středa 20. ledna 2021

Hra 507: Alienbusters (1991)


Alienbusters
Vývojář: Boleslav Buzek & Martin Cupek & Miroslav Szymurda & Petr Ročkar
Vydavatel: Blackfire Software
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Střílečka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Alienbusters je předělávka slavné arkádové tankové hry Battlezone (1980), jež jako jedna z prvních využívala vektorovou 3D grafiku a položila základy střílečkám z prvního pohledu. Příběh se odehrává před 34.000 lety, kdy vetřelci obsadili sluneční soustavu. Země se ukázala jako vhodné místo pro rozvoj humanoidních forem života, což se ovšem nelíbilo veliteli mimozemšťanů, zvanému "Alien Central Brain". Vydal proto příkaz toto místo zničit. 

My se budeme, v roli blíže nespecifikovaného hrdiny, snažit zachránit další místo zrodu inteligentní lidské civilizace. Nebude to ale nic snadného, protože protivník je dobře vyzbrojen a disponuje systémem rychlé autoreprodukce. Proto se soustředíme na zničení strategických objektů, přičemž vše završíme finálním vyřazením tzv. A. D. S. (automatický destrukční systém), který vetřelci uvedli do provozu na planetě Zemi. 

Začátek na Plutu

První nepřátelský tank spatřen

Zničili jsme se navzájem

Jelikož mají vetřelci výbornou protivzdušnou obranu, nebudeme útočit přímo z kosmu, ale budeme na jednotlivé planety vysazováni v planetárním tanku. Ten se ovládá pomocí joysticku, můžeme se tedy hýbat do všech stran, pomocí FIRE střílet a poté už jen pomocí klávesy Space hru zapauzovat. Ovládání je tedy velice jednoduché. 

Jak se autoři chlubí v manuálu, díky novým rychlým matematickým algoritmům s použitím fraktálů bylo možno hru realizovat i na osobním počítači Atari 800 s malou pamětí a pomalým procesorem. Na rozdíl od některých dalších her je zde vektorová grafika plynulá. 

Orientace podle kompasu; výňatek z manuálu ke hře

Ničení základny na Neptunu

Konec mise na Neptunu

Začínáme na planetě Pluto a budeme postupovat přes Neptun, Uran, Saturn, Jupiter a Mars až na planetu Zemi. Každá planeta má trochu jinou barevnou paletu, ale jinak je prostředí stále stejné - na pozadí jsou hory a na povrchu kužele a kvádry, které nejdou zničit a za něž se případně můžeme schovávat před nepřátelskou střelbou. 

Na každé ze sedmi planet budeme plnit jeden úkol. Většinou jde o to zničit strategický objekt, ale 2x je i nutné někoho zachránit, což znamená prostě jen dojet na určené místo. Pro nalezení našeho cíle slouží souřadnice, které se během hry zobrazují na palubním počítači v prostřední horní části obrazovky. Začínáme vždy na souřadnicích 50, 50 a podle polohy cíle je nutné si vypočítat správný směr a toho se pomocí kompasu držet. Aktuální pozici i kompas vidíme v dolní části obrazovky, kde je také uprostřed radar ukazující polohu nepřátel.

Hellfire se chová jako kamikaze

Alien vypadá jak diamant

Supertank zblízka

Kromě toho je na obrazovce vlevo nahoře nejvyšší dosažené skóre, planeta kam se nejlepší hráč dostal a jeho jméno. Vpravo nahoře je pak aktuální dosažené skóre a planeta, kde se zrovna nacházíme. Pod tím vidíme i počet zbývajících životů. Pokud nás nepřítel trefí, rozbije se obrazovka, tank se na chvíli nedá ovládat a přijdeme o jeden život, můžeme ale pokračovat ze stejného místa dál.  

Z nepřátel tu najdeme tanky, supertanky a tzv. Hellfire. Posledně jmenovaný je nejvíce nepříjemný - je to totiž jakýsi kamikaze, který spadne z nebe a poté se na nás za neustálého kličkování vrhne a snaží se do našeho tanku narazit. Kromě toho je tu i "Alien", jenž na nás neútočí, ale pokud ho sestřelíme, tak získáme náhodný bonus 500 až 5000 bodů nebo 1 až 3 bonusové životy. Za tank dostaneme 100, za supertank 300 a za Hellfire 200 bodů do skóre. Zdaleka největší bodovou odměnu a jeden bonusový život ale získáme za dokončení úkolu. 

Záchranná mise - stačí na toto místo dojet

Raketu na Saturnu je nutno zničit

Ve druhé záchranné misi jedeme pro posádku havarované rakety

Při troše cviku se dá naučit účinné manévrování, díky němuž je snadné likvidovat oba druhy tanků. S Hellfire je daleko větší problém, protože se objevuje na náhodném místě v okolí hráče, rychle se přibližuje a navíc i přeskakuje pevné překážky (což nebyl záměr, je to spíše bug). Hlaveň našeho tanku se otáčí pomalu, takže i malé zaváhání znamená ztrátu života. Pomáhají alespoň zvukové efekty, kdy můžeme rychle určit přítomnost a druh protivníka. Obtížnost je přesto vysoká a k dohrání hry je třeba dlouhý tréning.

Ničení "zdroje" na Marsu

Automatický destrukční systém

Vítězství !

Zapisování nejvyššího skóre

Verdikt: Předělávka slavné hry Battlezone a zároveň první tuzemská (pseudo) 3D střílečka z pohledu vlastních očí. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat