středa 2. května 2018

Hra 202: Demon in Danger (1988)


Demon in Danger
Vývojář: Martin Malý
Vydavatel: Demon Software
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Martin Malý zveřejnil teprve před pár lety několik svých textovek z 80. let, kdy vystupoval pod několika jmény - začínal jako MMG, poté Flashsoft, Demonsoft a nakonec Anarchysoft. Většina jeho textovek vznikla, když si chtěl vyzkoušet nějaký algoritmus či nástroj. Budu brát v potaz jeho přání a zveřejním zde průvodní slovo, které sám napsal:

"Bylo mi patnáct, šestnáct let a okolo zuřil socialismus. Ale hlavně mi bylo patnáct, šestnáct let. Ty hry jsou neskutečně naivní, a přitom mladicky pyšné. Technicky se nemůžou rovnat s čímkoli, co přišlo později, ani s jinými textovkami. Jsou to juvenilní pokusy, a už ten fakt, že se nikde neobjevily, napovídá, jak se to má s jejich kvalitou. Byly právem zapomenuté a já bych je v zapomenutí klidně nechal. Na druhou stranu je to odraz doby a kus historie, i mojí. Jejich hodnota není ani v kvalitě, co přetrvala, ani v zábavnosti, ale spíš dokumentární. A jako k dokumentu k nim přistupujte."

První hra, na kterou se od něj podíváme, je tedy Demon in Danger. Odehrává se 13. 11. 1988 v Chlebích u Nymburku. Komiksový hrdina Dan Dare (inspirací byla nejspíše Spectrum hra Dan Dare: Pilot of the Future (1986)), agent Fuxoftu, měl za úkol položit bombu do bytu Martina Malého (Démona). Na tento nápad prý Fuka přišel po napsání hry Podraz 4, což nedává smysl, protože Fuka nikdy Podraz 4 nevytvořil. Každopádně na nás je bombu zneškodnit a Démona, který se vrací přesně v 15:00 ze školy, zachránit. 

Úvodní animace zkopírovaná ze Spectrum hry "Dan Dare"
Příběh
Ještě, že jsem zrovna byl v Chlebích

Zajímavé je, že si na začátku hry můžeme zvolit obtížnost. Na výběr jsou totiž čtyři osoby, které můžeme ovládat - Pavel Tichý, Michal Toman, Kamil Kramář a Jan Němec (pravděpodobně kamarádi autora). Tito odpovídají stupňům amatér (20 min), pokročilý (15 min), profesionál (10 min) a superman (5 min). Čili zvolíme si, kolik času na dohrání hry budeme mít. Ve hře totiž vidíme hodiny s ubíhajícím časem a pokud bombu nenajdeme do 15:00, tak následuje konec hry. 

Volba obtížnosti
Pokud nestihneme zneškodnit bombu, tak spolu s Martinem vyletíme do vzduchu
Začátek hry

Ovládání je řešeno, stejně jako třeba v Indiana Jonesovi 2 (1987), přes kontextové menu. Na jednu stranu odpadají problémy s parserem a snižuje se obtížnost, na druhou stranu je to leckdy až příliš zdlouhavé. Nepříjemné je, že popis lokace se vypíše jako první a pak zmizí, protože hra přejde na další obrazovku, kde je vidět jen menu. 

Zajímavá je i přítomnost počítače v pracovně, který musíte nejdříve dát dohromady a pak s ním pracujete. Moc se v něm ale dělat nedá. Škoda, že tento mechanismus není více rozvinut. Samotná hra je pak velmi krátká, ale alespoň neobsahuje žádný bug a dá se bez problémů dohrát, i když mi tedy hned nedošlo, že se musí lékárnička nejprve odemknout vzdáleně přes počítač.

Kontextové menu
Ovládání je hodně podobné tomu z Indiana Jonese 2

Mapa hry

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem rohožku a sebral klíč, kterým jsem odemkl dveře. V obývacím pokoji jsem sebral televizor a v kuchyni kazetu. S obojím jsem šel do pracovny DemonSoftu, kde jsem zapl počítač. Jakmile se počítač zapl, tak jsem zmáčkl "L" a zvolil možnost "1 - System". Vypsalo se "System ON". Zmáčkl jsem opět "L" a zvolil "0 - End", čímž jsem počítač zase vypnul. 

Pracovna Demonu
Zapnutý počítač
Jsem srab a někdo mě udá - toto se stane pokud zvolíte v menu možnost "Konec"

Šel jsem na WC, kde jsem prozkoumal koberec a sebral klíček. V koupelně jsem použil klíček, čímž jsem odemkl lékárničku. Tu jsem prozkoumal a našel kyselinu, se kterou jsem se vydal do spíže. Zde jsem použil kyselinu na zámek, čímž jsem otevřel cestu dál, do malého výklenku u okna, kde tikala bomba. Tu jsem sebral a položil na balkoně na zem, takže se skutálela dolů a vybouchla v bezpečné vzdálenosti. Poté jsem v menu zvolil možnost "Konec" a zmáčkl Ctrl+Shift, nebo počkal na vypršení času, načež se Demon vrátil a poděkoval mi.
KONEC POSTUPU HROU

Bomba s doutnákem
Vítězství !

Verdikt: Velmi krátká textovka, která obsahuje poměrně nezvyklou volbu obtížnosti. 
Hodnocení: 2/10

1 komentář:

  1. Jen doplním, že Dan Dare je i velmi populární hra na ZX Spectrum, ze které se Martin inspiroval úvodní animací
    https://spectrumcomputing.co.uk/index.php?cat=96&id=1235

    OdpovědětVymazat