středa 6. června 2018

Hra 213: James (1988)


James
Vývojář: PilSoft
Vydavatel: Sharp klub Plzeň
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Docela bych se vsadil, že tato hra vychází z nějakého zahraničního vzoru, zatím se mi však nepodařilo zjistit ze kterého. Vypátrali jsme, že vzorem pro hru byl Castle Wolfenstein (1981). Ujmeme se Jamese (Bonda?) a ve skladišti plném beden a nepřátel se pokusíme najít velký diamant. Vše podstatné, včetně ovládání, je vysvětleno na úvodní obrazovce. Můžeme tedy chodit do čtyř směrů, střílet a házet granáty.

Začátek hry
V bedně jsem našel proviant
Zneškodnění strážce

Skladiště je rozdělené na jednotlivé obrazovky, ze kterých vedou po stranách cesty dál. Máme tu dvě patra, každé o velikosti 10x10 obrazovek. Kde se zrovna nacházíme indikuje ukazatel "Sklad", který se skládá ze tří číslic - první je patro, druhé určuje "řádku" a třetí "sloupec". Další ukazatele pro náboje a granáty jsou jasné, ubývající energii doplňujeme proviantem a skóre zvyšujeme zabíjením nepřátel a sbíráním předmětů. Všechny potřebné věci můžeme doplňovat a najdeme je právě v bednách či můžeme prohledávat mrtvoly.

Hráč začíná vždy ve skladu "000", jinak je ale skladiště náhodně generované. Na každé obrazovce můžeme či nemusíme nalézt bedny, strážce či růžové stěny, které nám občas brání v průchodu dál, ale lze je zničit granátem. Kromě toho tu jsou i schody, kterými se můžeme dostat o patro výše / níže. Cílem je samozřejmě přežít a v jedné z místností (mám pocit, že je vždy ve druhém patře) najít diamant.

Během otvírání beden mě zezadu překvapil Agent
Konečně jsem našel schody nahoru
Místnost s diamantem

Občas vás může překvapit také druhý typ nepřítele - agent - který se objeví pokud v místnosti strávíte až příliš mnoho času. Jeho příchod můžete slyšet díky zvukovému efektu, takže vždy poznáte, že se blíží a měli byste utéci. Konfrontace s ním totiž není žádný med - na rozdíl od strážce, který víceméně náhodně bloudí sem a tam, je agent rychlejší a jde přímo po vás.

Největším problémem hry je ovládání - nemůžete totiž měnit směr o 180°, ale vždy jen o 90° - hra totiž stále vyhodnocuje, jestli nechcete hodit granát (ten se hází stisknutím "dozadu" + "dopředu"). Za celou dobu hraní jsem si na to nezvykl a neustále jsem se někde zasekával, nebo ještě hůře - házel si granát přímo pod nohy, což rezultovalo v mojí smrt a konec hry. 

Pokud se vám podaří sebrat diamant, hra převede zbývající energii, náboje a granáty do skóre a spustí hru znovu, takže si můžete ještě vylepšit svoje skóre.

Cestu k diamantu si musíte otevřít pomocí granátů
Vítězství !

Verdikt: Poměrně zajímavou hru stahuje dolu špatně vyřešené ovládání, kdy si budete často házet granáty pod nohy.
Hodnocení: 3/10

4 komentáře:

  1. Nebude to kópia Eagles Nest?
    https://youtu.be/fnkmCDiYg_4

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to možné, podobnosti tam nějaké jsou.

      Vymazat
  2. Mně to připomíná spíše Castle Wolfenstein
    http://www.mobygames.com/game/castle-wolfenstein

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tak to je přesně ono! Doplněno do článku.

      Vymazat