úterý 12. prosince 2023

Hra 901: Záhada Napajedelského Zámku (1993)


Záhada Napajedelského Zámku
Vývojář: Pavel Pilát
Vydavatel: Double P Soft
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další klasická hyperlokální textovka, tentokrát z města Napajedla. Jak již dává název tušit, budeme řešit záhadu místního zámku, nicméně zpočátku nedostaneme žádné instrukce co máme vlastně dělat. Až později se z videokazety dozvíme o nucené emigraci hraběnky Baltazzi a ukrytém pokladu, který by se měl někde na půdě zámku nacházet. 

Instrukce

Nejasný úvod

Začátek hry

Tak se zdá, že si postavíme loď

Všechny příkazy se dozvíme hned na úvodní obrazovce, kdy se jedná o PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, SITUACE, POSTAV, ODSTRAŇ, OTEVŘI, INVENTÁŘ. Slova se musí zkracovat na první tři znaky a psát malými písmeny s diakritikou. 

Inventář je omezený na šest předmětů, takže je občas nutné přemýšlet co si vzít s sebou. Zpracování je velmi základní a nenajdeme tu žádnou grafiku, hudbu, ani zvukové efekty. 

Kazeta jako dárek vždy zabere

Individua ve videopůjčovně

Další úkol je jasný - najít poklad

Loď postavena

V průběhu hry neopustíme Napajedla a budeme potkávat kamarády a známé autora. Hra je v podstatě rozdělena na dvě části, kdy v té první musíme podle návodu z časopisu postavit ze součástek loď, přeplavit se na druhou stranu a získat klíč, jímž otevřeme vrata do zámku. Ve druhé části se již budeme pohybovat uvnitř a hledat poklad. 

Obtížnost je nastavena dobře a hra se dá bez větších záseků dohrát. 

Depeche mode je všude

Mapa

POSTUP HROU
Na autobusovém nádraží jsem v koši (PRO KOŠ) nalezl časopis (VEZ ČAS), v němž jsem objevil návod (PRO ČAS) na stavbu lodi. Tu jsem se rozhodl začít stavět na nedalekém břehu řeky Moravy. V knihkupectví jsem koupil kazetu (POU STO), na školní zahradě jsem našel motyku (VEZ MOT). Vrátil jsem se na začátek a vešel do domu, kde jsem Michalovi dal kazetu (POU KAZ) a vešel do jeho bytu, kde jsem ukradl kartičku (VEZ KAR). Ve 2. patře jsem Bedřichovi předal motyku (POU MOT), v jeho bytě prohledal stůl (PRO STŮ) a sebral dvacetikorunu a paklíč (VEZ DVA; VEZ PAK). Tím jsem odemkl jeho kóji ve sklepě (POU PAK) a uvnitř odcizil desky (VEZ DES). Opustil jsem dům a na břehu řeky si odložil desky, časopis a paklíč (POL DES; POL ČAS; POL PAK). 

V promítacím sále jsem sebral plátno (VEZ PLÁ), u pivnice prošacoval opilce (PRO OPI) a získal sirky a cigarety (VEZ SIR; VEZ CIG). V železářství jsem koupil hřebíky (POU DVA), v kostele sebral svíčku (VEZ SVÍ), kterou jsem hned zapálil (POU SIR), ve videopůjčovně ukázal kartičku (POU KAR) a dostal videokazetu. Tu jsem v Michalově bytě pustil na videu (POU VID) a dozvěděl se o pokladu ukrytém na zámku. Sebral jsem spadlé kladivo (VEZ KLA), došel na břeh, položil zbytek věcí (POL PLÁ, POL HŘE, POL KLA, POL KAR) a postavil loď (POS LOĎ). Přeplavil jsem se na druhý břeh (POU LOĎ), starému kastelánovi dal cigarety (POU CIG) a ukradl klíč (VEZ KLÍ), jímž jsem na druhém břehu odemkl hlavní vrata zámku a odložil ho (POU KLÍ; POL KLÍ). 

Otevřením vrat zámku je dokončena první část

Na papírku se skrývá návod do katakomb

Na půdě se dají najít roztodivné věci

Výprava do odpadkové šachty

V prvním patře zámku jsem našel ve spíži jed (VEZ JED) a v tmavé místnosti smeták (VEZ SME). Prohledal jsem kulečník v herně (PRO KUL) a na papírku (VEZ PAP) našel návod do katakomb (PRO PAP). Na půdě jsem vymetl pavučiny (POU SME), sebral vypadlou knihu (VEZ KNI) a uvnitř (PRO KNI) našel pilníček (VEZ PIL). Zpět v přízemí jsem použil na krysy jed (POU JED), prohledal studnu (PRO STU) a sebral lano (VEZ LAN). V 1. patře v kuchyni jsem upiloval mříž od odpadkové šachty (POU PIL), odložil pilník (POL PIL), přivázal lano (POU LAN) a sešplhal do kontejneru na odpadky, kde jsem objevil zbytek kuřete (VEZ ZBY). Na chodbě v přízemí jsem sebral meč (VEZ MEČ), ve sklepě hodil kuře psovi (POU ZBY), na konci sklepa odstranil ztrouchnivělá prkna (ODS PRK) a vešel do katakomb. 

Postupoval jsem podle návodu na papírku (SSVSZZJZS), u brány přesekl řetěz (POU MEČ) a otevřel truhlu s pokladem (OTE TRU).
KONEC POSTUPU HROU

Podzemní katakomby

Tento způsob smrti zdá se mi poněkud nešťastný

Truhla s pokladem

Vítězství!

Verdikt: Hyperlokální textovka z Napajedel s neoriginálním námětem (hledání pokladu) a velmi základním zpracováním. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat