Lost in Time
Vývojář: Braun & Ged & Lodovico & Runner (původní autoři), později Lukáš Suchánek (Turlogh) a řada dalších
Vydavatel: Lost in Time tým
Vydáno 1993 pro DOS / Windows a Unix, později Android a iOS
Žánr: MMORPG
Počet hráčů: 1 - ?
Stav: Nedokončeno
Lost in Time je MUD (Multi User Dungeon), čili v podstatě dnešní MMORPG v textovém režimu, a první česká online hra vůbec, jejíž počátky sahají až do roku 1993, kdy na ní začala pracovat čtveřice autorů, zpravidla studenti vysokých škol. Internet u nás byl až do roku 1995 čistě akademická záležitost, zpočátku tedy ani nikdo jiný než studenti hrát nemohli. Všechny texty jsou z praktických důvodů v angličtině.
Vývoj probíhal řadu let a postupně na ní pracovaly desítky autorů, jejichž jména je dnes již obtížné dohledat, nicméně můžeme zmínit alespoň hlavního admina Lukáše Suchánka (Turlogh), který se objevil i v reportáži v pořadu Game Page z března 2002. Jak už to u podobných her bývá, současná verze je velice odlišná od té původní. V roce 1997 byla hra dokonce výrazně předělána a sloučením s dalším MUDem "Realms of Sorcery" vznikl "NeoLiT". V roce 2002 byla přidána možnost hrát přes Java applet přímo v internetovém prohlížeči, což je vidět i ve zmíněném Game Page, kde se mluvilo i o tom, že hru hráli také tři zástupkyně něžného pohlaví.
Podle nástěnky ve hře si lze domyslet, že komunita byla poměrně aktivní ještě v roce 2005, kdy najednou online mohly být desítky hráčů, od roku 2009 však aktivita výrazně upadla. Jméno hry je symbolické, přeci jen dnes už ji skoro nikdo nehraje a je tak "ztracena v čase", nicméně má i jiný význam - původní záměr totiž byl, že hra se měla odehrávat v několika časových rovinách, konkrétně fantasy svět, pravěk, současnost a budoucnost a hráč se mezi nimi měl přesouvat pomocí teleportů. Z toho nakonec sešlo, protože ambice byly příliš veliké a zpracován byl "pouze" fantasy svět, u kterého můžeme vidět inspiraci z Pána Prstenů (lokace jako je Moria, les Fangorn), Zaklínače (jedno z největších měst se jmenuje Wyzima) a dalších (Klingonská pole).
LiT je možné vyzkoušet zdarma i v současné době (alespoň tedy v době psaní článku), stačí k tomu Telnet či ideálně MUD klient, např. multiplatformní Mudlet, kde stačí vytvořit nový profil a zadat server adress = "lit.klfree.cz" a port = 7680. Vyzkoušet lze i MUD klienty pro Android či iOS. Dostupná je i stručná wiki.
Tvorba nové postavy |
Feseus každého hráče provede cvičením, kde ho naučí základy ovládání |
Orientační přehled všech oblastí a doporučené úrovně postavy |
Mapa světa; Zdroj: http://lostintime.mudy.cz/ |
Mechanismy se podobají Dračímu doupěti. Na začátku si musíme vytvořit svojí postavu, kdy na výběr je ze sedmi ras - elf, půl-elf, gnóm, hobit, trpaslík, barbar či troll, kdy každá má určité přednosti a slabiny. Z vlastností tu jsou síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma. Samozřejmě tu lze získávat zkušenosti za splněné úkoly či zabité nepřátele, zvyšovat si úroveň postavy a poté vlastnosti tréninkem vylepšovat. Hráči toužící po cestě magie zvolí elfa, půl-elfa či gnóma a body budou přidělovat do inteligence, moudrosti a charismatu. Cestu fyzické síly naopak volí trpaslíci, barbaři a trollové, pro které je hlavní síla, obratnost a odolnost. Maximální úroveň je 50, načež se postava stává avatarem. Tito lidé byli často přizváni k tvorbě vlastního obsahu do hry.
Hráči se poté mohou přidat do jedné z guild - mágové, bojovníci (merceneries), druidové, paladinové, léčitelé, zaklínači (warlock), necromanceři či zloději.
Ve světě najdeme celkem čtyři ostrovy - Arkas, Havnor, Halia / Gondur a nový hráč začíná v lokaci zvané "Newbie island" (česky Začátečnický ostrov), kde ho NPC Feseus provede úvodním cvičením, kde vysvětlí základy ovládání a mechanismů. Tento ostrov obsahuje úvodní vesnici a řadu dalších lokací, přičemž cílem je seznámit se se hrou a dosáhnout 6. úrovně, načež je nám umožněno odejít do "opravdového" světa, kde nás již čekají nepříjemnosti jako je třeba ztráta jedné úrovně za každou smrt.
Potkat můžeme řadu NPC, např. matka Olga, mág Ydardan, léčitel Murmar či Lorry, kteří nám mohou zadat úkoly typu "podoj krávu a přines mi mléko", "oprav hodiny ve věži", "zjisti proč není ve studni voda", nicméně finální úkol na úvodním ostrově je dostat se do skřetí pevnosti a zbavit se jejího šamana. Trochu nepříjemné je, že úkoly mají časový limit, který je v řádu několika reálných dnů.
Jak to ve hře vypadalo ještě s aktivní komunitou, časopis Score č. 28; Zdroj: oldgames.sk |
Práce s inventářem |
První souboj se zajícem |
Přehled všech příkazů |
Jelikož samotná hra je velice komplexní, i ovládání je složité. Vše samozřejmě řešíme zadáváním příkazů, kterých je nepočítaně a některé se větví ještě na další položky. Naštěstí v úvodní vesnici lze na zemi nalézt "Newbie command chart" (přehled příkazů pro začátečníky), který si pak můžeme kdykoliv vyvolat pomocí SHOW CHART.
Kromě chůze do osmi směrů jde použít třeba ještě LOOK AT SOMETHING, LOOK BEHIND SOMETHING, LOOK UNDER SOMETHING, OPEN SOMETHING, GET ITEM, GET ITEM FROM UNDER SOMETHING, GET ALL, SEARCH SOMETHING, GIVE SOMETHING TO SOMEBODY, WEAR ARMOUR, REMOVE ARMOUR, WIELD WEAPON, UNWIELD WEAPON a to je pouze začátek.
Naše postava má životy (health points), manu (mental points), staminu (stamina points) a postupně získává tréninkové body (training points, 50 za každou novou úroveň), za které pak lze zvyšovat vlastnosti, což vidíme přes INFO. Stejně tak se musíme starat o hlad a žízeň, použít můžeme LIFE pro přehled, EAT SOMETHING, DRINK SOMETHING. Zajímavé je, že zde řešíme i jak jsme na tom s alkoholem a kofeinem.
Pomocí I či INVENTORY se podíváme na vlastněné předměty, LOCS vypíše jakou zbroj či zbraně máme na jaké části těla a naší nosnost / zatíženost, která by ideálně měla být pod 50 %. Postava má samozřejmě i určité schopnosti, které se zvyšují jednoduše jejich používáním a jejichž přehled lze vypsat pomocí SKILLS, konkrétně např. SKILL ATTACK zobrazí naše útočné schopnosti. Vlastnosti se pak zvyšují na určených místech pomocí RAISE STAT, např. RAISE INT. Mágové se svoje kouzla musí naučit u svých mistrů.
Feseus vysvětluje vlastnosti postavy |
Zvýšení úrovně postavy |
Stará Olga vnáší světlo do historie ostrova a zadává úkol se skřetím šamanem |
Léčitel Murmar léčí má těžká zranění |
S NPC komunikujeme pomocí ASK SOMEONE FOR HELP, ASK SOMEONE ABOUT SOMETHING. Např. na začátku máme služby léčitele zdarma pokud zadáme ASK HEALER TO HEAL. Pod JOURNAL najdeme seznam přijatých úkolů. S ostatními hráči můžeme komunikovat pomocí SAY SOMETHING (pro současnou obrazovku), TELL SOMEBODY MESSAGE (pošle zprávu konkrétnímu hráčovi) a existují i kanály pro všechny, kam lze psát přes NEWBIE MESSAGE (kanál pro otázky začátečníků) či CHAT MESSAGE (obecný kanál). Přes WHO lze vypsat všechny online hráče a QUIT uloží a vypne hru.
Souboje s potvorami probíhají automaticky, stačí zadat příkaz KILL, načež se začne vypisovat průběh bitky, kde se lze dočíst velice detailní informace. Zpočátku je jedinou další volbou z boje utéct, později lze využívat kouzel a speciálních bojových abilit. Užitečný je i příkaz CONSIDER CREATURE, který porovná sílu nepřítele s postavou hráče, takže lze lépe odhadnout výsledek. Pomocí BODY zjistíme vážnější zranění (např. končetin), při kterých je nejlepší navštívit léčitele. Menší zranění lze vyležet pomocí SLEEP, kdy během spánku se nám mohou zdát i nějaké ty zajímavé sny.
Ve hře najdeme i spoustu dalších mechanik - proměnlivé počasí, pvp arény, klanové války, možnost hrát v družině, rybaření, stahování zvířat, kutání nerostů, kování zbrojí a zbraní, kácení stromů, stavění budov, sbírání bylinek, vaření lektvarů, vaření jídla, broušení drahokamů. Lze i obchodovat s jinými hráči, zahrát si karetní hru Uno, vydat se do nekonečného chaos dungeonu plného potvor a pokladů či se proletět na drakovi.
Většinu z toho ale můj barbar nezažil, jelikož si prohlédl pouze úvodní ostrov a po splnění úkolu s donáškou mléka skončil s titulem "nositel mléka". Prozkoumat vše a dosáhnout maximální úrovně je záležitost na desítky až stovky hodin, na což bohužel na tomto blogu není prostor. Přesto je skvělé, že autoři stále udržují server online, aby si případní zájemci mohli tuto neskutečně propracovanou hru alespoň na chvíli vyzkoušet.
Jakožto první tuzemskou online hru ji zařazuji na svůj must-play seznam (viz pravý sloupec).
Historie přímo od vývojářů.
Jedno z největších měst Wyzima, mapa; autor: Turlogh |
Schopnosti postavy jsou zatím velice smutné |
Splnil jsem úkol a získal titul "nositel mléka" |
Vzkazy na herní nástěnce dávají tušit, že hru už pár let nikdo nehraje |
Verdikt: Velice komplexní RPG online hra, v níž se dají strávit stovky hodin. Bohužel dnes už ji nikdo nehraje, přesto určitě stojí za vyzkoušení. Jelikož jsem zdaleka neviděl všechny možnosti a mechanismy, tak si ji neodvážím udělovat hodnocení, přesto nějaké mít musí, a tak zapisuji "neutrálních" 5/10.
Hodnocení: 5/10
Nerad zase odbíhám od tématu, ale nepřeskočil jsi textovou Kletba Jižní Země? :)
OdpovědětVymazatJak se to vezme. Hrál jsem to když to přišlo na řadu, ale nestihl jsem to dohrát, tak jsem to dal k ledu a už se k tomu nevrátil. Mám tam dohráno odhadem tak 90 %, ale nevím jak dál. Kdyby někdo měl návod, tak posílejte :)
Vymazat