čtvrtek 14. června 2018

Hra 214: Jet-Story (1988)


Jet-Story
Vývojář: Miroslav Fídler & František Fuka
Vydavatel: Cybexlab & Fuxoft, od roku 1992 Ultrasoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Větší, hezčí, propracovanější, prostě ve všech směrech lepší - to je Jet-Story ve vztahu ke svému předchůdci Planet of Shades (1986). Miroslav Fídler opět na hře spolupracoval s Frantou Fukou, který do hry udělal hudbu a úvodní obrazovku. Základ je stejný jako v předchozí hře - budete létat se svojí raketkou v komplexu chodeb na mimozemské planetě a likvidovat nepřátelské základny, kterých je celkem 57

V menu hry si můžete aktivovat vylepšenou hudbu pro 128k Spectrum, což určitě stojí za to. Taktéž si lze nadefinovat vlastní ovládací klávesy, což vždy považuji za plus. Hra se ovládá pomocí pěti kláves - čtyři směrové, kdy "směr dolů" slouží pro aktivování speciální zbraně (o tom níže) a jednoho tlačítka pro klasickou střelbu. Kromě toho je zde i klasický pohyblivý text, kde se dozvíme vše možné, od adresy a telefonu autora, přes cíl hry, až po vzkazy pro ostatní vývojáře. 

Menu hry se vzkazem pro Jansoft
Definování vlastních ovládacích kláves
Začátek hry

V samotné hře se poté budeme snažit prostřílet přes 128 obrazovek, kdy se můžeme libovolně vracet zpátky, na místa jež jsme už prošli a vystříleli, přičemž hra úspěšně končí po zničení poslední základny. Pohyb raketky je ovlivněn jak gravitací, tak setrvačností, takže její ovládání vyžaduje trochu cviku. Celkový dojem z pohybu je velmi dobrý, vše je plynulé a funguje to tak, jak by člověk čekal. 

V horní části obrazovky vidíme několik ukazatelů pro fuel (palivo), ammo (náboje), typ a počet střel do speciální zbraně, shield (štít lodi), průběžné skóre a počet zbývajících nepřátelských základen. Různě po herním světě můžeme nalézt rozmístěné "bedničky", kterými si potřebné ukazatele můžeme doplnit. Je klíčové nesbírat vše hlava nehlava, ale nechávat si některé bedničky třeba na později, protože jich je omezené množství. A to hlavně štítu a paliva. 

Bednička s otazníkem přidá náhodný bonus
Shazování bomby na základnu
Ničení nepřátel pomocí speciální zbraně typu "řemdih"

Často je v bedničkách munice pro jednu ze speciálních zbraní, jež ničí všechny nepřátele na jednu ránu. Například rakety, které letí horizontálně, bomby padající vertikálně dolů, ale i zajímavější varianty - jedné říkám "řemdih", protože nemůžu přijít na lepší jméno. Po aktivování se kolem rakety začne míhat ostnatá koule, jež jakoby obíhá kolem vaší lodi a reaguje na její polohu. Není úplně lehké tuto zbraň využít, protože koule lítá všude, jenom ne tam, kam chcete, ale s trochou cviku se to dá. 

Mojí nejoblíbenější speciální zbraní byla ovšem koule, která se po aktivaci vydá určitým směrem a začne se nezávisle na vaší lodi odrážet od všech stěn na obrazovce. Můžete ji tedy vypustit, schovat se na nějaké bezpečnější místo a počkat, až vymlátí všechny nepřátele, kteří se jí dostanou do cesty. Podle mě jasně nejsilnější zbraň. Nutno dodat, že jak koule, tak "řemdih" mají omezenou trvanlivost a po chvíli zmizí, ale na druhou stranu si je můžete "přenášet" do dalších obrazovek.  

"Koule" je ve stísněném prostoru smrtonosná zbraň
Tři základny vedle sebe nepotkáte často
Všechny možné typy bedniček; zleva: "řemdih", bomby, palivo, náboje, koule a rakety

Z obrázků je vidět, že hra je hodně barevná a prostředí se každou chvíli mění, což ulehčuje orientaci v bludišti. Některé obrazovky jsou rozlehlé, v některých prolétáte chodbami, kam se vaše loď jen tak tak vejde. Naštěstí tu nejsou žádné tajné průchody, takže riziko vytuhnutí je minimální, na druhou stranu si musíte hodně hlídat, aby vám nikdy nedošlo palivo, protože jinak končíte.

Nepřátelé jsou hodně variabilní a najdeme tu vše, na co si vzpomenete od statických střílen / vrhačů raket, přes klasické pohyblivé střílející nepřátele a "kamikaze" pohybující se náhodným směrem, až třeba po "základny", ze kterých vylétávají noví a noví nepřátelé, dokud je nezničíte. Na rozdíl od zmíněného předchůdce Planet of Shades se tu ufouni nechovají tak hyperaktivně a neobjevují se náhodně, což je rozhodně krok kupředu. Zde máte předem určený počet nepřátel a pokud obrazovku vyčistíte, tak už zůstane prázdná. A tak to má být. 

Shazování bomby na "základnu"
Tolik bedniček se štíty? To smrdí průšvihem
Občas dokáže být hra hodně barevná

Také zde pro zničení základen už nepotřebujete speciální bomby, ale můžete je zničit i normální zbraní, což trvá o něco déle, ale je dobře, že tu ta možnost je. Po zničení poslední základny se zobrazí obrazovka "Mission Accomplished" a můžete si zapsat své jméno a získané skóre do tabulky nejlepších, kde tentokrát není problém dostat se na první místo.

V časopisu BiT 02/92 vyšla trochu se zpožděním recenze, ve které ji autor udělil 84 % a chválil především dobrou hratelnost a hudbu. 

Mimochodem, pokud byste chtěli vidět hru v pohybu, tak na youtube je k nalezení průchod celou hrou od Pavera. Pokud víte, co dělat, tak se Jet-Story dá dohrát za hodinu, což je slušné. Novým hráčům to ale samozřejmě bude trvat o něco déle. Hru také zařazuji na svůj "must-play" seznam, jenž je k nalezení v pravé části blogu.

Zničení poslední základny
Mission Accomplished
Zápis do tabulky nejlepších
The best gunners

Verdikt: Pokračování hry Planet of Shades vylepšuje snad vše, na co si vzpomenete a výsledkem je hra, která slušně vypadá a díky vybalancované obtížnosti se i dobře hraje.
Hodnocení: 5/10

4 komentáře:

  1. Doufám že se nebude UgraUgra zlobit, ale tohle mě přijde jak dobrá příležitost seznamit svět s jedním malým projektem:

    https://www.youtube.com/watch?v=W5uF7-VorjI

    (pokud byste nahodou někdo měl zájem betatestovat, napište mi: mirek.fidler@gmail.com).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se zlobit nebudu a projektu fandím. Bude i verze pro Spectrum? :) V jakém enginu je to udělané?

      Vymazat
    2. Žádný engine (tedy, pokud pod tím pojmem myslíš to co já), to by byla nuda. SDL2.0 (což za engine nejde myslím považovat) a U++.

      Vymazat