neděle 20. května 2018

Hra 207: Expert (1988)


Expert
Vývojář: Ondřej Kafka
Vydavatel: OKF
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Měl jsem zpočátku trochu pochybnosti, že toto je česká hra - spíše jsem očekával zjištění, že to je přeložený zahraničí titul. Německé texty, zmínky o tehdy nedostupných IBM počítačích a na svou dobu atypicky slušné zpracování mě rozhodily. Po poradě s místními Spectrum specialisty jsme ale usoudili, že toto je pravděpodobně opravdu česká tvorba.

Asi vás podle úvodního obrázku nepřekvapí, že toto je - ano - další "Podrazovka". Jen pro tentokrát nehrajeme za "slušňáky", ale prostě a jednoduše se budeme snažit ukrást nějaké ty peníze. Na účtu totiž máme jen 50 dolarů a to není dobré. Hra na začátku není příliš konkrétní o tom, co máme vlastně dělat. Pouze nás přivítá v "Dawsonu" a sdělí nám naše údaje.

Úvodní přivítání
Popis MS-DOS z knihovny
Popis vašeho počítače Lingo 286

Poté se nám už ukáže hlavní obrazovka hry, kde vidíme naše pracoviště - náš počítač, telefon, knihovnu, zápisník a hodiny. Pomocí kláves ovládáme kurzor (v emulátoru to jsou klávesy O, P, Q, A a potvrzování pomocí M), kdy přeskakujeme právě mezi těmito položkami a volíme, co chceme dělat. Každou chvíli nám zazvoní telefon, který můžeme vzít a hra nám pomocí syntezátoru řeči přečte nějaké informace, ale je tomu hodně špatně rozumět - naštěstí tyto informace nejsou k dohrání hry potřeba, takže telefon můžete i ignorovat. 


Práce s vaším počítačem pomocí příkazové řádky
Disketová mechanika a výběr disket
Program "Designer"

Pomocí hodin si můžeme zkontrolovat, kolik času nám zbývá - k dohrání hry máme totiž přesně hodinu reálného času, poté se hra restartuje. V knihovně zase naleznete cenné informace k systému MS-DOS či programu "Connect", který budeme hojně používat. Pomocí počítače třídy IBM se totiž budeme spojovat s dalšími počítači, zjišťovat další čísla a hesla a nakonec z bankovního serveru ukradneme nějaké ty peníze. V počítači je také jako bonus program "Designer", jenž nám vykreslí jakousi hlavu z profilu. 

Při hraní jsem se zděsil, kolik kontaktů je k nalezení - je jich tu téměř stovka. Naštěstí s většinou z nich se nemůžete spojit a z dalších dostanete jen nesouvisející informace, jež jsou často vtipné a najdeme tu třeba zkrachovalé Atari či autora hry Podraz 4. K dohrání je tedy klíčových jen pár kontaktů, nicméně i tak je hráč nucen vytvářet si vlastní databázi čísel, protože na jednom místě často naleznete jen polovinu kontaktu a na dalším druhou. 

Na konci se vyskytuje i menší bug - dostaneme totiž informaci, že bychom neměli ukrást více jak $6000, takže jsem to logicky zkusil, ale maximální zcizitelná částka je nakonec jen $5949 - hra totiž do kontroly započítá i těch $50, které máme od začátku na účtu a částka musí být MENŠÍ jak 6000. Proto 5949 + 50 = 5999. 


Kontaktů je ve hře velké množství
Zkrachovalci z Atari
Anton Tokár z Antok Software

POSTUP HROU
Ocitl jsem se před svým počítačem, kde jsem si přečetl všechny manuály a poznámky v mém bloku, přičemž mezitím jsem zvedal telefon, ve kterém mi z klubu sdělovali informace. Zapnul jsem počítač a podle instrukcí z manuálu zadal počáteční datum a čas. Poté jsem napsal "HELP" a "FORMAT". Do disketové mechaniky jsem vložil disketu "CONNECT" a přes počítač jsem se teď mohl spojovat s ostatními počítači.

Spojil jsem se nejprve s "SEF", neboli s klubem (23321, 115), a tam jsem zjistil, že se mám zaměřit na "FNA-bank", kód 358 a nemám raději brát více jak $6000. Poté jsem se spojil s "ABC data" (37893, 390) a zjistil čísla na tři databanky - Centralbank (22345, druhé číslo 109 jsem našel v "database" ve své knihovně), Databank NY (35612, 890) a Databank DC (23455, 671), ze kterých jsem vytáhl všechny kontakty a zapsal si je. 


Loučení se Spectrem
Slepice z Xaverova
Hráč se musí prokousat skrz počítače s neužitečnými informacemi

Zaujaly mě dva hotely - hotel jekyll a hotel hyde. Jeden měl číslo 99127, kód 657 a druhý měl číslo 99128, takže jsem si domyslel, že kód je 658. Zkusil jsem to a získal cennou informaci, že "vstupní písmeno u FNA ze 12. 2. je -I-". Poté jsem se spojil s Boeing Corp. (15432, 117) a zjistil, že kód pro banku FNA je 5443216. A to je přesně ta banka, o které mluvili v klubu! 

Číslo na FNA bank (36654) jsem zjistil poté, co jsem se spojil s AST research (34897, 143). Kód 358 už jsem získal dříve, takže jsem se s nimi spojil a zadal vstupní písmeno "I", počáteční písmeno organizace "B" jako Boeing, heslo 5443216, název banky příjemce "Mc´Cluskey", heslo "ASW12-774" a počet převáděných dolarů 5999-50 = 5949
KONEC POSTUPU HROU

Počítač Boeing Corp.
E-bankovnictví z 80. let
Jsem borec !

Verdikt: Slušná "Podrazovka", která ze začátku vypadá trochu nepřístupně a chaoticky, nicméně se vyplatí jí dát šanci. Máme tu jak práci s in-game počítačem vybaveným MS-DOS, tak příchozí telefonní hovory využívající syntezátor řeči a narážky na tehdejší události.
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat