sobota 21. října 2017

Hra 126: Manic Miner (1987)


Manic Miner
Vývojář: Vlastimil Veselý & Libor Bedrlík & Ladislav Gavar
Vydavatel: VBG Software
Vydáno 1987 pro PMD 85
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Legendární hra Manic Miner ze ZX Spectra (1983) u nás byla velice populární, což dokazuje několik portů na u nás dostupné počítače. Pro připomenutí jsme tu měli nejprve Manic Minera pro ZX-81 (1984) a poté i Manic Minera pro PMD-85 (1985) od Víta Libovického a hodně nepovedený pokus na IQ-151 (1987). Do této rodiny se dají počítat i volná pokračování Willy Walker (1985) a Jet-Set Wily (1986). Kluci z VBG Software si řekli, že toho není dost a přispěchali s vlastní verzí pro PMDčko

Zatímco ale verze od Libovického byl vlastně port původní hry, tzn. stejné herní mechanismy, úrovně a nepřátelé, tak zde máme co do činění s hodně modifikovanou hrou s úplně novými úrovněmi. Cílem už není sebrat na každé obrazovce všechny předměty, čímž se otevře cesta do další. Zde máme celkem 22 spojených obrazovek, po kterých je rozeseto přesně 140 klíčů a ty musíme sebrat. Respektive musíme jich sebrat 139, čímž se nám otevře brána do poslední obrazovky, kde můžeme získat poslední klíč a dokončit tak hru. To vše musíme stihnout v časovém limitu 2 hodin

Na začátku hry si můžeme prohlédnout náhled všech úrovní
První obrazovka s třemi klíči
Popis ovládání

A jaké nástrahy tedy musíme překonat než získáme všechny klíče? Inu, první překážka jsou samozřejmě různě se pohybující nepřátelé, kdy na každé obrazovce najdeme nový druh. Ty zabít nijak nelze, musíme jim prostě uhnout a nedotknout se jich. A že to je občas hodně těsné! Každý dotyk znamená přesun k jednomu z vchodů do úrovně a ztrátu života, jichž máme celkem 8. Také se musíme vyvarovat různých statických nepřátel jako jsou krokodýli, sloni či stromy. 

Kromě již zmíněného časového limitu je posledním nepřítelem pád z výšky. Občas je třeba nesebrat klíč hned, ale nechat si ho na později. Proč? Tlumí totiž pád a dá se od nich také odrazit. Chvilku mi trvalo, než mi tohle docvaklo.

Místo, kde mi došlo, že se od klíčů opravdu dá během pádu odrazit. Jinak bych samozřejmě spadl z přílišné výšky a zabil se.
Žebříky a lana
Potřebujete přesné načasování a precizní provedení skoků

Na rozdíl od původního Manic Minera tu nemáme třeba propadávající se podlahu, zato přibyla obousměrná lana, po kterých můžeme šplhat nahoru i dolu a také žebříky, které směrují pouze nahoru. Najdeme zde i tréningový mód, který se aktivuje klávesou "T" - v něm neběží čas a neztrácíte životy, na druhou stranu nelze otevřít bránu na konci, což je potřeba k dokončení hry. Existuje i editor místností, ten jsem ale nezkoušel.

Z plynulosti hry mám dobrý pocit - jakoby běžela rychleji, svižněji než její předchůdci. Jaký to obrovský rozdíl oproti zmíněnému Willy Walkerovi z roku 1985! Zdá se, že je prostě lépe optimalizovaná. Obtížnost také není tak přestřelená - stále tu jsou velmi těžké skoky, ale není to nic extrémního, co by se s trochou cviku nedalo nacvičit. Pokud by vám to i tak přišlo příliš těžké, můžete využít cheat verzi, kde si lze zvolit nekonečné životy či vypnout smrt při pádu z výšky. Já ovšem použil "pouze" ukládání v emulátoru.

Konečně vidím bránu a stačí sebrat poslední dva klíče!
Brána je otevřena

Bohužel se mi stalo to, čeho jsem se obával - po nepříliš snadném průchodu jsem došel až k bráně a zjistil, že mi chybí 2 klíče. Vracet se zpátky a hledat je zdálo se být téměř nemožné. Nakonec jsem se rozhodl raději hru rozehrát úplně od znova, z čehož jsem byl nejprve hodně naštvaný, ale zjistil jsem, že další průchody hrou jsou už daleko snazší, jelikož - i když se to nezdá, hra je také hodně o logice. Postava skáče do pevně dané výšky a délky a někam se dostat a sebrat všechny klíče není tak lehké, jak se může podle screenshotů zdát. Hráč si tedy opravdu musí cestu dál nejprve rozmyslet a přehrát v hlavě. Proto tedy když už víte, jak danou obrazovku projít, tak je samozřejmě vše rychlejší. 

Vítězoslavně jsem se tedy vrátil podruhé, tentokrát už se všemi klíči, otevřel bránu a na poslední obrazovce sebral 140. klíč, načež se mi vypsal gratulační text. Po jeho odkliknutí můžete pokračovat doprava a - jak jsem předpokládal už na začátku hry - dostanete se zpět na start. Můžete si pak všechny úrovně projít znovu, ale všechny klíče už jsou sebrané a nic nového se neobjevuje, takže smysl tohoto příliš nechápu. 

Tohle vypadá skoro jako souboj s bossem, ale samozřejmě se hýbou jen ty malé venušiny kuličky
Brouk pytlík? Budu to brát jako kompliment.
Mám takový divný pocit, že chodím v kruzích. 

Verdikt: Autoři vzali dobře fungující mechanismy z původního Manic Minera a v nových úrovních je o něco rozšířili, čímž vznikla povedená logická plošinovka. Zamrzí, že můžete někde na začátku minout jediný klíč a zjistíte to až na konci, přičemž se nedá rozumně vrátit zpět.
Hodnocení: *****/10

5 komentářů:

  1. Túto verziu Manic Miner mám veľmi rád, aj keď je z môjho pohľadu dosť náročná a pre vytvorenie PRC som musel používať RollBack, inak by som nemal šancu.
    Tak ako si napísal, stačí zabudnúť na niektorý kľúč a už nie je možné sa poň vrátiť.
    Páči sa mi ale, že jednotlivé "úrovne" sú navzájom prepojené a tak oproti pôvodným verziám je niekedy nutné sa pre získanie niektorých kľúčov vrátiť aj o 2 miestnosti späť. Dáva to hre ďalší "rozmer" a človek musí poznať jednotlivé miestnosti dokonale, aby to mohol na jeden šup, bez cheatov, dohrať.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, znalost úrovní je opravdu klíčová a člověk, co už alespoň jednou došel až na konec má velkou výhodu. Dovolím si tvrdit, že bych to teď už s trochou štěstí dokázal dohrát "na férovku", tzn. bez ukládání v emulátoru. Těch životů je tak akorát, aby to člověk s trochou cviku udělal.

      Jinak v tom editoru úrovní někdo něco seriózního vytvořil, nevíš?

      Poznámka pro ostatní - PRC je soubor, který lze otevřít v emulátoru a který obsahuje záznam ze hry. Můžete se tak podívat, jak Roman celou hru dohrál. I když tedy, lepší by asi bylo udělat z toho normální video a dát to na youtube, že? :)

      Vymazat
  2. Neviem o tom, že by niekto vytvoril nejaké iné miestnosti v tom editore. Ja som ten editor objavil náhodou, keď som sa kvôli niečomu inému v tej hre vŕtal.

    Keď si teraz spätne pozriem to PRC tak zisťujem, že som niektoré kľúče získaval zbytočne komplikovane. ;-)

    Nápady tu už boli, že by mohol emulátor vedieť robiť záznam do GIFu alebo AVI, ale na to nie je dosť síl ani vôľa...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já udělal nějaké videa z PMD85 emulátoru utilitkou HyperCam.

      Vymazat
    2. Tak jsem to myslel - nemusí to být přímo v emulátoru, stačí pustit nějaký nahrávací program, pustit ten PRC, udělat z toho video a dát to na youtube. Tipuju, že se to dostane k daleko víc lidem, co se s emulátorem nechtějí učit.

      Navíc tohle je zrovna hra, která by mohla zaujmout i lidi ze zahraničí - ti by na video mohli náhodou narazit a dostat se přes něj k emulátoru a ke hraní samotné hry.

      No, je to jen nápad, kdybyste neměli co na práci ;)

      Vymazat