středa 29. března 2017

Hra 25: Bludiště (1986)


Bludiště
Vývojář: Jiří Ježek
Vydavatel: Komenium
Vydáno 1986 pro IQ-151
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

/UPDATE
Článek byl přepsán, jelikož jsem později zjistil, že používám špatné nastavení emulátoru a tudíž mi hra nefungovala úplně správně.

Už jsem tu představoval československý počítač PMD 85 a několik her pro něj. Je na čase zmínit také jeho ekvivalent a to IQ-151. Ten byl v podstatě revizí počítače IQ-150, který se vůbec nepovedl, a tak byl velice brzo stažen z výroby. Naopak IQ-151 se vyrobilo tisíce kusů a to výhradně (stejně jako v případě PMDčka) pro potřeby školství (zdroj).

"Počítače IQ 150 a IQ 151 byly určeny pouze výhradně do škol, jako nástroj pro výuku výpočetní techniky. Volný prodej nebyl povolen a místními orgány KSČ schválen."

Počítač IQ-151; zdroj: iq151.net

Počítač jako takový ale nemá příliš dobrou reputaci a dopředu říkám, že ani hry pro něj vytvořené nejsou povětšinou nic, na co bych s láskou vzpomínal. Evidentně technické možnosti neumožňovaly vytvořit něco sofistikovanějšího než grafiku složenou z písmen a znaků. Většina her je velice krátkých a připomínají mi moje pokusy o první hry, na kterých jsem se učil programovat.

Naštěstí i pro IQ-151 existují emulátory, ale rozběhat samotné hry je většinou problém a pravděpodobně budu muset hodně her přeskočit, protože je prostě nedokážu spustit. Uvidíme, jak to půjde.

Asi by bylo vhodné zmínit, jak jsem přišel na rok vydání 1986. Existuje totiž jeden dokument "Hry pro IQ-151", kde je několik těchto her, včetně Bludiště, popsáno. A tento dokument se datuje na konec roku 1986, proto tedy řadím i hry v něm zmíněné do tohoto roku. Hry jsou tam také popsány, takže z něho budu nadále vycházet.

První hra, na kterou se podívám, je "Bludiště". Pokud ji spustíte v emulátoru, budete muset pár minut počkat, než se načte. Mezitím se vykreslí logo se jménem "Komenium", což byl národní podnik a tehdy centrální a jediný dodavatel učebních pomůcek do našich škol. Ten měl za úkol počítače IQ-151 distribuovat do škol a vytvářet pro ně software. Proto se s tímto logem budeme setkávat poměrně často.

Instrukce
Náhodně vygenerované bludiště

Na začátku se objeví instrukce a po odkliknutí nám hra vygeneruje náhodné bludiště. Cílem je ovládat pomocí směrových šipek hvězdičku a dostat se s ní až k východu na spodní straně. Vzhledem k tomu, jak je bludiště zobrazené, není úplně jednoduché cestu ven najít, což kvituji s povděkem.

Po úspěšném úniku z bludiště se zobrazí vyhodnocení. Měří se jak čas, tak počet nárazů do stěn při průchodu, kdy za každý náraz je penalizace jedna vteřina. Celkový čas se porovnává s předchozími výsledky. Nakonec se hra zeptá, jestli si chceme cestu zopakovat, což znamená, že si můžeme to samé bludiště projít znovu a pokusit se vylepšit svůj čas. Pokud odpovíme záporně, vygeneruje se úplně nové bludiště. 


Vyhodnocení hry

Verdikt: Jednoduché hledání cesty ven z bludiště. 
Hodnocení: **/10

2 komentáře:

  1. Problém je opět Basic6/BasiG, jak jsem psal na OC. Pokud je v počítači modul Basic6, hra funguje přesně podle popisu z dokumentu "Hry pro IQ-151".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé, já bych čekal, že ta hra vůbec nepůjde spustit, když tam nahraju špatný Basic. Budu jí tedy muset dát druhou šanci.

      Vymazat