středa 30. května 2018

Hra 211: Galaxia (1988)


Galaxia
Vývojář: Petr Tůma
Vydavatel: Ceres Soft
Vydáno 1988 pro PMD 85
Žánr: Strategie
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Tato hra je stejně jako UFO-2 (1987) předělávkou legendární strategie Star Trek (1971). Jak se dočtete v úvodních instrukcích, stáváte se kapitánem kosmické lodi Galaxia a vaším úkolem bude osvobodit galaxii od Ufounů. Galaxie je složená z pole 8x8 obrazovek (sektorů) a v každé obrazovce je ještě 8x8 políček (kvadrantů). V každém sektoru může být několik hvězd (slouží pouze jako překážky v pohybu), ufounů a maximálně jedna spojenecká základna.

Úvodní instrukce
Popis ovládání
To není moc pěkný začátek hry

Pokud zaparkujete svoji loď u základny, začne se vám automaticky doplňovat potřebné palivo, energie (nesmí vám dojít) a torpéda, se kterými ničíte protivníky. Zároveň vás zde nepřátelé nemohou zranit. Slouží to tedy jako takový "domeček" - bezpečné místo, kam se můžete schovat. Naopak pokud se přiblížíte k nepřátelům, začne vám přibývat poškození motorů, zářičů či štítů - pokud toto dosáhne určité hranice (100 / 100 / 200), tak končíte.

Svoji loď vidíte jako jednoduchý blikající čtvereček na hlavním radaru, který zobrazuje aktuální situaci v sektoru, ve kterém se zrovna nacházíte. Zároveň na detektoru vlevo nahoře vidíte současný sektor (vždy uprostřed) a sousedící sektory, konkrétně vidíte tři čísla pro každý sektor vyjadřující počet základen-počet hvězd-počet nepřátel. Hvězdy moc důležité nejsou, spíše nás zajímá počet nepřátel (je nutné zlikvidovat všechny do jednoho) a zda má sektor veledůležitou základnu pro doplnění paliva a energie.

Doplňování energie u základny
Nepřátelé mi zničili štíty
"Útok bez účinku" - zářiče prostě nefungují

Vše ovládáme přes čtyři příkazy - (M)otory, (S)top, (Z)ářiče a (T)orpédo. Pomocí motorů se pohybujeme - musíme vždy číslem zadat do jakého směru chceme letět, přičemž lze letět do osmi směrů (1 = S, 2 = SZ, ..., 7 = V, 8 = SV). Pomocí "stop" zastavíme svůj pohyb. Zářiče by měly zabít všechny nepřátele v sektoru, ale z nějakého důvodu nefungují a nebyl jsem schopný zjistit proč. Možná bug. Každopádně mi to hru dost ztížilo, protože jsem musel nepřátele likvidovat po jednom pomocí torpéd, kdy opět musíte volit směr střelby, podobně jako u pohybu.

Nutno říci, že i když jsou obrazovky rozděleny na políčka, tak hra běží v reálném čase, není tahová, takže musíte často reagovat rychle. Zároveň se vaše povely vykonávají se zpožděním, takže pokud zadáte, že chcete zastavit, tak se loď zastaví až na dalším políčku. Torpédy lze zničit nejen nepřátele, ale i hvězdy a základny, což se občas může hodit pokud spěcháte a chcete si uvolnit cestu dál.  

Vzhledem k nefungujícím zářičům není úplně lehké hru úspěšně dokončit a to hlavně kvůli tomu, že je zde časový limit v podobě ukazatele vzduchu, který neúprosně ubývá a trochu nelogicky se nedoplňuje na základně. Pokud vám dojde kyslík, tak všichni na palubě zahynou a nastává konec hry. Proto nemůžete jen tak bloudit vesmírem, ale je nutné mít nějaký systém průchodu sektorů, abyste vše stihli. 

Zásoby vzduchu, aneb časový limit
Vítězství ! A velmi optimistická gratulace autora

Verdikt: Zdařilá předělávka strategické hry Star-Trek na PMDčko. Ovládání by mohlo být trochu přívětivější a pravděpodobně kvůli bugu mi nefungovala důležitá funkce "zářičů" na likvidování všech protivníků v sektoru. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. V době vzniku bylo Ceres Softů plno (aspoň tedy u nás na škole), každý chtěl mít po vzoru západu nějaký pěkně znějící "Soft", a toto byla tehdy nová značka margarínu, kterou všichni znali. I hru Galaxia tehdy tvořilo více lidí - přinejmenším jeden můj spolužák (úplně jinou a nikdy ji asi nedokončil) - pod tím titulem tehdy totiž vycházel sci-fi komiks v časopisu ABC.

    OdpovědětVymazat