neděle 12. března 2017

Hra 12: Space Invaders (1985)


Space Invaders
Vývojář: IFO Software
Vydavatel: IFO Software
Vydáno 1985 pro PMD 85
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Zatím jsme tu měli hry pro ZX Spectrum a také jednu pro ZX81. Je na čase nakousnout další velmi rozšířenou platformu a tou byla domácí Tesla PMD 85. Počítač, který vymyslel Ing. Roman Kišš (rozhovor při příležitosti 30. výročí), se začal vyrábět v roce 1985 a dodávaný byl primárně do škol na Slovensku. Nabízel stejně jako Spectrum 48kB RAM, ale pouze černobílé zobrazení. V západní polovině Československa byla rozšířená jeho obdoba, počítač IQ 151, ale o tom někdy příště. Pro nás je důležité, že existuje fanweb s velice kvalitním emulátorem, takže nebude problém si většinu her zahrát. 

Tesla PMD 85-1; zdroj: wikipedia

Space Invaders samozřejmě vychází ze stejnojmenné předlohy z roku 1978, ale odlišností je tolik, že se to nedá prohlásit za předělávku. Jak už jste si mohli přečíst z textu úvodního obrázku, "Zem byla napadená vetřelci z vesmíru a lidstvo je ohrožené. Naší úlohou je odrazit útok na Zemi a zničit nepřátelské roboty". Zase ti roboti, tehdejší tvůrci jimi byli posedlí. V původní hře to jsou "prostě alieni". 

Původní Space Invaders (1978); zdroj: wikipedia
Verze pro PMD 85

Stále máme jakousi raketku, se kterou se můžeme pohybovat pouze do stran a střílet. Nepřátelé přilétávají z vrchu a snaží se dostat na naší úroveň dřív, než je sestřelíme. Tím ale podobnost s předlohou končí. Rozdíly jsou následující: 

  • Nepřátelé nejsou srovnáni do bloků a nepohybují se ze strany na stranu, ale letí přímo dolů a to různou rychlostí.
  • Nepřátelé nestřílejí, jsou to spíše "kamikaze" a snaží se doletět dolů a zapíchnout se do čáry, která představuje Zemi. 
  • Ve hře jste vlastně nesmrtelní - kontakt s nepřítelem nic neznamená, prostě jen musíte zabránit tomu, aby se 3 z nich dostali až dolů
  • Nemáte před sebou zdi. 
  • Pohyb nepřátel se s jejich ubývajícím počtem nezrychluje.

Zdá se, že pozice, rychlost a počet nepřátel se generuje náhodně a vychází z nastavení obtížnosti, kterou si volíte na začátku (začátečník, amatér, pokročilý, profesionál, superman). Já si na začátek věřil a zvolil jsem "pokročilého", ale hodně rychle jsem vystřízlivěl a další pokus začal na nejnižší obtížnost, která se dá dohrát už poměrně snadno. Poté, co odrazíte všechny útočníky, se vaše raketa rozletí dopředu a zobrazí se opět úvodní obrazovka. 

Pokud vás zajímá jako mě, jestli se spustí nějaký jiný konec, pokud hru dohrajeme na nejtěžší obtížnost, tak to se nikdy nedozvíme, protože "superman" obtížnost je evidentní vtípek, kdy se na obrazovce objeví několik desítek rychle letících nepřátel najednou a během 5 vteřin je konec. Je naprosto nemožné tohle vyhrát. 

Nejtěžší obtížnost je nemožně těžká
Vítězný screen

Verdikt: Oproti předloze je hra méně propracovaná a v podstatě tu máme jen "kamikaze" nepřátelé letící dolů. Žádné bonusy, žádné vychytávky, nic. Kdyby tu místo nepřátelských robotů byly jablka a my pohybovali s košíkem, tak by to vyšlo na stejno. 
Hodnocení: **/10

3 komentáře:

  1. Len pre úplnosť. Pre PMD 85 vznikla aj hra Space Raiders, ktorá vychádza z pôvodného námetu Space Invaders oveľa viac.
    https://pmd85.borik.net/wiki/Package:Games_Other.zip
    games-2.ptp - "SPACE-RA" - iba pre PMD 85-1

    OdpovědětVymazat
  2. Pozdravujem vsetkych fanusikov PMD-85. Tuto hru som napisal len ako cvicenie z programovania v Assembleri. Netusil som, ze prezije skoro 40 rokov :)
    Bol v nej jeden hack - klavesa "H" spustila auto-rezim, kde hral pocitac sam proti sebe (neviem ci si dobre spominam, uz k tomu nemam zdojove texty).
    Ivan Fedorko, www.tangram.sk

    OdpovědětVymazat