pondělí 18. června 2018

Hra 216: Katanga (1988)


Katanga
Vývojář: Martin Malý
Vydavatel: Demon Soft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Martin Malý byl poměrně plodný autor, který vytvořil hned několik textovek. Ta první, Demon in Danger (1988) mě příliš neoslnila, ale Katanga už od začátku vypadala zajímavěji. Nejsem si jistý, proč se hra jmenuje tak, jak se jmenuje (Katanga je provincie v Demokratické republice Kongo), když se odehrává na Sicílii, nicméně v kůži policisty Nicka Cartera se vydáváte najít a zatknout bosse mafie dona Millaniho, který se skrývá někde v podzemním doupěti.

Next-gen textovka
Příběh
Volba ovládání

Úvodní obrázek je sice hezký, ale jak jsem zjistil, je vypůjčený ze hry Stainless Steel (1986). Na začátku si můžeme zvolit způsob ovládání, kdy lze tentokrát hrát i na joysticku, což je pro textovku zajímavá možnost. Každopádně já zvolil klasicky klávesnici a nadefinoval jsem si ovládací klávesy podle svého, kdy potřebujete čtyři klávesy pro pohyb kurzoru do čtyř směrů a jednu klávesu pro potvrzení.

Ano, hra se ovládá tak, že pohybujete kurzorem (zobrazen jako malá bílá tečka) po obrazovce a klikáte. A právě způsob ovládání a uživatelské rozhraní jsou asi nejzajímavější částí hry. Tak například vlevo nahoře vidíte panel s ovládáním pohybu, kdy nejdřív kliknete na směr, jakým chcete jít a poté kliknete na tlačítko "Jdi". Kam se lze vydat vidíte na panelu "Můžeš jít" uprostřed. Vlevo dole zase můžeme kliknutím vybrat předmět z inventáře a v menu vybrat nějaký příkaz (např. použij). Vpravo dole v rámečku "vidíš" jsou zase předměty v aktuální lokaci.

Začátek hry a obrazovka s popisem aktuální lokace
Na této obrazovce zadáváme příkazy pomocí kurzoru
Prozkoumávání mrtvoly

Hra je bohužel obsahově dost prázdná a krátká - najdeme tu jen pár předmětů a trochu mě zdrželo pouze bludiště v lese, kdy jsou na kameni vyryté špatné instrukce, což hráče jen mate. V úvodu se sice píše, že máme pro vstup do podzemního doupěte získat "kódové číslo zámku", ale žádný zámek ve hře není.

Našlo by se i pár bugů, kdy na konci není potřeba sebrat samopal a stejně se hra dá vyhrát, nebo jsem měl potíže při vybírání předmětů v inventáři - občas mi zmizel kurzor a musel jsem nahrát starší pozici, protože hra nešla dál ovládat. Je zde příkaz "Pomoc", ale kdykoliv jsem ho zkusil použít, tak hra jen odpověděla "Pomoc nepotřebuješ". Nevím, jestli to je nějaký vtípek, nebo nedodělaná funkce. Trochu mě zklamal i závěr, kdy hra skončila tak nějak rychleji, než bych si představoval.

Policista mě beze slova zatkl (a poté zabil?)
Don vyhrál
Mapa

POSTUP HROU
Šel jsem na náměstí sebrat pistoli a do obchodu klíč. U obchodního domu jsem zastřelil stojícího muže, prohledal ho a vzal si jeho destičku. Poté jsem se vydal na silnici západ-východ, kde stálo auto, na které jsem použil klíč, čímž jsem ho otevřel a odjel na prašnou polní cestu. Na jihu jsem sebral železnou tyč a pokračoval na sever, k lesu. 


Zabil jsem muže a sebral mu jeho "destičku"
Auto na dálkové ovládání
Mám samopal a neváhám ho použít

Zde jsem na kameni našel nápis "SZSVJVV", který jsem ignoroval a vydal se směrem "SSVJZSVV", čímž jsem došel na malou lesní planinku. Zde jsem použil železnou tyč, čímž jsem si otevřel cestu na sever, do jeskyně. Tam jsem se na rozcestí dal na západ a když hlídač uviděl moji destičku, tak mě pustil dál. Ze stojanu na zbraně jsem vzal samopal a pokračoval na západ, kde jsem zadržel zločince. 
KONEC POSTUPU HROU


Sice jsem samopal nechal v předchozí místnosti, ale ok
Rozsudek státního soudu je celkem drsný
Vítězství !

Verdikt: Uživatelské rozhraní je poměrně zajímavé, ale hra zdaleka nevyužívá jeho potenciál a je příliš prázdná, krátká a jednoduchá. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat