úterý 25. července 2023

Hra 848: Il Noma Della Rosa (1993)


Il Noma Della Rosa
Vývojář: Orion Software (Miloslav Bahna & Radoslav Javor)
Vydavatel: Perpetum
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Jménu Růže (1991) teprve druhá tuzemská point & click adventura a i tato čerpá ze stejnojmenné knihy od Umberta Eca, jen tentokráte vyšla pod původním italským názvem. Ten je mimochodem správně "Il nome della rosa", autoři ze slovenského Orion Software tedy jedno písmenko netrefili. 

Z úvodního menu na nás přísným pohledem hledí hlavní postava, Vilém z Baskervillu, respektive herec Sean Connery z filmového zpracování z roku 1986. Po spuštění "úvodu" se kromě nekonečného nahrávání dočkáme i jeho animované, mluvící, mrkající hlavy s posuvným textem popisujícím příběh, záběru na opatství, kde se hra odehrává a nakonec přijde na řadu i malá animace, kde Vilém přichází do tohoto opatství, zaklepe na bránu a je vpuštěn dovnitř. 

Další možností kromě samotného spuštění hry je "info", což ale jen otevře textový prohlížeč s licenčními podmínkami a velice rozsáhlou nabídkou programů na ZX Spectrum od distribuční firmy Perpetum

Úvod s animovanou hlavou

Záběr na opatství

Animace s mnichem klepajícím na bránu

Začátek hry

Kurzor myši ovládáme pomocí kláves "Q", "A", "O", "P" a přes "M" vybíráme a to buď předměty na obrazovce, nebo příkazy SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, JDI a MENU. Pokud zvolíme JDI tak s Vilémem chodíme přímo pomocí prvních čtyř kláves. Nutno říct, že pohyb postavy by mohl být o něco rychlejší a zdržuje i animace nasazování kápě, která se občas přehraje. 

Inventář je omezen na čtyři předměty, jejichž ikonky vidíme ve spodní části. Položit je lze kdekoliv, jen na jednom místě může být jen jeden předmět. 

Nohy mrtvoly v kádi jsou velmi těžko viditelné

Budeme potřebovat trochu vody

Moment, já chtěl jen opatovi ukázat možnou vražednou zbraň!

Jeden ze špatných konců

Grafika je hodně barevná, místy až moc "strakatá", ale vše se podřizuje limitům ZX Spectra, s čímž je spojený i menší počet obrazovek, krátkost hry a bohužel i největší problém a to pixelhunting, čili nutnost zkoumat každý pixel na obrazovce, jelikož se zde vyskytují velice malé a nenápadné předměty.  

Průběh však kopíruje události z knihy/filmu, což může poskytnout vítanou nápovědu. Celou dobu se tedy pohybujeme po areálu opatství a vyšetřujeme vraždu. Podíváme se do skriptoria, do lékárny, do stájí za znetvořeným mnichem Salvatorem a nakonec i do katakomb pod Budovou. Je škoda, že závěr je poněkud useknut pomocí několika obrázků, ale více se zřejmě do Spectra nevešlo. Na druhou stranu je příjemné, že tu najdeme několik konců - kromě toho primárního můžeme být ještě odsouzeni za vraždu či se lze bez louče ztratit v temnu katakomb. 

Jedna z nejvýraznějších postav knihy, mnich Salvatore, se nachází ve stájích

Tajemný nápis na pergamenu

Tajný vchod do krypty otevřen

Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se doleva, prozkoumal nohy vykukující z kádě a ve stodole sebral na zemi ležící vědro. Prošel jsem přes stáje a mnicha až ke studni a nabral do vědra vodu. Zde jsem také klíčem odemkl dveře do lékárny, vzal špalek a flašku, kterou jsem věnoval zmíněnému mnichovi a získal křesadlo, se kterým jsem zapálil svíčku v lékárně. Odložil jsem klíč a křesadlo. 

Vrátil jsem se k mrtvole a použitím špalku na nohy ji vytáhl. Krev jsem spláchl vodou z vědra a při ohledání získal pergamen, který jsem předal opatovi u oltáře a obdržel klíč od skriptoria. Vzal jsem ještě pochodeň z levé stěny a vrátil se do lékárny, kde jsem ji zapálil o plamen svíčky. Odložil jsem špalek a vědro a vzal z poličky knihu. Tu jsem věnoval knihovníkovi ve skriptoriu (dveře odemknout klíčem), obdržel svoje brýle a sebral také další pergamen, který jsem nahřál v lékárně nad svíčkou a pomocí brýlí přečetl tajný text. Před chrámem jsem našel reliéf lebky (vpravo od vchodu), stiskl ho a vešel otevřeným tajným vchodem do katakomb. 
KONEC POSTUPU HROU

Závěr #1

Závěr #2

Závěr #3

Závěr #4

Závěr #5

Verdikt: Další point & click adventura na téma Jména Růže, u které se autoři opět snažili posunout laťku grafického a celkově technického zpracování o něco dále. Grafika působí trochu "strakatě" a najdeme tu nepříjemný pixelhunting, celkově ale hra stojí za vyzkoušení. 
Hodnocení: 5/10

1 komentář: