalo by mě, kolik lidí tuhle hru dohrálo a kolik jich poslalo dopis se jménem. Je škoda, že zde není popsáno nějaké zakončení příběhu, jenž byl sice rámcový, ale úplně zapomenout se na něj nemuselo.

Vítězství! Autoři dobře věděli, jak těžkou hru vytvořili.
Tabulka nejlepších

Verdikt: Zakončení trilogie je už opravdu hodně obtížné, ale s mapou se dohrát dá. Problémy s plynulostí a rychlostí hry zůstávají, přesto se jedná asi o nejpodařenější díl trilogie.
Hodnocení: ****/10

6 komentářů:

  1. Super blog, opravdu dobrý projekt a doufám, že ho dotáhneš co nejdál. CRPG Addict a Digital Antiquarian jsou mé oblíbené stránky, a teď k nim zařazuji i tyto. Petr

    OdpovědětVymazat
  2. Musím říct, že mě tvůj blog na tuhle hru docela navnadil. Zatím jsem ji nezkoušel a myslel jsem si, že je to jen slabší Hlípa, ale podle tohodle nevypadá špatně. (mám na myli trilogii jako celek).

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím, našel jsem tyhle stránky náhodou a musím se přiznat že mě potěšilo, že někdo pořád ještě hraje tyhle prastaré hry. Vaše články o mých hrách se mi moc líbily, přestože k nim zaujímáte (oprávněně) kritický postoj.

    Co se týká pomalosti hry, bylo to technické omezení. Přestože zobrazovaná část mapy má pouze 64 polí a na každém může být maximálně jedna věc, vykreslení všech těch 64 (částečně průhledných) obrázků na 2 MHz procesoru chvíli zabere. Kromě toho, vlastní mapa je v největší verzi větší než paměť počítače (32 kB) a je uložená v komprimované podobě - při posunování se pak její části dekomprimují a to také vyžaduje své.

    Co se týká té "problematické rakety" tak o bug nejde. Řešení je vystřelit a okamžitě se začít pohybovat opačným směrem aby se obrazovka posunovala a odhalila raketu zatímco exploze postupuje řadou stromů. Jsem si na 100% jist že to jde, tedy přinejmenším že to šlo na originálním PMD, protože všechny svoje hry jsem testoval tak, že jsem je kompletně dohrál. V případě Mikrotronů i bez ztrát životů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím mistře, tyhle "prastaré hry" jsou součástí našeho kulturního bohatství a myslím, že by se jim mělo dostat více pozornosti. Proto také tvořím tenhle blog. Vím, že jsem často hodně kritický a chápu, že v cestě stálo mnoho technických omezení, ale chci během několika let dohrát VŠECHNY československé hry a ty "mladší" jsou objektivně prostě lepší, takže si vyšší hodnocení šetřím pro ně. Proto si nemyslete, že se mi Vaše hry nelíbily, právě naopak. Myslím, že jsou jedny z nejpovedenějších z daného období. Mikrotrona jsem ostatně zařadil na "must-play" seznam a Hlípa tam předpokládám skončí taky.

      Ten "bug" se při hře v emulátoru opravdu vyskytuje, zkoušel jsem to několikrát. Doplním tedy do článku, že na originálním PMD to funguje (potvrzeno autorem) :)

      Vymazat