sobota 9. ledna 2021

Hra 503: Adventurer (1991)



Adventurer
Vývojář: Marek Trmač (The Markware) & David Koblížek & Marek Fořt & Martin Kohoutek & M. Hudecová & Pavel Pospíšil (PiSoft) & Jakub Šimonovský (The Ace)
Vydavatel: T&t Software, od roku 1992 Proxima Software
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: RPG
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Adventurer (občas je uváděný český název "Dobrodruh"), první tuzemský krokovací dungeon evidentně inspirovaný legendárním Dungeon Masterem (1987), vyšel původně v roce 1991 pod hlavičkou T&t Software a od roku 1992 ho začala distribuovat i Proxima Software. Původní verze se pozná tak, že na nahrávací obrazovce je ďábel s vidlemi a vedle něj dvě hořící svíčky. Jakmile shoří jedna, začne se odvíjet text se základními informacemi, jako jsou třeba autoři hry, kterých je tentokrát požehnaně. Největší díl má ovšem na svědomí Marek Trmač, jenž se nám již představil s povedenou hrou Xor (1990). 

Po odklepnutí do sebe ďábel kopne plzeňskou dvanáctku a začne hořet druhá svíčka, načež se dostaneme do menu. V Proxima verzi najdeme na začátku pouze obrázek tajemného hradu, v jehož podzemí se hra odehrává. 

Menu

Začátek hry

Mapa je hezká, ale bohužel neukazuje, kde se nachází postava

Menu je poměrně komplikované, jelikož nabízí mnoho voleb. Je možné nastavit jazyk hry, tedy buď české, slovenské či anglické texty a to tak, že kurzorem přesuneme danou ikonku na odpovídající žluté políčko poblíž obrázku postavy. Stejným způsobem provedeme nastavení ovládání, kdy lze použít klávesnici či joystick, a nastavení obtížnosti - pírko znamená lehkou obtížnost, závaží těžkou obtížnost (o tom níže). 

"Demo mode" spustí ukázku ze hry, kdy jsou nám ukázány první krůčky v kobce, nota je ovládání hudby, pomocí lupy si zobrazíme popis jednotlivých voleb a konečně "Start" nás nepřekvapivě vpustí do hry. 

Životně důležité ukazatele energie, hladu a žízně

Bermudy s obrázkem Didaktika

Každý správný dobrodruh musí znát polohu fontán s vodou

Po startu hry se tedy ocitáme v kobce, ze které je cílem uniknout. Postavou pohybujeme pomocí šesti tlačítek, kdy dvě slouží pro otáčení doleva a doprava. Vlevo dole máme ikonky paže (zobrazí ukazatele stavu energie, hladu a žízně - ty pokud klesnou na nulu, tak zemřeme), ruky (příkaz "použij"), lupy (příkaz "prozkoumej"), kompasu (zobrazí mapu, na které ale není vidět pozice postavy) a dále dvě nezarámovaná políčka, kde vidíme předmět, u kterého stojíme, a předmět nacházející se před postavou. 

Vpravo máme v červeném rámečku batoh, kam můžeme uskladnit až pět předmětů. Postava může navíc v ruce držet další dva. Na políčko poblíž hlavy pak přesunujeme jídlo a pití, čímž snižujeme hlad a žízeň. Postavu také můžeme obléci, načež lépe udržujeme tělesné teplo a snižujeme spotřebu energie. 

Konečně nějaká slušná výbavička. I když tedy je z SSSR...

Jdu se vypořádat s rytířem

Na hada je nutné vymyslet pořádný plán

Je nutné zmínit, že tu nenajdeme žádný vývoj postavy, žádné statistiky, schopnosti a ani souboje v klasickém slova smyslu. Najdeme tu sice pár protivníků, jako je rytíř, pes či had, ale ty porazíme adventurním způsobem, tedy použitím správných předmětů. Je tedy trochu diskutabilní, zda zařadit hru do žánru RPG, nicméně má tam asi nejblíže. Obtížnost spočívá spíše v orientaci v bludišti, logistice a hádankách. 

V průběhu hry je téměř nutnost si kreslit mapu, k čemuž jsem tentokrát použil nástroj Dungeon Mapper z webu oldgames.sk. Ve hře je sice jenom jedno "poschodí", to má ale nadstandardních 27x27 políček a navíc se pro obě obtížnosti kobka trochu liší (viz mapky, interaktivní verze zde a zde), nicméně jde zpravidla jen o maličkosti jako trochu jinak postavené zdi či nové výklenky. Důležitější je jiné rozestavení předmětů, překážek a třeba i menší počet fontán s vodou. Na těžší obtížnost se již není možné po bludišti toulat, ale je nutné jít na jistotu, jinak postava nepřežije. Také nelze používat mapu, kompas neukazuje směr a nelze zobrazit ukazatele energie, hladu a žízně. Cíl je ale stejný - dojít na poslední políčko, kde nám někdo chodí lano, čímž z tajemného dungeonu unikneme. 

Technické zpracování je na profesionální úrovni, hra běhá svižně a nenajdeme tu žádné bugy. Jediný problém, na který jsem narazil je, že nelze položit na zem zapálenou pochodeň. 

Hru jsem se rozhodl zařadit na svůj must-play seznam, který je k nalezení v pravém sloupci blogu. 

A teď mi dej pokoj, pejsku

Mapa na lehkou obtížnost; interaktivní verze zde

Mapa na těžkou obtížnost; interaktivní verze zde

POSTUP HROU
Je vhodné hned na začátku rychle najít oblečení (vesta či bermudy), to udržuje tělesné teplo a snižuje spotřebu energie. Ta se jinak doplňuje pouze pitím vody. Dále je třeba hlídat hlad a žízeň, čili je vhodné vše sníst (pozor na otrávený salám či whiskey) a nést s sebou rezervy. Voda se dá přenášet když naplníme čutoru u fontány. Jablko a banán jsou nejméně výživné, ale doplňují jak ukazatel jídla (48), tak vody (30). Dále je tu sýr (96), napůl snězený oplatek (96), klobása (144), chleba (144), kýta (192), oplatek (192). Narážení do zdí snižuje energii. 

Na překonání tmy je potřeba najít louč a zapálit ji sirkami. Nelze ji dávat do batohu, protože by shořel. Louč má omezenou životnost, takže nejprve začne pohasínat a pak zhasne úplně, což zanechá postavu v naprosté tmě. Olejnička je nutná pro namazání páky, kterou pak otevřeme mříž. Na překonání střepů jsou nutné sandály nebo boty. Na překonání kaluže kyseliny jsou potřebné boty, které se poté rozpadnou. 

Já věděl, že se ta mince bude na něco hodit!

To jsou mi ale finty...

Obraz s autorem hry

V mlze je nutné se orientovat podle zdí - jakmile postava stojí na políčku vedle zdi a je k ní otočená, tak ji vidí. Rytíře porazíme pomocí meče, přičemž je nutné mít i brnění. Hada zlikvidujeme tak, že si nejprve vyrobíme tyč pomocí větve a kudly, tou hada chytíme a okamžitě ho uvězníme v pytli, který předtím zašijeme jehlou. Psovi hodíme kost, kterou získáme snězením kýty (je nutné kost použít přímo na psa, ne na ikonku). Žebrák chce minci (opět nutno použít přímo na žebráka, ne na ikonku. Pozor! na těžkou obtížnost jsou žebráci dva). 

V jedné části může postavu zabít zima (je nutné mít vestu a bermudy) a v další plyn (je nutné mít plynovou masku). Bránu před koncem otevřeme pomocí klíče, který je schovaný ve chlebu - ten je nutný sníst. Poté již stačí bránou projít na poslední políčko. Na těžší obtížnost je ještě nutné kliknout na zeď, čímž zamáváme a někdo nám hodí lano. 
KONEC POSTUPU HROU

Důležitě vypadající dveře otevřeny

Díky, příteli !

Vítězství !

Na těžkou obtížnost najdeme ke konci tyto mříže. Dají se otevřít? Co je za nimi?

Verdikt: První hra, kterou můžeme s přimhouřenýma očima zařadit do škatulky RPG, se povedla a na možnosti osmibitového ZX Spectra nabízí slušnou komplexnost a hratelnost. 
Hodnocení: 5/10

8 komentářů:

  1. Tak jsem tuto hru dohrál na obtížnost "Hard", fakt povedený kousek.

    https://www.youtube.com/watch?v=0XJs7tQSASk

    Jinak když sis dal práci s mapováním, možná by bylo dobré doplnit i legendu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Interaktivní verze mapek doplněny, viz článek. Čekal jsem na admina oldgames.sk, DJe, až hru přidá ;)

      Vymazat
  2. Zajímavé, Didaktik se anglicky řekne Depeche Mode...

    OdpovědětVymazat
  3. Něco pro CRPG addicta? Před lety jsi s ním dělal rozhovor, tak třeba bys mu to mohl nadhodit:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už mu to před asi třemi lety říkal, ale na svůj seznam to nezařadil. Podle jeho pravidel to není cRPG. První, co tam má, je Magic Island pro Amigu z 1995.

      Vymazat
    2. Fakt to není RPG, to až Pán vlků z roku 93

      Vymazat
  4. https://youtu.be/gVwaytlw9hg Přidávám můj průchod. Strašně se s tím seru a jedu na spokojenost hrdiny a ne na rychlost. ;) někdy si říkám, že to zkusím optimalizovat na speedrun, ale už si nepamatuji z hlavy komplet mapu.

    OdpovědětVymazat