neděle 20. prosince 2020

Hra 499: Xor (1990)


Xor
Vývojář: Marek Trmač (The Markware) & Marek Fořt
Vydavatel: GCC Software, od roku 1992 Proxima Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Xor je původně komerční hra od společnosti Astral Software, která v roce 1987 vyšla pro Atari ST, ZX Spectrum, Commodore 64 a další platformy. Marek Trmač převzal název i mechanismy a v roce 1990 vytvořil vlastní Spectrum verzi s novými 30ti úrovněmi (originál má 15). Jak se přiznává na úvodní obrazovce, vycházel přitom z verze pro Atari ST. Od roku 1992 u nás hru komerčně distribuovala společnost Proxima Software.

Výběr způsobu ovládání

Adresa autora

Seznam úrovní

Seznam úrovní - pokračování

Hra vzdáleně připomíná známý Boulder Dash (1984), nicméně představuje svoje vlastní, poměrně komplexní, pravidla. Ovládáme tedy dva erby (v původní hře se jmenují Magus a Questor), mezi kterými můžeme libovolně přepínat, a snažíme se v bludišti sebrat potřebný počet smějících se masek. Kolik jich je potřeba sebrat a kolik jsme jich již sebrali vidíme na pergamenu v pravé dolní části obrazovky. 

Jakmile máme splněno, musíme ještě dojít ke dveřím. Není tu žádný časový limit a na rozdíl od originální verze tu není ani limit na počet kroků - ty se nám sice počítají na horní straně obrazovky, ale toto číslo je pouze informační a úrovně můžeme řešit v naprostém klidu. 

Začátek hry

Jeden erb jsem musel obětovat, ale stačí ke dveřím dojít s druhým

Občas je nutné posunout jeden erb druhým

Sbírání masek samozřejmě není tak jednoduché a budeme muset překonat řadu překážek. Kromě klasických neprostupných zdí tu jsou ještě dva druhy silových polí - jedny se dají projít pouze vertikálně a další pouze horizontálně. Pak tu máme závaží a bomby - na oboje působí gravitace, padají tedy dolů, přičemž bomba samozřejmě vybuchne (pokud nespadne na silové pole) a zničí okolní políčka - tzn. můžeme se probourat zdmi, ale lze zničit i masky či dveře, čímž pro nás většinou úroveň neslavně končí. 

Dále tu jsou slepice, které běží doleva, dokud nenarazí na překážku. Rakety se chovají stejně, jen při nárazu explodují. Posledním prvek je vojáček, do kterého můžeme strčit a odpálit ho do libovolného směru, přičemž se zastaví o první překážku. Se vším zmíněným (kromě zdí a silových polí) můžeme strkáním pohybovat, ale do našich erbů nesmí nic narazit.

Úroveň se jménem "Drůbežárna JZD Xaverov"

Úroveň "Katakomby" je vyložené bludiště

Jak dostat bombu doleva aniž by spadla?

Obtížnost je trefena naprosto ideálně a zatímco první úrovně jsou víceméně jen pro demonstraci mechanismů, ke konci už některé dají pořádně zabrat. Nicméně žádná frustrace se nekoná a s trochou trpělivosti lze vše bez problémů dokončit. Nejedná se tedy o extrémně těžkou logickou hru jako je např. Flappy (1987). Jen je třeba si uvědomit, že občas není nutné sebrat každou masku, jelikož jich je v úrovni více, než potřebujeme. Některé masky jsou nastraženy vyloženě jako past. 

Úrovně jsou v rámci možností rozmanité a zatímco některé jsou velmi krátké a točí se okolo jedné hádanky, další jsou spletitá bludiště bez většího zádrhelu a třeba předposlední úroveň je zase úplně jiný typ, kde nenajdeme jedinou zeď, ale pouze prázdnotu, masky a dveře. Jednotlivé úrovně na sebe nenavazují, což je možná škoda. Už od začátku lze ze seznamu vybrat jakoukoliv a po dokončení se zase vrátíme do menu. Není tu žádné počítadlo skóre, ani finální obrazovka.

Nelze zapomenout na technickou stránku hry, která je velmi dobrá, vše běží plynule (ostatně hra byla vytvořena ve strojovém kódu) a hraje do toho povedená hudba. Otázka je, zdali nebyla převzata z nějaké jiné hry. Doplněno: Raxoft prozradil, že hra původně hudbu neměla a přibalil ji později z dema u polského ProTrackeru.

Vojáčci stráží přístup k maskám

24. úroveň už je trochu složitější; mapa celé úrovně, zdroj: zx-spectrum.cz

V poslední úrovni vystřídáme více jak dva erby

Verdikt: Předělávka zahraniční hry Xor s vlastními úrovněmi, povedeným technickým zpracováním a hudbou. 
Hodnocení: 5/10

6 komentářů:

  1. Už len jedna a bude 500! Gratulujem v predstihu :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Komentoval Pyshteek. Nejako blbne pridávanie komentov. Nejde pridať koment ako Meno/Adresa URL. Skúšal som vo FF aj Chrome a nefunguje to.

      Smazat
    2. Díky, ta poslední dá pořádně zabrat :) Ty komentáře bohužel, Blogspot patří Googlu a ti mají v poslední době se svými službami problémy, s tím nic neudělám.

      Smazat
    3. Jasné, ja viem. Ja som viacmenej len informoval, aby sa vedelo :)

      Smazat
  2. Pokud tam byla pěkná hudba, vsadím se, že to byla ta která byla jako demo u polského ProTrackeru. Napsal jsem si tehdy hradlo a kompiler na jejich formát, aby to zabíralo méně místa, na téhle hudbě jsem to vyzkoušel a přibalil ji k téhle verzi XORu, protože IIRC původně žádnou neměl a to mi přišlo škoda.

    OdpovědětSmazat