Alexandr Makedonský
Vývojář: ?
Vydavatel: ?
Vydáno 19?? pro Atari 8-bit
Žánr: Strategie
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po hře Akcionář (1986) tu máme teprve druhou strategickou hru, což mě trochu rmoutí, protože mám tenhle žánr rád. Alexandr vychází z pramáti všech strategií, kterou je Hamurabi (1968), v níž jste během deseti kol museli dovést své království k bohatství a prosperitě (vyzkoušet online můžete zde). Zde se jedná v podstatě o to stejné, jen tu najdeme více možností.
Začátek hry |
Tahle hra je v podstatě matematická úloha. Když jsem jí hrál, měl jsem nejprve otevřenou kalkulačku a poté jsem si v Excelu udělal vzorečky na rychlejší výpočet výsledků. Jak můžete vidět na prvním screenshotu, máte zde několik proměnných:
- Otroci - jeden otrok sní za tah jen 10 bušlů obilí a obdělá 10 akrů půdy. Nevýhoda je, že se vzbouří jakmile jich je více, než vojáků a svobodných občanů.
- Svobodní občané - jeden sní 20 bušlů, obdělá 10 akrů, dostává mzdu 20 asů. Verbují se z nich vojáci. Každé kolo jejich počet přibývá díky imigraci.
- Vojáci - jeden sní 20 bušlů, neobdělá nic, ale uhlídá 5 otroků, dostává žold 100 asů.
- Půda (jednotka akr) - lze nakupovat i prodávat za měnící se ceny. Je potřeba na zasetí a sklizeň úrody (obilí). Lze o část přijít, pokud na vás někdo zaútočí.
- Obilí (jednotka bušl) - lze nakupovat i prodávat za měnící se ceny. Je vždy třeba mít dostatek, jinak vám okamžitě umřou lidé hlady.
- Peníze (jednotka as) - samozřejmě každé kolo kvůli mzdovým nákladům ubývají, takže je nutné hledat cesty, jak je získat. To lze buď vyhráním války, nebo prodejem půdy a obilí - je to tady totiž jak na burze a ceny se pohybují v rozmezí 10 - 30 asů za bušl obilí a 30 - 90 asů za akr půdy. Lze tedy levně koupit a v dalším kole draze prodat.
Na začátku jste otázání, na kolik kol chcete hrát. Čím méně kol, tím je jednodušší dobrat se konce. Poté už se vás hra v podstatě jen ptá na čísla - "Kolik chceš koupit akrů?", "Kolik přijmeš vojáků?", "Kolik dáš na výživu otroků?", atd.
Hned ve druhém roce vlády přišla morová rána a navíc vzpoura otroků. Z toho už se dostanu jen těžko. |
Vše musíte mít perfektně vypočítané, jinak hodně rychle skončíte. Do toho všeho ještě zasahuje faktor náhody, kdy každé kolo se vygeneruje
- Výnos z jednoho akru, což je opravdu klíčové číslo. Mějte dva roky po sobě špatnou úrodu a končíte.
- Morová rána, při které umře polovina lidí. Občas se to může i hodit, ale většinou to znamená katastrofu.
- Válka - sousední stát na vás může zaútočit a často to dělá v momentě, kdy na to nejste připraveni. Pošlete do boje málo vojáků a prohrajete. Pošlete jich moc a doma nezbude dostatek na hlídání otroků -> vzpoura otroků a další mrtví.
- Ceny půdy a obilí - když nutně potřebujete peníze, chcete prodávat a cena je na minimu, je to prostě smůla a už se z toho asi nedostanete.
Jak vidíte, musíte mít vše perfektně propočítané a ještě mít štěstí, jinak hru nedohrajete. Těch klacků, co hra hází pod nohy je opravdu hodně. Na druhou stranu stačí být trochu šikovný "na burze" a během chvíle můžete mít velké množství peněz, za které koupíte vojáky a jste v klidu.
Velké zklamání je ovšem zakončení hry. Není tu žádná vyhodnocovací obrazovka. Tah prostě skončí jako obvykle a hra se vás zeptá "Chceš hrát znovu?". Je to jako kdyby vám někdo vypnul rozkoukaný film před koncem a zeptal se "Chceš se koukat na další?". Ne nechci, řekni mi radši, jak to dopadlo!
Válku jsem "vihrál", ale konec hry je tedy hodně neuspokojivý |
Verdikt: Tahová textová strategie, ve které jde hlavně o správnou alokaci zdrojů. Škoda, že uživatelské rozhraní není hezčí a přehlednější a vše se ovládá jen přes zadávání čísel.
Hodnocení: **/10
Žádné komentáře:
Okomentovat