čtvrtek 9. března 2017

Hra 11: Itemiada (1985)


Itemiada
Vývojář: Miroslav Fídler
Vydavatel: Cybexlab Software
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Zatímco předchozí Fídlerova hra - Maglaxians - byl klon Manic Minera, Itemiada je klon jeho duchovního nástupce - Jet Set Willyho. Opět se jedná o plošinovku, kde s postavou skákáme, sbíráme blikající předměty a vyhýbáme se nepřátelům, kteří se pohybují stále po stejné trase. 

Počáteční lokace, uprostřed vidíte první sebratelný předmět

Přesto je zde oproti Maglaxians, respektive Manic Minerovi pár podstatných rozdílů, které dost mění hratelnost:
  1. Svět je "openworld" - to znamená že všechny lokace (je jich tu 30) jsou pospojované dohromady a můžete se mezi nimi volně pohybovat a vracet se libovolně do již navštívených. 
  2. Není tu "kyslík" - neexistuje tu časový limit, takže se klidně můžete schovat na klidné místečko a na chvíli vydechnout.
  3. Sebratelných předmětů je dohromady 11, takže nejsou na každé obrazovce.
  4. Oproti Maglaxians tu najdeme různé "bodáky", na které můžete naskočit a zabít se. Není to tedy tentokrát jen o nepřátelích.
  5. Pád z výšky nezabíjí nikdy.
Celé mi to přijde takové "víc pohodové", protože jakmile si nakreslíte mapu (nebo si ji stáhnete - mapa ale není přesná, ve hře jsou některé stěny trochu jinak) a přijdete na pár triků, tak už není zas tak těžké většinu předmětů sebrat. Přesto se ale najdou výjimky...

Moje noční můra

Nevím, jestli na to existuje nějaká finta, na kterou jsem nepřišel, ale na obrázku výše je obrazovka, kterou jsem se snažil vyřešit hodně dlouho. Na jakémsi "stromečku" běhají dva roboti Karlové (opravdu jim tam scrolluje jméno Karel, což je narážka na stejnojmenný programovací jazyk) a ten zelený běhá hodně rychle a až k modrému vrtulníku, takže není možné se mezi nimi zastavit. Když už se nějak podaří vyskočit výše, tak vás dostane druhý Karel. Tahle obrazovka je nesmyslně těžká! Naštěstí se mi nakonec nějakým zázrakem podařilo proskočit, ale už ani nevím jak. Na "férovku", bez zneužívání savestates bych to ale tedy hrát nechtěl. 


Na odemknutí teleporteru potřebujete najít klíč
Další krok je jeho aktivace

Největší záhada ve hře je "teleporter", jenž najdete na jedné obrazovce a který je na začátku za neprůchozí stěnou. Abyste ho odemknuli, je třeba najít nejdříve klíč, ten použijete na odemknutí teleportu u jakéhosi zvláštního zámku. Dále teleport na jiném místě aktivujete a na závěr musíte sebrat jeden předmět, který vám navíc přidá jeden život. Tím neviditelná stěna zmizí a teleporter lze použít.

Konečně je teleporter přístupný (vlevo nahoře)
Jakmile ho použijete, hra párkrát zabliká "teleporting"

Po teleportaci se ocitnete na jinak nepřístupné obrazovce (pokud se kouknete na mapu, tak je to ta část vlevo). Nedalo mi to a zkusil jsem se na to místo dostat bez použití teleportu a jde to, i když je to opravdu hodně těžké. Teleporter je prostě velké usnadnění. Odsud musíte skočit do hodně hluboké propasti a trefit se přesně tak, abyste nedopadli na bodáky. Pak konečně lze sebrat asi nejhůře dostupný item a dojít na obrazovku, která obsahuje blok s nápisem "FINISH". Pokud máte všech 11 itemů, začnou z něho lítat pixely (doslova) a vyskočí nápis "Congratulation".

Vítězný screen - nápis "Finish" vpravo nahoře se rozpadá na pixely

Verdikt
: Další klon zahraniční hry od Mirka Fídlera a další dobře hratelný kousek. "Openworld" element se mi líbí, navíc je tu čas se zastavit a vše si dobře promyslet a naplánovat. Chtěl bych ještě, aby tady ubylo takových těch brutálně těžkých skákacích sekvencí, na kterých hráč může během chvilky přijít o všechny životy.
Hodnocení: *****/10

Žádné komentáře:

Okomentovat