Space Invaders
Vývojář: Ivan Fedorko
Vydavatel: IFO Software
Vydáno 1985 pro PMD 85
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Zatím jsme tu měli hry pro ZX Spectrum a také jednu pro ZX81. Je na čase nakousnout další velmi rozšířenou platformu a tou byla domácí Tesla PMD 85. Počítač, který vymyslel Ing. Roman Kišš (rozhovor při příležitosti 30. výročí), se začal vyrábět v roce 1985 a dodávaný byl primárně do škol na Slovensku. Nabízel stejně jako Spectrum 48kB RAM, ale pouze černobílé zobrazení. V západní polovině Československa byla rozšířená jeho obdoba, počítač IQ 151, ale o tom někdy příště. Pro nás je důležité, že existuje fanweb s velice kvalitním emulátorem, takže nebude problém si většinu her zahrát.
Tesla PMD 85-1; zdroj: wikipedia |
Space Invaders samozřejmě vychází ze stejnojmenné předlohy z roku 1978, ale odlišností je tolik, že se to nedá prohlásit za předělávku. Jak už jste si mohli přečíst z textu úvodního obrázku, "Zem byla napadená vetřelci z vesmíru a lidstvo je ohrožené. Naší úlohou je odrazit útok na Zemi a zničit nepřátelské roboty". Zase ti roboti, tehdejší tvůrci jimi byli posedlí. V původní hře to jsou "prostě alieni".
Původní Space Invaders (1978); zdroj: wikipedia |
Verze pro PMD 85 |
Stále máme jakousi raketku, se kterou se můžeme pohybovat pouze do stran a střílet. Nepřátelé přilétávají z vrchu a snaží se dostat na naší úroveň dřív, než je sestřelíme. Tím ale podobnost s předlohou končí. Rozdíly jsou následující:
- Nepřátelé nejsou srovnáni do bloků a nepohybují se ze strany na stranu, ale letí přímo dolů a to různou rychlostí.
- Nepřátelé nestřílejí, jsou to spíše "kamikaze" a snaží se doletět dolů a zapíchnout se do čáry, která představuje Zemi.
- Ve hře jste vlastně nesmrtelní - kontakt s nepřítelem nic neznamená, prostě jen musíte zabránit tomu, aby se 3 z nich dostali až dolů.
- Nemáte před sebou zdi.
- Pohyb nepřátel se s jejich ubývajícím počtem nezrychluje.
Pokud vás zajímá jako mě, jestli se spustí nějaký jiný konec, pokud hru dohrajeme na nejtěžší obtížnost, tak to se nikdy nedozvíme, protože "superman" obtížnost je evidentní vtípek, kdy se na obrazovce objeví několik desítek rychle letících nepřátel najednou a během 5 vteřin je konec. Je naprosto nemožné tohle vyhrát.
Nejtěžší obtížnost je nemožně těžká |
Vítězný screen |
Verdikt: Oproti předloze je hra méně propracovaná a v podstatě tu máme jen "kamikaze" nepřátelé letící dolů. Žádné bonusy, žádné vychytávky, nic. Kdyby tu místo nepřátelských robotů byly jablka a my pohybovali s košíkem, tak by to vyšlo na stejno.
Hodnocení: **/10
Len pre úplnosť. Pre PMD 85 vznikla aj hra Space Raiders, ktorá vychádza z pôvodného námetu Space Invaders oveľa viac.
OdpovědětVymazathttps://pmd85.borik.net/wiki/Package:Games_Other.zip
games-2.ptp - "SPACE-RA" - iba pre PMD 85-1
Na tu se určitě taky brzo podívám.
VymazatPozdravujem vsetkych fanusikov PMD-85. Tuto hru som napisal len ako cvicenie z programovania v Assembleri. Netusil som, ze prezije skoro 40 rokov :)
OdpovědětVymazatBol v nej jeden hack - klavesa "H" spustila auto-rezim, kde hral pocitac sam proti sebe (neviem ci si dobre spominam, uz k tomu nemam zdojove texty).
Ivan Fedorko, www.tangram.sk
Zdravím, vaše dílo přežilo a bude ještě dlouho žít jako kus historie :) Doplnil jsem vaše jméno jako autora hry.
VymazatLibor Lasota disassembloval kód hry a je tu: https://www.pmd85.cz/wp-content/uploads/nat_invaze.txt
VymazatNikde tam ale ten "auto-režim" nevidím. Ale možno existovala aj iná verzia, ktorú nemáme.