středa 22. března 2017

Hra 22: Firewolf (1986)


Firewolf
Vývojář: Miroslav Fídler
Vydavatel: Cybexlab
Vydáno 1986 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Od Miroslava Fídlera jsme tu zatím měli povedené hry Maglaxians a Itemiada, u Firewolfa se odklonil od plošinovek a zkusil udělat něco trochu akčnějšího a to klasickou "Shoot 'em up" hru, čili arkádovou střílečku, v níž ovládáte stíhačku, se kterou letíte zdola nahoru a střílíte vše, co vám stojí v cestě, za což dostáváte body. Proti vám jsou jednak "zdi", ale také různé druhy nepřátel. 

Začátek hry - ovládáte stíhačku dole

Začátek hry je velmi matoucí, protože se objevíte se stíhačkou ve hře a během 0.5 vteřiny (stopoval jsem to -_-) jste mrtví, načež se okamžitě objevíte znovu. Od startu do "game-overu", kdy ztratíte všechny životy, je to přesně 5 vteřin. Tudíž jsem vůbec nevěděl, která bije a po chvíli jsem přišel jen na to, jak zatáčet do stran a střílet. Pojal jsem podezření, že hra v emulátoru nefunguje úplně jak by měla, tak jsem snížil rychlost emulace a dokázal se dostat o něco dál, ale hned jsem zase skončil, protože se bez zpomalení stíhačky nedalo vyhnout zdi. 

Zkrátím to - po dlouhém zkoumání jsem zjistil, že držením klávesy "A" se dá brzdit a stíhačku zpomalit. Fakt mi není jasné, proč stíhačka hned od začátku letí maximální rychlostí a velice pravděpodobně hned přijdete o první život, než se vám podaří ji dostat na přijatelnou rychlost. 

Splnění první "mise"

Po vyřešení ovládání jsem se vrhnul do hry - ta je rozdělená na "mise" a ty na "zóny", kdy začínáte v "Zone A" a pokračujete až do "Zone E". V první misi začínáte rovnou v "éčku" a splnit ji trvá jen chvilku. Poté jste hned vrženi do druhé mise, která je už dlouhá a opakuje se donekonečna a je pořád stejná. 

Statická děla jsou nepříjemný protivník
Nepřátelská loď vzlétla z rampy vlevo dole a teď mě pronásleduje a snaží se mě sestřelit
V zóně "D" začíná přituhovat. Nepříjemné talíře se mě snaží kamikaze stylem sestřelit

Nepřátelé jsou poměrně slušně variabilní - najdeme tu nějaké základní, co umí jen tupě střílet, statická děla seřazená v řadě, "ufo" talíře vracející se zpátky, vystřelovací rakety, co letí rovně, naváděné rakety a také nejvíce nepříjemné lodě, které vzlétnou okamžitě, co kolem nich proletíte a pověsí se za vás. Ty je nutné nějak setřást - navést je do zdi, nebo na to šlápnout a uletět jim. 

I když to vypadá, že se lze střele ještě vyhnout, nepřesný kolizní systém je proti a v další setině sekundy je po vás

Nepříjemný je nepřesný kolizní systém, kdy vás sestřelí, i když se střele vlastně vyhnete. Stačí jeden kontakt a jste mrtví a je nutné zónu opakovat. Za každých 100 000 bodů dostanete nový život a pokud vám všechny dojdou, hra porovná získané skóre s tabulkou nejlepších a pokud jste opravdu hodně dobří, tak se do ní můžete sami zapsat. 

Konec zóny B
V podstatě vítězný screen

Na konci každé zóny pak čeká cosi s písmenem "T". Nenapadá mě, co by to mohlo být (asi Fídlerův kamarád Tomáš Rylek), každopádně to musíte také sestřelit, čímž danou zónu úspěšně dokončíte a pokud jste v zóně "E", hra napíše "Mission completed" a mise se spustí znovu. Jak jsem totiž říkal, jsou zde pouze dvě mise, takže se dá za dohrání považovat splnění druhé mise. Raději jsem to kontroloval ve zdrojovém kódu a opravdu tam není žádný jiný gratulační text. 

Nejvyšší skóre je opravdu hodně přestřelené a celou hru byste museli dohrát zhruba 15x, abyste ho překonali. Já ji dohrál 4x a pak jsem spáchal sebevraždu, abych se mohl zapsat do "Hall of Fame". 

Pokud máte dostatečné skóre, můžete se zapsat do síně slávy
Dostat se na stupně vítězů je těžké. Proto je přenechávám Cybexlabu, T. R. C. a Fuxoftu.

Verdikt: Poměrně slušná střílečka, která obsahuje variabilní nepřátele a hon za nejvyšším skóre. Je trochu škoda, že hra není barevná a neobsahuje více misí. Ta jedna začne po chvíli nudit.
Hodnocení: ***/10

Žádné komentáře:

Okomentovat