Často kladené otázky

O co tady vlastně jde? 

Počítačové hry, či chcete-li videohry, považuji za nedílnou součást naší kultury. Stavím je na stejnou úroveň jako filmy a knihy. Zatímco ty jsou velice dobře zdokumentované, na videohry se tak nějak zapomíná a někdo je stále považuje za dětinskou blbost, ztrátu času, něco méněcenného. Já si to nemyslím. Do každé hry její tvůrce vložil svou kreativitu, myšlenku, programátorský um. Z mého pohledu je to umění jako každé jiné. 

Zatímco o zahraničních hrách se dají najít ještě poměrně obstojné zdroje informací, české a slovenské hry jsou většinou zdokumentované jen od éry DOSu (od roku 1991, kdy vyšla hra Belegost) a na cokoliv předtím existuje jen hrst článků (zpravidla jen krátké přehledy), případně se nějaké informace dají najít na webech zapálených fanoušků tehdejších strojů jako je ZX Spectrum, PMD 85, Atari, Amiga, Commodore 64 atd., nebo - k mému překvapení - v bakalářských, diplomových a disertačních pracích některých univerzit (zde je ovšem spíše náhoda, že narazíte na to, co hledáte).


Cíle blogu

Cílem tohoto blogu je najít všechny hry vzniklé v Československu / České republice / Slovensku, zapsat je na "Master Game List", pokud možno je dohrát (začínaje chronologicky těmi nejstaršími) a o každé napsat samostatný článek s hodnocením. Jinými slovy řádně každou hru zdokumentovat a to stručnou (a snad i částečně zábavnou) formou. Nechci se přitom příliš věnovat "tomu okolo" - tím myslím třeba detailnější popis hardwaru či zmapování sociální historie a počátků kultury počítačových her v Československu, protože na to existují jiní, daleko povolanější historici (jen tak z hlavy můžu jmenovat mistra Tišnovského či mistra Švelcha). 

Dalším krokem bude podělit se o získané poznatky se zahraničními zdroji jako jsou Mobygames.com či Wikipedia tak, aby vše nezůstalo jen "v našem rybníčku" - tzn. upravit chybné informace, či přidat chybějící hry tak, aby i anglicky mluvící lidé měli přístup ke správným datům.

Inspirace

Nebudu skrývat, že velkou inspirací pro tento blog je CRPG Addict. Nedělám si iluze, že dosáhnu stejné kvality blogu, protože jednoduše nemám tolik času jako on, ani nejsem tak zdatný spisovatel. Mým přáním je jen, abych vydržel tak dlouho jako on. 

Hodnocení

Dlouho jsem přemýšlel jestli vůbec nějaké hodnocení udělovat a jak ho pojmout. Myslím ale, že bude užitečné hry trochu roztřídit a vypíchnout ty, co stojí za zahrání i dnes. Chtěl jsem proto vymyslet něco jako Addictův GIMLET, kdy bych uděloval body do několika kategorií a pak je sečetl do celkového skóre, ale nemyslím si, že je možné vymyslet něco rozumného. Addict má tu výhodu, že všechny jeho hry jsou RPGčka, takže může vymyslet mustr ideálního RPG a pak k němu hrané hry vztahovat. Já se budu setkávat s hrami v podstatě ze všech možných žánrů. Jak chcete srovnávat jednoduchou logickou hru a textovou adventuru založenou na příběhu? Proto by kategorie musely být univerzální - něco jako audiovizuál (grafika, zvuky, efekty), přístupnost (ovládání, obtížnost, bugy), hratelnost (jak je hra zábavná, návyková, znovuhratelná).

Nakonec jsem se ovšem rozhodl udělovat jen celkové hodnocení - jedno číslo. Původně jsem uděloval hvězdy od 1 do 5, ale nakonec jsem přešel na škálu 1-10, kdy 10 je nejlepší. 

"Proč jsi hře dal jen x/10 když by si zasloužila víc" - na tuhle častou otázku se nedá odpovědět jednoduše. Zaprvé držím se toho že průměr je 5/10 a ne 7/10 jak to zavedla herní média, takže moje hodnocení může vypadat trochu přísně. Zadruhé třeba hry pro osmibity jsou prostě trochu handicapované, protože byly opravdu výrazně omezeny hardwarem, což u her počínaje DOSem už necítím, protože mi přijdou dostatečně dobré i dnes. Ostatně mojí možná nejoblíbenější hrou je System Shock z roku 1994. Každý má ale to vnímání jinde a chápu, že ti, co vyrůstali na osmibitech mají jiný názor. Toto je ale můj osobní blog a hodnotím subjektivně podle sebe. 

To finální číslo má spíše vyjadřovat něco ve smyslu "kdybych si musel vybrat tak si raději znovu zahraju hru s 5/10 než hru s 4/10". Místo nějakých objektivních meřítek ho uděluji instinktivně, je to souhrn tak nějak všeho. Jak mě hra bavila, míra originality, nápad, audiovizuální zpracování, vyváženost obtížnosti, pohodlnost ovládání, přiměřená délka, trochu přihlížím i na rok vzniku a tak třeba ničím nezajímavá textovka z poloviny 90. let už mě může těžko nadchnout, zatímco u té z roku 85 budu trochu shovívavější. Slyšel jsem i komentář "tak to rovnou dej všem osmibitům 1/10, protože jsou to staré nehratelné blbosti", ale s tím nesouhlasím, protože jsou mezi nimi rozdíly a těm lepším dám klidně vyšší hodnocení než nezajímavým o 30 let mladším hrám. 

Jak budu hrát?

Nevlastním nic jiného než počítač s Windows, budu tedy vše hrát přes dostupné emulátory. Neštítím se využívat savestates (tedy ukládat hru jinak, než bylo původně zamýšleno a tím snižovat obtížnost hry), ale do návodů např. pro textovky budu koukat jen v případě, kdy se zaseknu na delší dobu.

Kdo jsem? 

Na internetu působím pod přezdívkou UgraUgra. Můj první počítač měl Windows 98 a Pentium, první plná hra, kterou si vybavuji, je Fifa 98. Nejsem tedy úplně pamětník nejstarších her. Ve skutečnosti některé hry, jež budu na tomto blogu probírat, jsou starší jak já. Každopádně se považuji za zkušeného hráče a na kontě mám stovky dohraných her. Sám se navíc tvorbě her věnuji. Proto si dovolím tvrdit, že mě už nemůže nic překvapit a věřím, že většinu her dokážu dohrát i přes to, že na některé neexistují jakékoliv návody a nebude to nic snadného. 

9 komentářů:

  1. Já jsem pařan duší i tělem. Hraní a historii her se věnuji dodnes - denně od roku 89. Dostal jsem se sem z oldgames.sk, těším se, až to tady pročtu :) Taky jsem několikrát zkoušel něco takového, ale nedostal jsem se nikdá přes druhý článek... Držím palce

    OdpovědětVymazat
  2. Čau. Fantastickej projekt! Sleduju tě s otevřenou hubou a držím palce, ať ti ten elán vydrží. Dej si sem Donate, rád podpořím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Jendo a Unknowne nad tebou :) Donate zatím neplánuju, ale můžeš mě pozvat na pivo :D

      Vymazat
    2. Tak to by asi šlo zařídit. V červnu. Já se ozvu emailem. Známe se? Kde děláš? ;)

      Vymazat
    3. Neznáme, ale jelikož jsem kupoval Score, tak vím, kdo jsi ;)

      Vymazat
  3. Čumím a usmievam sa, krásny blog! Začal som programovať cca v roku 1990 v Basic-u na PMD-85, dodnes sa živím kódením a PMD mám v skrini :) Naisto sa sem vrátim, prečítať si o starých dobrých časoch, tieto hry sme hrávali na krúžkoch v škole a podobne. Ďakujem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, díky za zprávu. A dokončil jsi nějakou hru?

      Vymazat
    2. Dokončil v zmysle "dohral do konca" som veľa PMD hier, Penetrator, Fred, Boulder Dash, Saboter, Manic Miner. Dokončil v zmysle "vyrobil" som tiež pár, no boli v Basicu a teda boli pomalé a nudné, navyše pásky časom prestali byť čitateľné, takže veľa už z toho nemám. Snáď sa raz dám na to, urobiť nové hry pre PMD 85 :)

      Vymazat
    3. Z pásek se občas dá dost zachránit. Pokud ještě někde leží, rádi se o to někteří z nás pokusí :)

      Vymazat