středa 6. ledna 2021

Hra 502: A Je To ! 2 (1991)


A Je To ! 2
Vývojář: Jaromír Koutek
Vydavatel: HappySoft
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pokračování textovky A Je To ! (1991), jež se inspirovala v Pomstě Šíleného Ataristy (1989). Pro spuštění hry musíme zadat heslo získané po dohrání prvního dílu, které zní "HEFENEX". 

Příběh je opět jednoduchý - Spectristé Michal a Radek Vyroubalové vtrhli do našeho domu a ukradli nám náš počítač značky Atari. Jako výkupné chtějí kazetu s hrami pro ZX Spectrum. Vydáváme se tedy počítač získat zpět dříve, než to zjistí naše matka, z čehož by byl velký průšvih. 

Výpis chyby vyděsí, ale tentokrát je to součást textu

Pokračování příběhu

Začátek, výpis autora a rychlý konec

Hra běží na stejném enginu jako první díl, takže vypadá v podstatě stejně a je tu opět ovládání pomocí příkazů, které se dají zkracovat na první 3 písmena, přičemž musíme používat diakritiku. Slovník příkazů se trochu zjednodušil (vypadly příkazy OTEVŘI a NASTUP), takže tu máme VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, SITUACE, INVENTÁŘ a pomocí FIRMA si můžeme vypsat jméno autora a datum vzniku hry. 

Příkazy se dají zkracovat

V textech najdeme silné nápovědy

Škaredá krysa se bude hodit

Počet obrazovek se více jak zdvojnásobil, takže už nejde o takovou jednohubku jako první díl. Obtížnost ale zůstává nízko - po použití příkazu PROZKOUMEJ nám hra víceméně prozradí, co máme na daném místě dělat, např. opilec chce někoho zastřelit, takže mu dáme pušku. Některé hádanky jsou jasné i bez jakékoliv nápovědy - tenistům dáme raketu, dětem céčka, apod. I tady pak potkáváme různé kamarády a známé, ze kterých si autor dělá srandu a popisuje je jako šílence, maniaky, fanatiky či drbny. 

Na několika místech se dá zemřít, načež nám program vypíše počet použitých příkazů a odehraný čas. Najdeme tu bohužel i otravný bug, kdy se můžeme z několika míst dostat na duplicitní obrazovky, ze kterých není úniku a na jejichž konci najdeme na zemi všechny použité předměty a pád pod kola nákladního automobilu. 

Na vítězné obrazovce se dozvíme heslo "DIOXIN" do třetího dílu, nicméně ten pravděpodobně nikdy nespatřil světlo světa.

Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se k prodejně potravin a sebral rohlík (VEZ ROH). Ten jsem dal psovi (POL ROH), prozkoumal obilí (PRO OBI) a našel pušku (VEZ PUŠ). Pokračoval jsem k hospodě a po cestě sebral kámen (VEZ KÁM). Opilcovi jsem věnoval pušku (POL PUŠ) a získal víno (VEZ VÍN). V čekárně jsem získal céčka (VEZ CÉČ). 

Dědkovi u kapličky jsem dal víno (POL VÍN) a pokračoval na most, kde jsem z potoka vylovil kanystr s naftou (VEZ KAN) a vrbový prut (VEZ PRU). Vrátil jsem se k šílenci, dal mu prut (POL PRU) a v kostele sebral kříž (VEZ KŘÍ), kterým jsem eliminoval fanatika na mostě (POL KŘÍ). 

Odporná kazeta

Depeche Mode bývala hodně oblíbená kapela

Zabugované místo, kde najdeme již použité předměty

Došel jsem do skladu a traktoristovi dal kanystr (POL KAN). Sebral jsem hnojivo a hadici (VEZ HNO; VEZ HAD). Vrátil jsem se přes most a požárníkům dal hadici (POL HAD). Vzal jsem rukavici (VEZ RUK) a použil kámen na podvraťáka (POL KÁM). Chlápkovi jsem dal rukavici (POL RUK) a dostal se na smetiště, kde jsem otrávil krysu hnojivem (POL HNO), vzal její zdechlinu (VEZ ZDE) a také tenisovou raketu (VEZ RAK). 

Raketu jsem vyměnil u party tenistů za kazetu s programy (POL RAK; VEZ KAZ). Drbnu jsem vystrašil zdechlinou krysy (POL ZDE) a v kanceláři sebral plakát (VEZ PLA). Bandě dětí jsem dal céčka (POL CÉČ), maniakovi plakát (POL PLA) a Spectristovi kazetu (POL KAZ). Vešel jsem dovnitř, získal svůj počítač (VEZ POČ) a vrátil se k sobě domů. 
KONEC POSTUPU HROU

Atari 800 XE je lepší jak Spectrum či C64

Vítězství !

Verdikt: Druhý díl nedokončené trilogie má vylepšenou délku, ale hádanky jsou příliš stereotypní, kdy jde zpravidla o to přinést nějaké postavě správný předmět. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat