pátek 31. března 2017

Hra 27: Pampúch & Duch (1986)


Pampúch & Duch
Vývojář: D. Blasko
Vydavatel: D. Blasko
Vydáno 1986 pro PMD 85
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V minulém článku jsem se věnoval klonu hry Pac-Man pro počítač IQ-151 a shodou náhod se teď dostávám ke klonu stejné hry pro počítač PMD 85. Na úvodni obrazovce je hra titulovaná jako "Pampuch & Duch" a na další obrazovce jako "Duch & Pampuch", tak si vyberte. Každopádně vlastně ani netuším, co slovo "Pampuch" znamená. Ve slovníku jsem našel slovo "pampúch" a google na tohle slovo vyplivne obrázky koláčů, tak nevím jestli to má spojitost. Hráčova postava ale jako koláč vlastně vypadá, tak proč by ne... edit - jeden z komentujících naznačil, že Pampúch vychází ze jména tehdejšího poslance KSČ Jána Pampúcha. 

Druhá obrazovka s tabulkou nejlepších

Hru jsem našel ve více verzích - existuje verze s 255 životy a také verze s hudebním podkresem, která se mi ale v emulátoru těžce sekala, takže jsem na ní zanevřel a zvolil jsem verzi původní, kde máte na začátku 5 životů. 

Hráč tedy ovládá postavu podobnou Pac-Manovi a snaží se v úrovni sebrat všechny dostupné tečky, nebo říkejme tomu kroužky. Říkám dostupné, protože jak můžete vidět na obrázku první úrovně, některé jsou nepřístupné. Měl jsem podezření, že se k nim nějakým způsobem dá dostat, ale nedá. V tomto úkolu vám brání hned několik věcí. 
  • Nepřátelé, respektive duchové, kterých se nesmíte dotknout, jinak přijdete o život. Zajímal by mě algoritmus jejich pronásledování, protože občas kolem projdou bez povšimnutí, ale občas po vás jdou jak hladoví psi a uniknout jim je jako vyhýbat se kulkám. 
  • Zvláštní ovládání - v mém případě nejčastější příčina úmrtí. Postava se totiž pohybuje skokově o půl políčka a pokud se netrefíte a zatočíte moc brzy, nebo moc pozdě, tak se zaseknete ve zdi, což je s duchem za zadkem většinou fatální.
  • Náhrobky - kdykoliv zemřete, objeví se na mapě v místě vašeho skonu náhrobek, který nemůžete projít vy, ani nepřátelé. Často se mi ale stávalo, že tento náhrobek mi zablokoval cestu ke kroužkům a level prostě nešel dokončit. 
  • Časový limit - postupně ubíhá čas, který ale můžete navýšit sbíráním kroužků. Pokud tedy nestojíte dlouhou dobu na místě, není to problém.

První úroveň. Všimněte si nesebratelných kroužků. Co asi znamená Cbydb?
Druhá úroveň

Problém je, že se tu nenachází žádná speciální kolečka, díky nimž by bylo možné získat nesmrtelnost a zabít duchy. Celou dobu před nimi prostě musíte utíkat, čímž hra přichází o variabilitu, kdy by bylo možné obrátit nepříznivou situaci ve svůj prospěch.

Po sebrání všech koleček se načte další úroveň, kterých je 11 a poté se začnou opakovat. Nevšiml jsem si žádné změny, takže se těchto 11 úrovní pravděpodobně točí pořád dokola, dokud hráč nepřijde o všechny životy. A to se v pozdějších úrovních může stát velice rychle, protože nepřátelé jsou čím dál agresivnější. Už chápu existenci verze hry s 255 životy. Možná ani tohle číslo někomu nemusí stačit. 


Tohle byl sakra těžký level
Poslední level, po kterém se úrovně začnou opakovat

Celou dobu mě opravdu neskutečně vytáčelo nepřesné ovládání, kdy jsem neustále boural do zdi. A neprůchodné náhrobky jsou prostě konečná, pokud je nešťastně umístíte. Tyhle dva designové přešlapy hru hodně stahují dolu.

14. úroveň je stejná jako třetí
O parník jsem se umístil na prvním místě

Verdikt: Lepší klon Pac-Mana jak verze pro IQ-151, ale kvůli pár designovým vadám jako je neustálé bourání do zdi či zablokování cesty ke kroužkům vlastním náhrobkem je delší hraní o nervy. 
Hodnocení: ***/10

5 komentářů:

  1. Někde jsem četl, že Pampúch vzniklo ze jména jednoho z představitelů KSČ. Z něj si tak autoři dělali legraci. Bohužel už nevím, kde jsem to četl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je každopádně pravda, že "Ján Pampúch" byl poslanec za KSČ a nastoupil v roce 1986, což odpovídá roku vydání hry, tudíž spojitost by tam být mohla. Informace o něm je dokonce k nalezení na wiki. https://cs.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1n_Pamp%C3%BAch

      Vymazat
    2. Bohužel si už nevzpomenu kde jsem to viděl, je to pár let. Ale mám pocit, že na něj zacílili protože měl pocházet ze stejné obce jako autoři.

      Vymazat
  2. Ja by som to upresnil na omnoho pravdepodobnejšiu verziu. Pampúch (v zdrobnenine Pampúšik) je v slovenčine pojem pre jednoduchý múčnik. Najčastejšie vysmážaný na oleji z múky a vajec. Na Slovensku bola v tých časoch dosť známa detská knižka O Pampúšikovi. A vizuálne spracovanie Pampúšika a Pac-mana je podobné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď babo raď. Je to komunista, nebo moučník? :)

      Vymazat