sobota 9. prosince 2023

Hra 900: Vlak (1993)



Vlak
Vývojář: Miroslav Němeček
Vydavatel: Golem, verze 2.0 GemaSoft
Vydáno 1993 pro DOS / Windows
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Miroslav Němeček kromě her jako Vejce (1993), Vegas (1993) či Bludiště (1993) vytvořil i tuto variaci na Wurmiho, která se stala nečekaným hitem a dala se najít v mnoha kompilacích a též na školních počítačích. K popularitě kromě freeware statusu přispěl i fakt, že hra byla díky své nenásilné povaze vhodná pro všechny a celý program byl schovaný v jediném souboru o velikosti pouhých 13 kB. Alespoň tedy ve verzi 1.0, protože v roce 1995 vyšla mírně rozšířená verze 2.0, kde najdeme navíc hlášky při nárazu, některé ikonky nahrazuje postavička Lemminga, klávesou "F1" si můžeme pustit řešení úrovně, "F2" vypíná zvuk a také je možné vytvořit si vlastní úrovně a objekty. V roce 2000 vyšla dokonce verze 2.1 pro Windows, která je v podstatě identická, nicméně reálně se jedná o jiný program, takže není součástí tohoto článku stejně jako předělávky pro iOS a Android. 

Začátek hry

Vrata se otevřela

Heslo pro danou úroveň

Zhruba od 15. levelu musíme začít používat mozek

Pomocí kurzorových kláves ovládáme svůj vláček, který se pohybuje skokově po políčkách. Naším cílem je sebrat všechny předměty na obrazovce. Jakmile se nám to podaří, tak se otevřou vrata, do nichž ještě musíme dojet. Problém je, že po sebrání předmětu se po vzoru zmíněného Wurmiho prodloužíme, respektive se k našemu vláčku připojí další vagon. V úvodních úrovních to není problém, nicméně později už naše "tělo" zabírá většinu volného prostoru a narážíme sami do sebe či do zdí, což samozřejmě znamená kolizi, výbuch a nutnost opakovat úroveň od začátku. 

Najdeme tu celkem 50 scén / úrovní, kdy křivka obtížnosti je udělaná dobře - na začátku najdeme primitivní levely, které zvládnou i malé děti, později ovšem začne přituhovat. Zhruba od 15. úrovně se musíme zastavit a zamyslet se nad postupem, což přetáčí žánr hry z arkády do logického rychlíku. Zároveň je jedna věc vymyslet postup a druhá správně ho provést, protože vlak jede rychle a je nutné mít i hbité prsty. V pozdějších fázích se nacházejí poměrně propracované úrovně, ty jsou ovšem střídány horšími, které se dají projít na první pokus. Málo známý je fakt, že i během hry lze klávesou "Pause" vlak zastavit a v klidu promyslet další postup. 

Pořadí je klíčové

XOR

Zdá se to jednoduché, ale není

Jablíčka a třešničky

Po dokončení každé úrovně získáme heslo, jež lze po stisku klávesy "F4" zadat, čímž se do daného levelu vrátíme. Můžeme se takto k rozehrané partii vrátit později, nicméně v takovém případě začínáme s nulovým skóre. Za sebrání každé věci totiž obdržíme 10 bodů. Za selhání se zde netrestá, úrovně tedy můžeme opakovat donekonečna, nicméně problém je, že neztrácíme ani body. Teoreticky tedy hráč, jenž stále opakuje první úroveň získá více bodů než ten, kdo hru dohraje do konce bez jediného zaváhání. 

Pochválit lze jednoduché, barevné a zároveň přehledné grafické zpracování, kdy každý předmět má svoji malou animaci a zároveň tu najdeme odpovídající vagonky, např. po sebrání krávy se k vláčku připojí cisterna s mlékem, apod. Zvukové efekty jsou minimální a řada hráčů si může pamatovat legendární "cvakání" vláčku při pohybu (což po delší době začalo lézt na nervy) a následný zvukový efekt výbuchu při nárazu. Hudba tu není vůbec. 

Vzhledem ke své známosti a faktu, že se pro řadu hráčů (včetně mě) jedná o jednu z prvních her, co kdy hráli, rozhodl jsem se Vlak zařadit na svůj "must-play" seznam, viz pravý sloupec blogu. 

Hesla do úrovní:
1. GOLEM, 2. KRONE, 3. MYDLO, 4. LEDEN, 5. STROP, 6. LILIE, 7. RYBKA, 8. KLAUN, 9. BRAUN, 10. WHITE, 11. MOUSE, 12. DREAM, 13. IDEAL, 14. ILUZE, 15. SAINT, 16. BELLS, 17. TROJA, 18. EMOCE, 19. BASTL, 20. ISLAM, 21. JEANS, 22. METAL, 23. MIKRO, 24. SENZA, 25. GALAX, 26. STONE, 27. SLAVE, 28. FORTE, 29. LUCIE, 30. NATUR, 31. BIENE, 32. KATZE, 33. HYDRO, 34. FAUNA, 35. ULTRA, 36. TODAY, 37. HOROR, 38. GAPPA, 39. RETAL, 40. CLOCK, 41. HOMER, 42. BUNNY, 43. FOTON, 44. QUACK, 45. HAFIK, 46. DIZZY, 47. STARK, 48. ZARAZ, 49. DUKEN, 50. STORY

Jeden z nejtěžších levelů

Závěrečný chaos

Vítězství!

Závěrečná obrazovka ve verzi 2.0 vypadá trochu jinak - má diakritiku!

Verdikt: Vlak je v podstatě "logický Wurmi", který díky jasným mechanismům a přehledné grafice obstojí i dnes, i když úrovně by občas mohly být trochu propracovanější a zajímavější. 
Hodnocení: 6/10

Žádné komentáře:

Okomentovat