sobota 8. července 2023

Hra 841: Myšičky (1993)


Myšičky
Vývojář: Marek Vít
Vydavatel: Jengs
Vydáno 1993 pro Commodore 64
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Klasická textovka od Marka Víta (John Engelstone's Adventure (1991), Dangerous Quest (1992)), ve které se ocitneme v roli myšího prince Myšáka. Na začátku si nás předvolá náš otec, král na hradu Ementálov, a sdělí nám, že obdržel zprávu od vládce sousedního království, Eidama III. Mocný černokněžník unesl jeho jedinou dceru, princeznu Syromilu. Pokud se nám ji podaří vysvobodit, tak ji získáme za ženu a půl spižírny k tomu. 

Popis ovládání

Začátek a rozmluva s otcem králem

Souboj s býkem

Některé příkazy jsou prozrazeny již na úvodní obrazovce, na většinu ale budeme muset přijít sami. Využít zde můžeme opravdu rozsáhlý slovník, kdy kromě PROZKOUMEJ, JDI, VEZMI, POLOZ, DEJ, DIVEJ SE, MLUV, HOD, JEZ, MAVEJ, ZATRES, URIZNI, SEDNI, KOPEJ, POLEJ, ZALIJ, NAPLN, ODEMKNI, STRIHEJ, SVAZ, OBLEKNI, VLOZ, ROZBIJ, VHOD, PONOR, NASTAV, ZAPAL, ZABIJ, VYSYP, NAPLN, SKOC, INVENTAR a SCORE tu najdeme i řadu jejich synonym. 

Slova se dají zkracovat na první čtyři písmena, musí se psát malými písmeny a spojky lze vynechat (např. JDI NORY = JDI DO NORY). 

Kouzelný myší dědeček

Konečně je po krvelačné žábě

Já věděl, že se domluvíme

Hra je slušně dlouhá a propracovaná, kromě hradu se podíváme třeba i do vesničky Myší díra, utkáme se s rozzuřeným býkem, vypořádáme se s krvelačnou žábou z rybníčka, podplatíme zajíce mrkví, zkusíme neskončit jako večeře pro dvě čarodějnice, usekáme drakovi všechny hlavy, zpacifikujeme krvežíznivého upíra a proletíme se na koštěti. 

Navigace není příliš intuitivní, protože ne vždy jsou vypsány všechny dostupné východy a je třeba psát např. JDI STROM pro vyšplhání nahoru. Obtížnost je vysoko a to bohužel hlavně z důvodu, že zmíněný slovník příkazů je rozsáhlý a často je problém uhádnout správný výraz (např. NASTAV COCKU pro zapálení sena), některé hádanky jsou též až příliš zapeklité (zatřást se stromem na začátku pro získání listí, to nacpat do pytle a na konci vysypat pro bezpečný seskok). 

Nejhorší věcí jsou ovšem slepé konce, kterých tu je hned několik. Lze např. vykopat záhonek předtím, než získáme mrkev, sníst sýr či vhodit špatnou ingredienci do lektvaru. V tom případě nezbývá než začít od znova. 

Na závěrečné obrazovce je nutné mít určité předměty v inventáři, ty chybějící jsou vypsány. Pokud máme vše, tak musíme uložit pozici a tu nahrát ve 2. části hry, která vyšla v roce 1994. 

Čarodějnice se přepočítaly

Ve špajzu jsou zajímavé věci

Mapa

POSTUP HROU
Promluvil jsem s otcem králem (MLUV KRAL) a obdržel úkol a meč (VEZM MEC). V královské pokladně jsem vzal zlato (PROZ TRUH; VEZM ZLAT) a ve spíži kousek sýra (PROZ POLI; VEZM SYR). V dolní části strážní věže jsem pod schody našel dlouhé lano (PROZ SCHO; VEZM LANO), na ochozu zase vlajku (VEZM VLAJ). Opustil jsem hrad a došel ke stromu, kde jsem natáhl lano na druhou stranu rokle (HOD LANO). Přešel jsem (JDI LANO), před farmou se zbavil agresivního býka (MAVE VLAJ) a v kůlně sebral pilu (VEZM PILU). Vrátil jsem se ke stromu, setřásl z něj listí (ZATR STRO), vylezl nahoru (JDI STROM), uřízl větev (URIZ VETE), slezl dolů a zatím nechal vše ležet.

Prošel jsem vesničkou až k lavičce, na kterou jsem si sedl (SEDNI LAVI) a vytáhl svačinu (JEZ SYR). Objevil se myší dědeček, jemuž jsem jídlo nabídl (DEJ SYR) a dostal magický amulet (VEZM AMUL) a malou lahvičku s jedem (VEZM LAHV), který jsem nalil na sýr (POLEJ SYR) a návnadu hodil žábě v rybníčku (HOD SYR). V zahradníkově domku jsem sebral krumpáč (VEZM KRUM) a konev (VEZM KONE), do níž jsem nabral vodu z rybníčku (NAPL KONE), zalil záhonek za malým domkem (ZALI ZAHO) a získal mrkev (VEZM MRKE). 

S vylepšeným mečem to půjde samo!

Bezhlavý drak

Zpropadený upír!

Záhonek jsem rozkopal (KOPE ZAHO) a propadl se do sklepa. Zahodil jsem vlajku, pilu a lahvičku (POLO VLAJ; POLO PILU; POLO LAHV), sebral kus drátu (VEZM DRAT) a nůžky (VEZM NUZK) a vyšel po schodech do obýváku (JDI SCHO). Zde jsem si sedl na pohovku (SEDN POHO), našel klíč (VEZM KLIC), odemkl dveře (ODEM DVER) a odešel (JDI DVERE). Opět jsem naplnil konev vodou (NAPL KONE), na zahradě ustřihl kus plotu (STRI PLOT), sebral pletivo (VEZM PLET) a vyrobil si drátěnou košili (SVAZ PLET; OBLE KOSI).

Znovu jsem přelezl na druhou stranu rokle (JDI LANO), vlezl do nory (JDI NORY), zajíci dal mrkev (DEJ MRKE) a promluvil s ním (MLUV ZAJI). Zjistil jsem recept na lektvar a obdržel rudý diamant (VEZM DIAM) a dalekohled (VEZM DALE). Diamant jsem vsadil do kouzelného amuletu (VLOZ DIAM) a pověsil si ho okolo krku (POVE AMUL). Dalekohled jsem rozbil (ROZB DALE), vzal jen skleněnou čočku (VEZM COCK) a zahodil zbytek, nůžky a krumpáč (POLO DALE; POLO NUZK; POLO KRUM). Vrátil jsem se k lavičce a pokračoval na východ. Vlezl jsem do otvoru ve skále (JDI OTVO), díky amuletu přežil setkání s čarodějnicemi, ve sklepě sebral rybí oči, žabí stehýnka, kozí bobky a hadí jed (VEZM OCI; VEZM STEH; VEZM BOBK; VEZM JED). Vše jsem naházel do kotle (VHOD OCI; VHOD STEH; VHOD BOBK; VHOD JED) a jakmile začal lektvar bublat, tak jsem do něj ponořil svůj meč (PONOR MEC). 

Takhle se plní sliby?!

Kosti princezen

Proměnil jsem se v Harryho Pottera

Vrátil jsem se ke stromu, sebral dříve uříznutý suchý klacek (VEZM KLAC), překonal rokli (JDI LANO), vlezl do ohrady (JDI OHRA), zapálil seno (NASTAV COCKU), zapálil klacek (ZAPAL KLAC), uhasil seno vodou (POLEJ SENO) a vydal se k dračí sluji. Drakovi jsem vylepšeným mečem usekal všechny hlavy (ZABI DRAK), vešel do sluje (JDI SLUJ), uvnitř zahnal upíra světlem, promluvil s ním (MLUV UPIR) a naučil se kouzelná slova ABRAKA DABRAKA. Sebral jsem pytel (VEZM PYTE), vysypal z něho kosti (VYSY PYTE), vrátil se ke stromu a nabral do pytle listí (NAPL PYTE). 

Zpět u čarodějnic ve sklepě jsem nasedl na koště (SEDNI KOSTE), vyslovil kouzelná slova (ABRAKA DABRAKA) a doletěl na skalní římsu. Na druhé straně skály jsem vysypal pytel s listím (VYSY PYTE) a skočil dolů (SKOC). 
KONEC POSTUPU HROU

Akční scéna

Občas nezbývá než zavřít oči a skočit

Konec první části

Verdikt: Hezká pohádková textovka, která ale trpí na vysokou obtížnost vycházející z nabobtnalého slovníku příkazů a neintuitivní navigace. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat