pátek 3. března 2017

Hra 7: Indiana Jones a Chrám Zkázy (1985)


Indiana Jones a Chrám Zkázy
Vývojář: František Fuka
Vydavatel: Fuxoft, od roku 1992 Proxima Software
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pozn.: Článek přepracován v červnu 2021.

Do třetice se podíváme na hru od Františka Fuky, tentokráte se jedná o jeden z jeho nejznámějších kousků. Zatímco Poklad (1984) byl takový prototyp bez příběhu, na kterém si FF ještě osahával možnosti ZX Spectra, u Indyho je vidět znatelný pokrok. Jak už je patrné z názvu, hra vychází z tvorby Stevena Spielberga - hrajete za Indiana Jonese a na začátku hry se ocitáte "na mýtině u obrovského skalního masivu". Z prvního předmětu ve hře, který vám leží u nohou - dopisu od vašeho známého Abnera - se dozvíte, o co tady vlastně běží. 

Pro začátečníky to tedy úplně není...

Instrukce

Začátek hry

Stojíte v Amazonském pralese před rozsáhlým podzemním komplexem, jemuž přezdívají Chrám zkázy a máte najít zlatou masku slunečního boha. Prý se o to už předtím marně pokoušeli "nějací tři chlapíci, kteří si říkají Ghostbusters - Krotitelé duchů" a také tam údajně "nechali nějaké svoje vybavení, které by se mohlo hodit". 

Zajímavé je, že Fuka prý hru vymyslel a takto pojmenoval ještě předtím, než film viděl viz interview.
"Potom jsem viděl v kině "Dobyvatelé ztracené archy" (a tím jsem také "objevil" Stevena Spielberga a Johna Williamse a začal jsem se o filmy a filmovou hudbu intenzivně zajímat). Když jsem vyšel z kina, uvědomil jsem si, že tenhle film je tak pěkný, že podle něj musím udělat hru. Postava dr. Jonese a prostředí filmu je navíc jako stvořené pro textovou hru. Svou hru jsem vymyslel během dovolené v Rumunsku (neustále pršelo) a nazval jsem ji "lndiana Jones a chrám zkázy", přestože jsem stejnojmenný film tenkrát ještě neviděl. A dost mě překvapilo, že když byl u nás konečně uveden, jmenoval se také "lndiana Jones a chrám zkázy", přestože "Indiana Jones and the Temple of Doom" znamená něco trochu jiného. Nebo že by někdo na Barrandově hrál mou hru?" 
Příběh #1

Příběh #2

Seznam všech použitelných příkazů

Počet příkazů se znatelně rozšířil, opět ale stačí napsat první tři písmena. Takže třeba "VEZ DOP" hra chápe jako "vezmi dopis". Podstatnou změnou je, že herní svět už není jako v Pokladu velikosti 4x5 políček ve 3 patrech, ale každá místnost má definováno, jaké východy z ní vedou.

Nebyl by to správný "Temple of Doom", kdyby na každém kroku nečíhala smrt. Ve hře je přes 30 políček a asi na 10 z nich můžete zemřít. Většinou je ale jasné, že vám hrozí nějaké nebezpečí (hadi, zelený plyn, bažina, atd.) a že byste si měli hru raději uložit. Na "R. I. P." obrazovce můžeme vidět, jak daleko jsme se dostali. 

Pro hru vyšla dvě oficiální pokračování Indiana Jones 2 (1987) a Indiana Jones 3 (1990). Fanoušci hru portovali na další platformy, kdy zejména na osmibitová Atari vyšlo hned několik verzí. V roce 1992 odkoupila práva na hry Proxima a prodávala všechny díly v kolekci "Fuxoft uvádí..." za 150 Kčs. 

Vznikly i další hry přímo inspirované tímto dílem, jako např. Podraz na Indiana Jonese (1987), Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze dne 16. 1. 1989 (1989), či Indiana Jones a Zlatá Soška Keltů (1989). 

Rest in pieces

A máte to, hadi!

Mapa

POSTUP HROU: 
Přečetl jsem si dopis (PRO DOP) a vešel do chodby, kde jsem sebral suchou větev (VEZ VET) a na konci bednu (VEZ BED), kterou jsem prozkoumal (PRO BED) a uvnitř našel lano (VEZ LAN) a plynovou masku (VEZ MAS). S bednou jsem se vrátil na začátek a položil ji na zem (POL BED). Chodbou jsem se tentokrát vydal na sever, kde jsem našel kanystr s benzínem (VEZ KAN) a nastoupil do důlní lokomotivy (NAS), kterou jsem uvedl do pohybu pomocí pedálu (STI PED), na konci vystoupil (VYS), sebral sirku (VEZ SIR) a vrátil se (NAS; STI PED; VYS). 

Do trychtýře v zemi jsem hodil kanystr (POL KAN), zapálil větev (ZAP VET) a hodil ji dolů (POL VET), čímž jsem zničil pavouky. U větrací šachty jsem přivázal lano (PRI LAN) a sestoupil dolů. Na východě jsem našel backpack (VEZ BAC) a na jihu jsem otevřel dveře (OTE DVE), sebral past (VEZ PAS) a otočil kohoutem (OTO KOH), čímž jsem vypustil vody z místnosti výše. Vyšplhal jsem doprostřed šachty a otevřel dveře (OTE DVE). Dostal jsem se až ke vstupu do chrámu, který střežil duch. Prozkoumal jsem past (PRO PAS) a stiskl nalezené tlačítko (STI TLA), čímž jsem ducha chytil.

Jsem krotitel duchů !!!

Proklaté bludiště...

Před bažinou je třeba se odlehčit

Vstoupil jsem do bludiště a šel Z, S, Z. Našel jsem dýchací filtr (VEZ FIL). Odešel jsem jakýmkoliv směrem, čímž jsem se vrátil na začátek bludiště. Tentokrát jsem šel Z, S, J, V, V, N, S, J a dostal se k okraji prohlubně. Na západním okraji bažiny jsem se pak musel odlehčit, takže jsem zahodil všechny věci kromě pasti (POL MAS; POL BAC; POL FIL) a prošel. U ropuchy jsem vypustil ducha z pasti (OTE PAS) a získal diamant (VEZ DIA), který jsem vložil do prohlubně v oltáři (VLO DIA) a sebral ze stropu spadlou truhličku (VEZ TRU). 

U kamenné brány jsem zjistil, že je páka rozbitá, a tak jsem pouze čekal (R), dokud se brána sama neotevře. Uvnitř jsem z oltáře sebral zlatou masku (VEZ MAS) a položil truhličku (POL TRU). Odešel jsem a v malé kobce prolezl malým okénkem ven, přičemž můj pád ztlumila bedna. 
KONEC POSTUPU HROU

Žába na prameni, tedy na diamantu

Jak tohle udělat známe z Indiana Jonese

Vítězství ! Kolik hráčů zde asi zjistilo, že zapomněli připravit krabici? 

Verdikt: Není to úplně "Textová hra pro začátečníky", jak se uvádí na úvodní obrazovce, ale o nic těžkého také nejde. Najdeme tu několik nepříjemností jako je bludiště či nutnost umístit bednu na počáteční obrazovku, což většina hráčů zjistí až úplně na konci. Jinak se ale jedná o slušnou textovku, jež inspirovala neuvěřitelné množství tuzemských hráčů, kteří vytvořili nespočet portů a neoficiálních pokračování. 
Hodnocení: 4/10

6 komentářů:

  1. Super. Máš parádní blog.Tuhle hru jsem hrál kdysi dávno.
    Co si pamatuji, tak jsem ji tenkrát nedohrál. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík. Tak jestli si jí nedohrál, tak je možná čas to napravit, nemyslíš? ;)

      Vymazat
  2. Souhlasím s recenzentem, že textovka Indiana Jones a Chrám zkázy rozhodně není pro začátečníky. Doporučuji si přečíst manuál od Proximy, kde je slovník příkazů a hlavně rady. Samozřejmě jsem se ztratil v bludišti a musel jsem si pomoci návodem. Dále jsem zakysnul u brány s pákou, kde platí rada "Někdy je dobré nějakou dobu počkat". Kdyby tam nebyly chuťovky s bludištěm a bránou, tak by snad mohla být i pro začátečníky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co jsem tak různě četl, tak hráči měli problém taky s bažinou a často kvůli tomu Fukovi volali :)

      Vymazat
  3. Neexistuje nějaký převodník na android ? :-) Jak to tak čtu, hned bych si ji zahrál !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud vím, tak na Android to portované není, takže zkus stáhnout emulátor na Google Play (našel jsem Spectacol, Speccy, ale nejlepší bude asi Spectaculator) a nahraj si do mobilu soubor se hrou (k nalezení na cs.speccy.cz nebo www.zx-spectrum.cz).

      Vymazat