neděle 5. března 2017

Hra 8: Exotron: Speedy Stony Wizards Atac (1985)


Exotron: Speedy Stony Wizards Atac
Vývojář: Patrik Zapletal
Vydavatel: Carrium Software
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Šílený název přesně charakterizuje tuhle hru - je to jakýsi Frankenstein, slepenec z několika kusů, je to amatérský pokus jakéhosi nadšence. Jednoduše řečeno ve hře ovládáte čarodějnici na koštěti a letíte s ní směrem doprava, přičemž se snažíte nenarazit do zdi. I když je to jedna z nejhorších her, kterou jsem kdy hrál, i přesto o ní tenhle článek píšu rád, protože je zde několik zajímavých faktů.

Úvodní obrazovka. Pokud si počkáte...
... zobrazí se vám další s popisem ovládání...
... a nakonec i s "credits".

Jak vidíte, překlad do angličtiny se moc nepovedl a občas je trochu matoucí. Každopádně zajímavá je zmínka na obrazovce s "credits", kde se píše "Graphics: Wizard: Ultimate, Play the game; Further Carrium Software; MC routines: CP Software and PSS". Co to ale znamená?

Inu po nějakém tom pátrání jsem zjistil, že "Ultimate Play the Game" je název britské firmy a že sprite čarodějnice byl vykraden z jejich hry "Atic Atac" (1983), čímž se vysvětluje to slovo "atac" v názvu. "Further Carrium Software" jednoduše znamená, že zbytek grafiky vytvořili v téhle společnosti, o které jsem ale nenašel žádnou další zmínku, takže tipuju, že je to prostě vymyšlená firma Patrika Zapletala (pojmenovat se "NĚCO-Software" bylo tehdy mezi československými vývojáři běžné). Nevím, co přesně jsou "MC routines", ale bude to prostě asi kus kódu. CP Software a PSS jsou další britské firmy.

Exotron - čarodějnice letí na koštěti a snaží se nenarazit do zdi
Hra Atic Atac - všimněte si čarodějnice, kterou Exotron vykradl

Samotná hra je pak možná ještě větší zmatek. Jak jsem již říkal, ovládáte čarodějnici na koštěti, která automaticky letí doprava a hráč ji tedy jen posouvá nahoru, nebo dolů tak, aby nenarazila do zdi. Vykreslování jak postavy, tak okolí není dobře zvládnuto a obojí "problikává". Máte 3 životy a pokud o ně přijdete, zobrazí se moje oblíbená obrazovka.

Po vyčerpání životů se zobrazí obrazovka s vyhodnocením

Co řádek, to perla. Každopádně se zde můžete dozvědět, kolik % hry jste dokončili a hra na posledním řádku vyhodnotí váš výkon (poor, good, very good) podle toho, jak daleko jste se dostali. Na pravé straně můžete vidět údaje o "phase" - v jakém jste levelu (celkem jich je 5), "score" - vaše aktuální skóre, "high" - vaše nejlepší dosažené skóre, "gems" - ve hře můžete sbírat zelené gemy, které vám na omezenou dobu poskytnou "nesmrtelnost", takže můžete po krátkou dobu prolétávat zdí. Pokud máte alespoň jeden gem, vidíte nápis "extra stamina". Ve hře se podle mě vyskytuje bug, kdy občas gem seberete, ale nic se vám do "gems" nepřičte. "wizard" značí počet životů.

Sebral jsem zelený gem, takže jsem schopný proletět zdí

Co jsem nepochopil je systém vypočítávání jakýchsi bonusů. Přijde mi, že na zcela náhodných místech se hra zastaví, naskočí nápis "computing bonus", načež se do skóre přičte pár bodů a jede se dál. Toto je opravdu hodně matoucí a narušuje to hratelnost. Naopak další bonus "autopilot engaged" je jasný - počítač na chvíli převezme kontrolu nad čarodějnicí a automaticky se vyhýbá zdi. Ani tady mi ale není jasné, jak tento bonus zaktivovat.

Pokud se dostanete v levelu až na konec, hra se zastaví a začne vyhrávat (asi také ukradenou) melodii z Indiana Jonese. Pak zobrazí "phase complete" obrazovku a pokračuje v další úrovni, kdy se letí zase o něco rychleji. Po úspěšném dokončení všech 5 levelů hra končí.

Tato obrazovka oznamuje úspěšné dokončení aktuální úrovně
Vítězný screen

Jak vidíte, Patrik Zapletal už počítal s pokračováním a lákal na hru se jménem "Mystic castle", která ale nikdy nevyšla. Nenašel jsem ani žádnou jinou hru od tohoto autora, takže se zdá, že toto byl jeho první a poslední pokus.

Verdikt: Hra, která si "vypůjčila", co se dalo - grafiku ze hry "Atic Atac", hudbu z Indiana Jonese a kdo ví, co ještě. Vtipné jsou všechny texty, kdy je vidět, že autor v té době neuměl moc dobře anglicky. Hratelnost je dosti bídná a různé bonusy dost matoucí. Aspoň, že je hra velmi krátká a dá se dohrát během několika minut.
Hodnocení: */10

3 komentáře:

  1. Opravdu jsi neznal Ultimate Play the Game? To je obrovská legenda.

    MC routines jsou rutiny ve strojovém kódu (machine code), možná také vytažené z nějaké zahraniční hry.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nope. Jak jsem psal, jsem DOSový hráč a hry jako Jetpac objevuju až ted.

      Vymazat
  2. Copyright a všechna práva vyhrazena :D
    Dobrý vtipálek, ovšem těmto pionýrům programování her u nás všechna čest ;)

    OdpovědětVymazat