pátek 3. března 2017

Hra 7: Indiana Jones a Chrám zkázy (1985)


Indiana Jones a Chrám zkázy
Vývojář: František Fuka
Vydavatel: Fuxoft
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Do třetice se podíváme na hru od Františka Fuky, tentokráte se jedná o jeden z jeho nejznámějších kousků. Zatímco Poklad byl takový prototyp bez příběhu, na kterém si FF ještě osahával možnosti ZX Spectra, u Indyho je vidět znatelný pokrok. Jak už je patrné z názvu, hra vychází z tvorby Stevena Spielberga - hrajete za Indiana Jonese a na začátku hry se ocitáte "na mýtině u obrovského skalního masivu". Z prvního předmětu ve hře, který vám leží u nohou - dopisu od vašeho známého Abnera - se dozvíte, o co tady vlastně běží. 

Stojíte v Amazonském pralese před rozsáhlým podzemním komplexem, jemuž přezdívají Chrám zkázy a máte najít zlatou masku slunečního boha. Prý se o to už předtím marně pokoušeli "nějací tři chlapíci, kteří si říkají Ghostbusters - Krotitelé duchů" a také tam údajně "nechali nějaké svoje vybavení, které by se mohlo hodit". Takže crossover Indyho a Ghostbusters. Wow. 


Pro začátečníky?

Zajímavé je, že Fuka prý hru vymyslel a takto pojmenoval ještě předtím, než film viděl viz interview.
"Potom jsem viděl v kině "Dobyvatelé ztracené archy" (a tím jsem také "objevil" Stevena Spielberga a Johna Williamse a začal jsem se o filmy a filmovou hudbu intenzivně zajímat). Když jsem vyšel z kina, uvědomil jsem si, že tenhle film je tak pěkný, že podle něj musím udělat hru. Postava dr. Jonese a prostředí filmu je navíc jako stvořené pro textovou hru. Svou hru jsem vymyslel během dovolené v Rumunsku (neustále pršelo) a nazval jsem ji "lndiana Jones a chrám zkázy", přestože jsem stejnojmenný film tenkrát ještě neviděl. A dost mě překvapilo, že když byl u nás konečně uveden, jmenoval se také "lndiana Jones a chrám zkázy", přestože "Indiana Jones and the Temple of Doom" znamená něco trochu jiného. Nebo že by někdo na Barrandově hrál mou hru?" 

Nevím tedy, jak by FF "Temple of Doom" přeložil jinak než "Chrám zkázy", ale ok. Hra každopádně obsahuje i filmovou hudbu a různé efekty přechodu obrazovky napsané v BASICu, které jsou zajímavé, ale spíš otravné a bolely mě z nich uši / oči. Počet příkazů se znatelně rozšířil, opět ale stačí napsat první tři písmena. Takže třeba "VEZ DOP" hra chápe jako "vezmi dopis".


Seznam všech použitelných příkazů

Podstatnou změnou je, že herní svět už není jako v Pokladu velikosti 4x5 políček ve 3 patrech, ale každá místnost má prostě definováno, jaké východy z ní vedou. Vzhledem k tomu, že lze jít do 4 světových směrů a ještě nahoru a dolů, tak se na hru poměrně složitě kreslí mapa, ale dělal jsem, co jsem mohl. Příště každopádně asi zvolím jiný nástroj než Excel. 


Mapa celé hry

Nebyl by to správný "Temple of Doom", kdyby na každém kroku nečíhala smrt. Ve hře je přes 30 políček a asi na 10 z nich můžete zemřít. Většinou je ale jasné, že vám hrozí nějaké nebezpečí (hadi, zelený plyn, bažina, atd.) a že byste si měli hru raději uložit. Hezké je, že na "R. I. P." obrazovce můžete vidět, jak daleko jste se dostali. 


Na začátku hry
Rest in pieces

POSTUP HROU: 
Začal jsem na mýtině před vstupem do komplexu, kde jsem si ještě jednou přečetl dopis, který mě sem zavedl. Dal jsem ho do kapsy, zhluboka se nadechl a vešel dovnitř. Ocitl jsem se v chodbě, kde uprostřed místnosti byla hluboká větrací šachta. Hlavně opatrně, abych do ní nespadl a nezabil se! Pokračoval jsem až na konec chodby a našel zde bednu, kterou jsem vzal a našel v ní lano a plynovou masku. Vrátil jsem se zpět a prozkoumal jsem šachtu, kde mě ale překvapili hnusní jedovatí pavouci zrovna když jsem sbíral nalezený kanystr s benzínem. Raději jsem naskočil do důlního vozíku a přes pavouky projel až na konec, kde jsem ale našel jen jedinou sirku... 

Co se dá dělat, i to se může hodit. Vrátil jsem se zpět a uvázal lano na stropní trám tak, abych mohl slézt dolů větrací šachtou. Během sestupu jsem si všiml dveří v jižní stěně, ale skrz ně prosakovala voda, takže jsem správně vytušil past a raději pokračoval dále šachtou. 

Na konci šachty jsem našel chodbu, ve které byla spousta jedovatých hadů, ale všiml jsem si otvoru ve stropě. Vydal jsem se tedy na druhou stranu, kde jsem otevřel dveře v podlaze a opatrně vzal zvláštně vypadající past. Otočil jsem také kohoutkem a přes rouru se přihrnula spousta vody, která naštěstí odtekla přes dveře, které jsem předtím otevřel. Vrátil jsem se do vstupní chodby, kde jsem našel na zemi jakýsi trychtýř a když jsem si ho pořádně prohlédl, uvědomil jsem si, že vede do místnosti s hady

Vzal jsem tedy kanystr s benzínem a vylil jsem ho na hady. Zapálil jsem nedaleko se válící větev mojí jedinou sirkou a hodil jsem ji dolů, kde to jenom "blaflo". Vrátil jsem se do šachty, prošel přes spálené hady a na konci chodby našel cosi, co bylo označeno jako "backpack" a mělo to na sobě znak přeškrtlého ducha. Zvláštní. 

Jediná cesta dál vedla přes dveře v šachtě, za kterými už nebyla voda. Otevřel jsem je a ocitl se v místnosti se schodištěm, které jsem vyšplhal a zase sešplhal. Málem jsem dostal infarkt, když jsem spatřil ducha hlídajícího vstup do chrámu. Zkusil jsem na něj použít backpack ("STISKNI TLACITKO"), čímž jsem ho znehybnil a poté jsem ho chytil do pasti a vešel do chrámu. 

K mému překvapení jsem objevil bludiště, ve kterém jsem se ztrácel a neustále se vracel ke vchodu. Jediné, co jsem dokázal najít, byl filtr, který jsem ihned vložil do své plynové masky. Nevěděl jsem co dál, tak jsem se obrátil na vyšší moc a prosil o radu. Rady jsem dostal hned dvě - zaprvé jsem dal prázdnou bednu před vchod do komplexu, což se prý bude hodit později a za druhé jsem vykonal podivné kolečko v bludišti a světě div se, opravdu jsem se ocitl na okraji prohlubně, ve které byl pofidérní zelený plyn. Naštěstí jsem měl funkční plynovou masku, takže nic, co by mě překvapilo. 

Bažina už ale byla horší - opatrně jsem šel na její okraj a začal se propadat. Raději jsem zahodil všechny věci, co jsem měl u sebe, kromě pasti a šel dál. Šokovala mě obrovská ropucha, ze které jsem si málem poslal do trenek. Na oplátku jsem na ní vypustil ducha, kterého jsem měl chyceného v pasti. Žába se lekla a utekla a já si všiml, že celou dobu seděla na velkém diamantu! Ten jsem vzal a vložil ho do prohlubně na nedalekém oltáři. Na hlavu mi spadla truhlička, kterou jsem ale nemohl otevřít, tak jsem jí dal do kapsy a šel do další místnosti. Tam byla velká brána a u ní páka, se kterou jsem si hrál, ale byla nějaká rozbitá, tak jsem to vzdal a přemýšlel co dál, když v tom se cesta dál sama od sebe otevřela


Konečně, maska je na dosah!
Vítězství

Vešel jsem do vnitřního chrámu, kde jsem na oltáři spatřil to, co jsem celou dobu hledal - zlatou masku! Po mých předchozích zkušenostech jsem věděl, že i tady je nalíčená past, tak jsem masku rychle prohodil s truhličkou a běžel ven. Zjistil jsem ale, že maska je z ryzího zlata a je příliš těžká na to, abych s ní přešel bažinu zpět. Byl jsem trochu zoufalý, ale našel jsem hladomornu s malým oknem a rezavými mřížemi, přes které jsem prolezl ven. Pode mnou bylo 15 metrů, ale díkybohu jsem dokázal skočit přesně na mnou umístěnou bednu s polystyrenem a nic si neudělat. 
KONEC POSTUPU HROU

Verdikt: Celkově není hra úplně lehká a popisek "Textová hra pro začátečníky" z úvodní obrazovky je poměrně úsměvná. Já bych to jako začátečník tedy hrát nechtěl. Najdeme zde totiž nejenom velký počet míst, kde lze zemřít, ale i nehezké špeky jako je bludiště, kde jsem cestu dál prostě nenašel, nebo třeba nutnost umístit bednu na začáteční políčko, jinak se při skoku zabijete. Zápletka je vlastně popsaná jen v úvodním dopisu a pak už je to zase "jen" o hledání pokladu jako ve Fukově předchozí textovce. Jinak je ale hra poměrně propracovaná, bez bugů a hraje se dobře. Není tedy divu, že Fuku proslavila a ten později vytvořil další pokračování, o kterých si povíme v budoucích článcích. 
Hodnocení: ****/10

4 komentáře:

  1. Super. Máš parádní blog.Tuhle hru jsem hrál kdysi dávno.
    Co si pamatuji, tak jsem ji tenkrát nedohrál. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík. Tak jestli si jí nedohrál, tak je možná čas to napravit, nemyslíš? ;)

      Vymazat
  2. Souhlasím s recenzentem, že textovka Indiana Jones a Chrám zkázy rozhodně není pro začátečníky. Doporučuji si přečíst manuál od Proximy, kde je slovník příkazů a hlavně rady. Samozřejmě jsem se ztratil v bludišti a musel jsem si pomoci návodem. Dále jsem zakysnul u brány s pákou, kde platí rada "Někdy je dobré nějakou dobu počkat". Kdyby tam nebyly chuťovky s bludištěm a bránou, tak by snad mohla být i pro začátečníky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co jsem tak různě četl, tak hráči měli problém taky s bažinou a často kvůli tomu Fukovi volali :)

      Vymazat