pondělí 28. března 2022

Hra 657: Hlípa (1992)


Hlípa
Vývojář: Karel Šuhajda & Tomáš Švec
Vydavatel: Kasuha Software
Vydáno 1992 pro Atari ST
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po verzích na počítače PMD 85 (1989) a Sharp (1990) převedl Karel Šuhajda své dílo i na šestnáctibitové počítače Atari ST. Samozřejmě využil rozšířené možnosti daného hardwaru a grafiku udělal opět barevnou, nicméně tentokrát jsou barevné kombinace smysluplnější, jelikož měl autor šanci poprvé vše odladit na barevné televizi. 

Hra se dá nicméně pustit i v monochromatickém zobrazení, takže je černobílá, ale ve vyšším rozlišení. 

Úvodní obrazovka

Menu

Instrukce

Trochu předělané je menu, kde stále najdeme podivnou možnost nastavit si budík či několikastránkové instrukce, kde se dozvíme příběhové pozadí a cíl naší mise. Tyto texty jsou až na detaily téměř shodné s texty ve verzi pro Sharp. Jakožto Hlípa se tedy vydáváme do spletitého podzemního paláce Sivramů, kde musíme nalézt šest nejvyšších Ploxonů a zničit je. 

Začátek hry

Monochromatické zobrazení

Už jen vyšplhat po schodech a zničit druhého Ploxona

Pád šachtou až na dno způsobí dočasné omráčení Hlípy

Barvy často pomáhají lépe se orientovat ve spletitých úrovních, nicméně i přes to zůstávají některé části dost nepřehledné. Větší novinkou je "demo" - v předchozích verzích se Hlípa při delší nečinnosti začala sama náhodně pohybovat po obrazovce, tentokrát má ovšem přesně určenou trasu, během které se těsně vyhýbá nepřátelům, chodí po schodech a celkově ukazuje většinu možností hry. Pokud se nechá ukázka doběhnout až do konce, tak uvidíme 61 z celkových 256 místností. 

Dvojúrovňová obrazovka

Některé části jsou stále trochu nepřehledné

Bug zůstal neopraven

Obrazovky zůstaly nezměněny, což také znamená, že ani tady nebyl opraven bug, kdy lze v jedné části vylézt mimo ohraničení a dostat se do "meziprostoru", tzn. pohybovat se nestandardním způsobem mezi obrazovkami. Pohyb postavy je plynulý, trochu překvapivě ale stále dochází ke zpomalení na některých obrazovkách s nepřítelem, což by se na lepším hardwaru Atari ST asi stávat nemělo. 

Vylepšené byly i hodnotící texty na obrazovce "konec hry", kdy jsem se třeba i po úspěšném zničení všech šesti Ploxonů za 21 minut dozvěděl, že bych mohl být rychlejší. V úvodních textech se totiž dozvíme, že hra se dá údajně dohrát i za 10 minut, což je pravděpodobně možné až po extensivním tréningu. 

Zapomenout nelze na příjemnou hudbu, jež naše putování hezky doprovází a nezačne lézt po chvíli na nervy. 

Těsně před zničením posledního Ploxona

Vítězství! 

Cože? Rychleji?!?

Verdikt: Opět o píď vylepšená a tedy i nejlepší verze legendární Hlípy. 
Hodnocení: 6/10

Žádné komentáře:

Okomentovat