pondělí 6. března 2017

Hra 10: Maglaxians (1985)


Maglaxians
Vývojář: Miroslav Fídler
Vydavatel: Cybexlab Software
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Se hrou Maglaxians se dostáváme k Miroslavu Fídlerovi, což byl další plodný autor her na ZX Spectrum. Na několika hrách spolupracoval s již zmíněným Františkem Fukou a také svým kamarádem Tomášem Rylkem, kterému snad nikdo neřekl jinak než "T.R.C". Tito tři později vydávali hry pod značkou "Golden Triangle", ale o tom později. Zajímavé je zjištění, že Fídler se o mnoho let později podílel na tvorbě známé adventury Gooka (1997).

Zleva M. Fídler, T. Rylek, F. Fuka (2004); Zdroj: games.cz

Fídler začal programovat ve 12 letech a první počítače, se kterými přišel do styku byly ZX80/81 (zdroj: časopis BiT 03/92)

"Asi tak od roku 1984 dostal T.R.C. Spectrum a od té doby jsem hodně času trávil u něho. Dokonce jsem u něj vyrobil své první hry (Maglaxians, Itemiada, Alien Attack). Asi od roku 1986 mám svého gumáka. "

Hru, na kterou se dnes podíváme, tedy naprogramoval ve svých 15 letech na počítači svého kamaráda, což je obdivuhodné. Jak jsem psal v minulém článku, Manic Miner byla v té době velmi oblíbená a napodobovaná hra a Maglaxians jsou toho důkazem. Jádro hratelnosti je stejné - ovládáte postavu, která musí sesbírat v každé úrovni blikající předměty, čímž se jí otevře cesta dál. Proti jsou nepřátelé pohybující se po stále stejné trase a různé překážky jako je jezdící podlaha či ubývající kyslík (časový limit). 

První úroveň

Manic Miner byla velmi obtížná hra, která obsahovala 20 levelů a málokdo ji dohrál. Když jsem se tedy dozvěděl, že tady jich je 128 (mapa), tak mě polil studený pot, naštěstí jsem brzy zjistil, že obtížnost je o něco nižší. Rozdílů je několik:

  1. Chybí tu věci, o které se můžete zabít (různé krápníky a keříky), založené je to spíše na vyhýbání se protivníkům
  2. Už od začátku máte víc životů - 23 oproti 3
  3. Za každých 1000 bodů získáte další život
  4. Nejsou tu propadávající se podlahy
  5. Můžete spadnout z daleko větší výšky bez újmy (ale stále je možné se zabít)

I když se úrovně podle mapy nemusejí zdát těžké, opak je pravdou. Líbilo se mi, že jsou někdy opravdu chytře nadesignované tak, aby vám nepřátelé "vletěli" do cesty v ten nejméně vhodný okamžik, čímž na vás vytvářejí tlak. Načasování a na pixel přesné skoky jsou tu nutnost. Občas musíte předvést sekvenci několika přesných skoků, abyste proskákali dál a nepřátelé vás nedostali.

Level 112

Často také musíte přemýšlet jak to vlastně udělat, protože tu jsou podlahy, které jdou proskočit zezdola nahoru, ale opačným směrem už ne. Když si k tomu připočtete určitá specifika, kdy skákat můžete jen do fixní vzdálenosti a výšky a navíc nelze "zatáčet ve vzduchu" jako ve většině plošinovkách, tak se najednou i z lehce vypadajícího levelu může stát noční můra. Alespoň časový limit je tu hodně milosrdný a slouží spíš jen na výpočet bonusu (zbývající kyslík se přeleje do skóre), než že by vytvářel tlak na hráče jako v původním Manic Mineru, kde jsem na to v některých úrovních dojel.

Co se týče zpracování, tak nemám výhrady. Jednoduchá grafika úplně stačí a ozvučení je přijatelné. Jakmile projdete prvních pár levelů a zvyknete si na to, jakým způsobem se postava pohybuje, tak už jen hltáte jeden level za druhým. Bugy jsem nenašel žádné, vadila mi jen trochu nevyvážená obtížnost, kdy některé úrovně ke konci byly směšně lehké.

V poslední levelu nasednete do rakety, která vzlétne, dostane se do vesmíru a na poslední obrazovce uvidíte obrys nějaké planety, načež se hra restartuje. Achjo, po takové dřině jsem chtěl alespoň screen s nápisem "Vyhrál jste" a moje konečné skóre.

Můžete se kouknout také na walkthrough na youtube, které trvá skoro 2 a půl hodiny a to ten člověk samozřejmě neumírá tak, jak bude umírat normální hráč, takže délka a trvanlivost hry je velmi slušná.

Poslední level s raketou, do které musíte sebrat palivo
Vítězný screen

Verdikt: Velice dobře udělaný klon Manic Minera, který je o něco lehčí a přístupnější. Na jeho dohrání nejsou potřeba tak rozvinuté "ninja skills", ale přesto je to výzva. Velká porce úrovní zaručuje slušnou herní dobu. 

Hodnocení: *****/10

Žádné komentáře:

Okomentovat