středa 29. března 2017

Hra 25: Bludiště (1986)


Bludiště
Vývojář: Jiří Ježek
Vydavatel: Komenium
Vydáno 1986 pro IQ-151
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Už jsem tu představoval československý počítač PMD 85 a několik her pro něj. Je na čase zmínit také jeho ekvivalent a to IQ-151. Ten byl v podstatě revizí počítače IQ-150, který se vůbec nepovedl, a tak byl velice brzo stažen z výroby. Naopak IQ-151 se vyrobilo tisíce kusů a to výhradně (stejně jako v případě PMDčka) pro potřeby školství (zdroj).

"Počítače IQ 150 a IQ 151 byly určeny pouze výhradně do škol, jako nástroj pro výuku výpočetní techniky. Volný prodej nebyl povolen a místními orgány KSČ schválen."

Počítač IQ-151; zdroj: iq151.net

Počítač jako takový ale nemá příliš dobrou reputaci a dopředu říkám, že ani hry pro něj vytvořené nejsou povětšinou nic, na co bych s láskou vzpomínal. Evidentně technické možnosti neumožňovaly vytvořit něco sofistikovanějšího než grafiku složenou z písmen a znaků. Většina her je velice krátkých a připomínají mi moje pokusy o první hry, na kterých jsem se učil programovat.

Naštěstí i pro IQ-151 existují emulátory, ale rozběhat samotné hry je většinou problém a pravděpodobně budu muset hodně her přeskočit, protože je prostě nedokážu spustit. Uvidíme, jak to půjde.

Asi by bylo vhodné zmínit, jak jsem přišel na rok vydání 1986. Existuje totiž jeden dokument "Hry pro IQ-151", kde je několik těchto her, včetně Bludiště, popsáno. A tento dokument se datuje na konec roku 1986, proto tedy řadím i hry v něm zmíněné do tohoto roku. Hry jsou tam také popsány, takže z něho budu nadále vycházet.

První hra, na kterou se podívám, je "Bludiště". Pokud ji spustíte v emulátoru, budete muset pár minut počkat, než se načte. Mezitím se vykreslí logo se jménem "Komenium", což byl národní podnik a tehdy centrální a jediný dodavatel učebních pomůcek do našich škol. Ten měl za úkol počítače IQ-151 distribuovat do škol a vytvářet pro ně software. Proto se s tímto logem budeme setkávat poměrně často.

Náhodně vygenerované bludiště

Hra samotná nemá žádné menu, okamžitě se zobrazí bludiště, ve kterém ovládáte hvězdičku a pomocí šipek se musíte dostat na dolní okraj k šipce označující východ z bludištěVzhledem k tomu, jak je bludiště zobrazené, není úplně jednoduché cestu ven najít, což kvituji s povděkem. Bludiště se vygeneruje pokaždé nové. Je ale trochu škoda, že pokud ho projdete, hra skočí zpět do příkazového řádku - nenašel jsem způsob jak hned vygenerovat bludiště nové. Je to tedy několik minut nahrávání, minuta hraní a tak pořád dokola. 

Překvapila mě ovšem informace ze zmíněného dokumentu, kde se mimojiné píše:
"Měří se doba průchodu bludištěm a počet nárazů na stěny bludiště při průchodu. Každý náraz je zvýrazněn navíc akustickým signálem. Dosažený výsledek je porovnáván s předchozími. 
Po přehrání programu do paměti počítače se na obrazovce objeví stručný návod a symboly tlačítek, pohybující grafickým znakem, který je nutno od vchodu do bludiště přemístit k jeho východu, dále význam jednotlivých grafických znaků a co se při průchodu bludištěm sleduje (doba, počet nárazů na stěny).  
... počítač vyhodnotí celkový čas průchodu bludištěm a počet nárazů na stěny, dosažený výsledek porovná s nejlepším z předchozích výsledků. Nakonec se objeví otázka, zda chce uživatel opakovat cestu. Odpoví-li "A", zůstává při následující hře stejné bludiště a uživatel má možnost již nalezenou cestu optimalizovat. Odpoví-li "N", v následující hře se vytvoří bludiště zcela jiné."
To je naprosto v kontrastu s tím, co jsem zažil na vlastí kůži. Žádné menu jsem neviděl, stejně tak žádné počítadlo času, zvukové efekty, ani porovnávání výsledků. I když na konci napíšu do příkazového řádku "A" nebo "N", nic se nestane. Jak je to možné? Mám jinou verzi hry? Jsem z toho popravdě zmatený, ale budu hodnotit a vycházet z toho, co jsem sám viděl.


Vítězný screen

Verdikt: Jednoduché hledání cesty ven z bludiště. Kdyby hra umožňovala to, co slibuje v dokumentu "Hry pro IQ-151", tzn. okamžité vygenerování dalšího bludiště a zapisování nejrychlejších průchodů do tabulky, tak by to bylo o mnoho hratelnější. 
Hodnocení: */10

Žádné komentáře:

Okomentovat