Jako jubilejní stou hru jsem si nemohl vybrat nic lepšího, než
Flappyho. On to tedy původně nebyl záměr a hra měla přijít na řadu daleko dříve. Jenže jsem hrál a hrál a pořád jsem se nemohl dobrat konce. Na začátku jsem vůbec netušil, do čeho se pouštím. Zatím nejrozsáhlejším dílem byli
Maglaxians se 128 úrovněmi, což Flappy trumfuje s rovnými
200 obrazovkami. Můj skromný odhad je, že vyřešení jedné trvá v průměru 10 minut, čímž se dostáváme na
30 - 40 hodin celkem!
Dlouhá trvanlivost je z pohledu hráče dobrá zpráva, z pohledu člověka, co píše blog a má na seznamu 2000 her k dohrání, je to o něco horší. Díky bohu, že už to mám za sebou! Je to tedy
nejrozsáhlejší hra udělaná v Československu? Zatím určitě. Uvidíme, jestli jí nějaká v budoucnu trumfne. Každopádně pojďme se podívat, o co se tu vlastně jedná.
|
Menu hry |
|
Velmi stručné instrukce |
Hra původně vznikla v roce
1983 v Japonsku pro počítače
Sharp a později vyšla i na
NES (1985) a
Gameboy (1990). K nám se dostala právě díky importu počítačů
Sharp MZ-800, se kterými byly dodávány dvě originální hry -
Zexas a právě
Flappy. Hoši z
VBG Software si vzali na starosti port na počítač
PMD 85, na který se dnes podíváme. Nejedná se tedy o ryze českou hru, přesto moje pravidla splňuje. Koncept a úrovně byly převzaty, ale hra byla naprogramována celá od začátku, což potvrzují i slova autora
Vlastimila Veselého, kterého k vytvoření hry motivovala sázka s kamarádem:
"To byla třeba taková sázka: "Že bys nezvládl tohle?" Já, že to zvládnu. Tak jsem si obkreslil z obrazovky ty opičárny, postavičky. Rozkódoval jsem to a začal jsem prostě psát hru. Po dvou měsících jsem skončil. Protože jsem nad tím ze začátku nepřemýšlel, začal jsem jen tak spatra. Zjistil jsem, že jsem začal tak špatně, že už to dál nejde. Tak jsem to celý smazal. Použil jsem jen některá data. Pak jsem se nad tím zamyslel a začal znovu, až se to povedlo." (zdroj: Švelch)
Jak vidíte na obrázcích výše, hra vyšla původně v roce
1987 a lehce vylepšená verze v roce
1988, přičemž u ní byl z úvodní obrazovky vyhozen jakýsi
netopýr, který se ve hře stejně nikde nevyskytuje.
Instrukce ke hře jsou jednoduché - "Pomozte kuřátku Flappymu dostat bílé vejce na bíle označené místo". Jedná se tedy o logickou hru vzdáleně připomínající
Sokoban.
|
Původní verze pro Sharp MZ-800 |
|
A zde verze pro PMD 85. Bílé "vejce" je nutné dostat na bílé místo vlevo dole. |
Jak jsem se ovšem dozvěděl z
wiki, hlavní postava není žádné kuřátko a hra má v původní verzi dokonce nějaký
příběh. "Mladý hoch" Flappy totiž pochází z planety "Blue Star", která byla kvůli invazi rozprášena na nespočet fragmentů a naším úkolem je zase všechny shromáždit. Až je dáme dohromady, tak snad, možná... dáme naší planetu zase dohromady
. Autor Vlasta Veselý o tomhle příběhu evidentně nevěděl a udělal z Flappyho kuřátko zachraňující vejce.
V každé úrovni je tedy jedno vejce a to musíte dostrkat na místo označené bílou barvou, čímž se dostanete dál. První, co vám bude komplikovat práci, jsou
nepřátelé a sice dva druhy - "
Unicorns" a "
Ebira". Nikdo jim ale takhle neříká. Jsou to prostě "
píďalky" a "
žáby". Zatímco píďalky umí chodit jen horizontálně a začnou hráče honit pouze pokud se přiblíží dostatečně blízko, žáby jsou daleko agresivnější. Umí chodit do všech směrů a pronásledují hráče přes celou obrazovku. Naštěstí ale moc chytré nejsou a kopírují hráčův pohyb, takže se často někde zaseknou a obvykle je také můžete s trochou umu navést tam, kam potřebujete.
|
Jedné žábě jsem hodil na hlavu kámen a tím se jí konečně zbavil |
|
Nedá se nic dělat, musím žabáky vypustit. |
Důležitým prvkem jsou kameny, které vypadají stejně jako vejce, ale jsou šedé. Můžete je různě šoupat, hodit je někomu na hlavu či je dokonce zničit. Stejně jako vejce se nedají tahat k sobě - lze je pouze tlačit, takže i na první pohled jednoduchá hádanka se může změnit v pořádné peklo. Hoďte vejce ke zdi a už s ním nepohnete.
Klíčové je zmínit, že zde funguje gravitace - pokud tedy kámen strčíte z plošinky, spadne a zastaví se až o další plošinku nebo kámen. Na Flappyho, žáby a píďalky ale gravitace nepůsobí a můžou si chodit, jak se jim zamane. Dále tu máme malé houbičky, které můžete sebrat a pak je po nepřátelích házet. Pokud se trefíte, na pár vteřin je omráčíte. Dokáží situaci občas zlehčit, ale většinou není nutné je vůbec použít.
|
Tak tohle bude těžké |
|
Vážně? |
|
Cesta vede samozřejmě jen přes všechny nepřátele |
Úrovně se dají rozdělit na
akční a
logické. Zatímco v prvním případě je řešení primitivní (třeba posunout vejce o jedno pole) a jde pouze o to vyhnout se / zabít všechny nepřátele, kteří vám dýchají na krk, v těch logických je třeba stavět z kamenů hotové mosty tak, aby bylo možné vejce dotlačit na místo určení. V pozdějších fázích hry jsou ale žáby v podstatě všude, takže prvotní starost je zbavit se jich a pak teprve začít řešit šoupání kamenů. Na to máte
časový limit 1500... jednotek... čehosi. No, vteřiny to nejsou. Vychází to zhruba na 5 minut.
Pokud přijdete o všechny životy, nastává konec hry. Ale nezoufejte, naštěstí tu funguje poměrně přívětivý
systém hesel. Po každých pěti dohraných úrovních k nim dostanete heslo a příště můžete pokračovat na některé z nich.
|
Dokončil jsem pátou úroveň a dostal první heslo |
|
Zadání hesla a vybrání úrovně 81 až 85 |
Skvělé je, že řada úrovní má
více možných řešení a po chvíli se naučíte různé
triky jako třeba posouvat padající kameny ještě ve vzduchu, rozbíjet kameny s pomocí nepřátel z druhé strany či házet houbičky "za roh". Musím říct, že některé levely byly opravdu těžké a hru bych hrál asi ještě o hodně déle nebýt
videí od Petra Diblíka, který Flappyho soudě dle
tohoto článku evidentně dohrál několikrát.
Strhnout body musím za ovládání, které je jaksi méně responsivní. Možná je to jen emulátorem, ale měl jsem s tím problémy. Představte si, že utíkáte před žábou, máte jí za zády a chcete provést rychlou akci - otočit se a bleskově hodit houbičku. Tady je to prostě problém. Buď se neotočíte nebo nehodíte houbičku. Opravdu rychlé akce, kdy zmáčknete více kláves během vteřiny hra nezvládá a občas mě to dokázalo pěkně naštvat.
|
Dočkáte se stavby šikmé věže... |
|
... či rovnou mostu. |
|
Tak tuhle úroveň v původní verzi opravdu nenajdete. |
V rychlosti rozdíly oproti Sharp verzi. Grafika je samozřejmě černobílá a trochu jiná. Není tu počítadlo skóre. Chybí tu třeba úroveň, ve které bylo z plošinek sestavené slovo "Sharp" a místo toho je tam nápis "Tesla". Kameny a plošinky jsou občas na lehce jiných pozicích, či některé úplně chybí. Chování nepřátel mi přišlo trochu jiné.
Sečteno a podtrženo, tahle hra je bezpochyby podařená a nemyslím si to jenom já - Flappy má dodnes celou řadu věrných fanoušků, vytvářejících
další porty na všechny možné platformy, včetně např. verze pro Android se jménem "Tlappy". Já se v blízké době podívám na port pro Atari (1988) a ZX Spectrum (1990).
Dost jsem přemýšlel, jestli Flappyho zařadit na svůj "
must-play" seznam (najdete v pravém sloupci), ale nakonec jsem se rozhodl nezařazovat hry, které jsou v podstatě porty zahraničních komerčních titulů. Proto tam nenajdete ani
Manic Minera (1985) pro PMDčko, což je stejný případ.
|
Poslední úroveň byla poměrně jednoduchá |
|
Nelehké vítězství. |
Verdikt: Zdařilý port velmi kvalitní logické hry, která s přehledem obstojí i dnes. Jedinou vadou na kráse je pro PMDčko typická černobílá grafika a trochu méně responsivní ovládání, znemožňující adekvátně reagovat v akčnějších momentech hry.
Hodnocení: 5/10
Flappy jsem na PMD dohrál a pamatuji si, že mě jeden akční level dal zabrat. Chování nepřátel bylo trošku jiné jako v Sharp verzi a to mě zmátlo. Ten jsem musel konzultovat s autorem :-). Jinak jsem to poctivě dohrál bez nahlédnutí na řešení Sharp verze, které je na YT.
OdpovědětVymazatNebyl to ten level, co tu je na screenshotu, kde jsou jen tři žáby a nic jiného? Ten byl fakt divný. Jestli si to dohrál bez nápovědy, tak klobouk dolů. Porty pro Atari a Spectrum jsi zkoušel?
VymazatByl to level 21 a na fóru webu PMD 85od Bórikovců mi poradil Wex(Vlastimil Veselý). ZX verzi jsem tuším dohrál, škoda, že nemá barevnou grafiku a všechny levely z Sharp verze. Atari verze se mi nelíbila kvůli grafice v nízkém rozlišení.
VymazatAha, tak to jsem se skoro trefil - level 21 je tu na screenshotu také. Tam jsem jen ničil dva kameny současně a modlil se za nějaký glitch v chování žáby :)
VymazatGratuluju ke hře č. 100. Jsem rád, že blog jede dál a neusnul po několika málo článcích, jak se to někdy stává.
OdpovědětVymazatBlog je silnější, než kdy předtím! Rozhodně s ním v blízké době neseknu a už se těším na další Sharp hry, i když z Apolla mám už trochu šediny :) Více ve shrnujícím článku, který brzy vyjde.
Vymazat