pondělí 8. června 2020

Hra 437: Indiana Jones a Zlatá Soška Keltů (1989) & Tom Jones a Zlatá Soška Inků (1990)


Indiana Jones a Zlatá Soška Keltů & Tom Jones a Zlatá Soška Inků
Vývojář: Jiří Fencl & Jan Vondrák
Vydavatel: MadMax & BlackSoft & Proxima Software
Vydáno 1989 & 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Textovka Indiana Jones a Zlatá Soška Keltů vyšla v roce 1989 jako reakce na Indiana Jonese 2 (1987). Proxima Software se pak v roce 1990 rozhodla hru komerčně distribuovat, nicméně pravděpodobně kvůli obavám ohledně autorských práv byla hra přejmenována na Tom Jones a Zlatá Soška Inků. Vzhledem k tomu, že kromě několika změn textu se jedná o naprosto stejnou hru, rozhodl jsem se sjednotit je do jednoho článku. 

Příběh ve verzi od Proximy
Instrukce
Instrukce ve verzi od Proximy

Indy (Tom) se dozvídá od profesora Brambleho, že v Peru, poblíž jezera ve tvaru býčí hlavy, se nachází keltský chrám ukrývající velice cennou sošku. Ano, keltský chrám v Peru je nesmysl, takže v upravené verzi od Proximy se podíváme do chrámu Inků, což už je o dost reálnější. Začínáme na letišti na jihu Mexika, odkud se musíme dopravit do Peru, což je poměrně dálka. 

Začátek hry

Kontextové menu

To jsem nemohl prostě jen přistát?

Ovládání je po vzoru zmíněného Indyho 2 vyřešeno přes kontextovou nabídku, kdy se pomocí dvou kláves pohybujeme mezi příkazy a další klávesou potvrzujeme výběr. Z příkazů tu máme POHYB, SEBER, POLOŽ, PROZKOUMEJ, INVENTURA, SITUACE a POUŽIJ. Pod RŮZNÉ jsou pak příkazy SAVE, LOAD, KONEC, SCORE. V každé nabídce je také možnost MENU, což nás vrátí zpět. 

Kromě předmětů, které máme u sebe, lze použít i zajímavé volby "svou sílu" a "svůj mozek", což je v některých situacích nezbytné. Třeba když potřebujeme silou vyrazit zamčené dveře, nebo zlikvidovat protivníka. 

Použil jsem svoji sílu

Řešení situace jak z filmu

Hladové piraně

Co se týče obtížnosti, tak je hra spíše lehčí a jediný zádrhel, na který jsem narazil, je získání ptáka, kterého je třeba hodit piraním. Ten totiž není na obrazovce zvýrazněn a osobně se mi stalo, že jsem došel až na konec hry a tam zjistil, že mi něco chybí. Naštěstí hra není dlouhá a napravení chyby zabere pár minut. 

Scéna jak z filmu

Použil jsem mozek
Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem bič a u chatrče klíče - ty jsem hned použil k odemknutí zámku a uvnitř boudy jsem sebral barel s leteckým palivem. Tím jsem natankoval svůj dvouplošník a odletěl. Po přistání jsem sestřelil ptáka a vzal ho s sebou. U zdi jsem také sebral liánu

Pokračoval jsem džunglí a narazil na domorodce, na kterého jsem použil svoji sílu. Před vchodem do chrámu na mě čekali ještě dva domorodci, jež jsem zlikvidoval revolverem. Došel jsem k jezírku a piraním hodil mrtvého ptáka. Přebrodil jsem jezírko a na dveře 2x použil sílu. V dílně jsem si nevšímal palice, ale sebral jsem ve skladu kvádr

Past. To jsem si mohl myslet.

To jsem ale pako

U propasti jsem použil bič a přehoupl se na druhou stranu. V provaznické dílně jsem vzal síť, u brouků jsem vylezl po lanu nahoru a vzal mačetu. V místnosti s otvorem ve stropě jsem pomocí liány vyšplhal nahoru. 

U vytahovacích dveří jsem postupně použil síť, mozek a sílu a konečně jimi prošel. U lián jsem si cestu dál prosekal mačetou. Prošel jsem přes zahrady a v jedné místnosti našel u stropu páku, kterou jsem stiskl pomocí biče, čímž jsem deaktivoval past. Pokračoval jsem do místnosti s diamantem, jenž jsem sebral a nahradil ho kvádrem. Poté jsem sebral ještě zlatou sošku a vrátil se zpět na začátek, kde mě vyzvedl profesor Bramble.
KONEC POSTUPU HROU

A soška je má !

Vítězství !

Verdikt: Další dobrá textovka na motivy Indiana Jonese. Takových je ale spousty a tato v ničem extra nevybočuje. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat