pátek 4. března 2022

Hra 649: Ednik a Programátor (1992)


Ednik a Programátor
Vývojář: Aleš Jeřábek (Edna Soft)
Vydavatel: BBS
Vydáno 1992 pro Sharp MZ-800
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Ednik je grafická adventura pro počítače Sharp, ve které ovládáme robota a snažíme se najít a zlikvidovat šíleného programátora. Hra je rozdělená na tři části, které se nahrávají zvlášť, ta poslední ale pravděpodobně nebyla nikdy dokončena, jelikož není k nalezení ani v katalogu BBS-6 z roku 2001, kde se první dvě nabízely za 34 Kč.

Začátek hry

První hádanka vyřešena

Duch lesa není kamarád

K dispozici bohužel není ani žádný manuál, takže hráč musí na ovládání přijít sám, což může být trochu problém. Začínáme v lese, přičemž s robotem můžeme pomocí šipek chodit libovolně do stran. Inventář je bohužel omezen na pouhé dva předměty, které vidíme ve spodní části obrazovky. Po světě nalezneme řadu dalších předmětů, které můžeme sebrat pomocí mezerníku. Musíme přitom ale stát vedle předmětu. Pomocí klávesy Enter pak předměty používáme, musíme si ale nejdřív daný předmět připravit do pravého slotu a často je také nutné stát na specifickém místě. V jednom případě střílíme ze zbraně, což se zase dělá speciální klávesou "Alpha", kterou nalezneme jen na klávesnicích počítačů Sharp. 

Další?

Vystřelil jsem si ze sovy

Co to ta sova měla k obědu?

Během našeho putování se nám do cesty postaví několik protivníků, od ducha lesa, až po roboty sloužící zlému programátorovi. Na každého z nich musíme najít nějakou fintu, jak je přechytračit. Aby toho nebylo málo, musíme se také starat o doplňování energie. Po nějaké době nám robůtek nejprve zpomalí a pokud včas nenajdeme baterii a nedoplníme šťávu, tak jsme i zničeni a musíme začít od znovu. V první části je velmi důležitá i kouzelná kytka, díky které můžeme přejít přes ducha lesa. Tato květina přitom velmi rychle usychá a je nutné ji zalévat u řeky. 

Kromě zmíněného omezeného inventáře tu je i další problém a sice, že předměty nelze odložit kdekoliv, ale pouze na předem určených místech. Respektive můžeme vždy jen vyměnit jeden předmět z našeho inventáře za jiný předmět na zemi. Velká část hry tedy spočívá v řešení logistických problémů, chození zpět přes celou mapu a žonglování s předměty. 

Vstupem do budovy končí první část

Ten byl asi z Číny

Pěkně zpracovaná jízda výtahem

Mapa

POSTUP HROU
PRVNÍ ČÁST
Sebral jsem těžkou kládu a vyměnil ji za kleště. Hodil jsem ji do řeky a ještě se vrátil pro prázdný balonek. Překročil jsem řeku a sebral suchou květinu výměnou za baterii. Květinu jsem u řeky polil vodou a získal kouzelnou květinu. Díky tomu jsem byl ochráněn před duchem lesa. Doskákal jsem až k robotovi, sebral pumpičku a nafouknul balonek. Opět jsem pumpičku položil a sebral květinu. Vydal jsem se zpět a balonek si odložil před sovou výměnou za rozbitou zbraň. Vrátil jsem se k baterii, sebral ji, dobil si energii a opět odložil. U řeky jsem oživil kouzelnou květinu. 

Rozbitou zbraň jsem vyměnil za špendlík a opět se dostal přes ducha lesa. Vyměnil jsem plný balonek za květinu a zastavil se ve křoví pod sovou. Špendlíkem jsem propíchl balonek, čehož se sova lekla a vyprodukovala bobek. Ten jsem vyměnil za špendlík a vedle opět sebral květinu. Zpět přes řeku a bobek jsem položil na bzučící pařez, z čehož jsem získal špinavou součástku. Tu jsem umyl u řeky a získal čistou součástku. Po oživení kytky jsem se opět nabil baterií, opravil zbraň součástkou a hned ji i nabil střelivem. Vzal jsem květinu a běžel zpět k robotovi, kterého jsem rozstřílel (klávesa Alpha). U ducha lesa jsem sebral první kus karty a případně obnovil květinu a dobil se baterií. Na cestě zpět ke dveřím jsem sebral i druhý kus karty, odemkl dveře a vstoupil do budovy. 
KONEC PRVNÍ ČÁSTI

Neptej se tak blbě!

Vydírání zlaté myšky

Ze smutného robota je veselý robot

DRUHÁ ČÁST
Sebral jsem výtahovou kartu, kelímek a u robota vyměnil kohoutek za kartu. Vrátil jsem se ke kohoutku, naplnil kelímek vodou a hodil ho po robotovi. Sebral jsem zpět výtahovou kartu a vyjel výtahem (postava na úrovni výtahu a šipka nahoru) do druhého patra, kde jsem vyměnil kohoutek za elektronku EC-106 a tu ve 4. patře za pastičku. Ve 2. patře jsem pastičku odložil výměnou za kohoutek a ten jsem zase nechal ve 3. patře výměnou za kus sýra. Ve 2. patře jsem odložil výtahovou kartu, vzal pastičku a pak ji na východě použil na chycení zlaté myšky - jako výkupné jsem zvolil hlavu robota. Po cestě zpět k výtahu jsem se dobil u baterie a poté pokračoval na západ, kde robota vystrašila hlava, takže mě nechal. 

Za ním jsem sebral nejdříve kus drátu, vrátil se k výtahu, sebral výtahovou kartu a vyjel do 4. patra, kde jsem kartu odložil a sebral EC-106. Tu jsem spolu s drátem dal smutnému robotovi, za což jsem získal paklíč. Zpět pro výtahovou kartu a výtahem do 3. patra, kde jsem si paklíč odložil výměnou za bombon. Ve 2. patře jsem odložil kartu a vzal hlavu, přešel přes robota a bombon vyměnil za normální olej. Hlavu za kartu a do 3. patra, kde jsem olej vložil do přístroje a získal zvláštní olej. U výtahu jsem vyměnil kartu za paklíč, před robotem se polil neviditelným olejem a obešel ho. Dveře jsem odemkl paklíčem a pokračoval dál.
KONEC DRUHÉ ČÁSTI
KONEC POSTUPU HROU

Výroba neviditelného oleje

Přelstil jsem posledního robota

Programátor na mě mluví přes reproduktor

Verdikt: Dobrá grafická adventura, ve které se ale hráč musí až příliš soustředit na logistiku předmětů. Hře by prospělo rozšíření kapacity inventáře nebo možnost pokládat předměty na libovolném místě. Je také škoda, že třetí závěrečná část nebyla dokončena. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat