středa 17. června 2020

Hra 440: Labyrinth (1990)


Labyrinth
Vývojář: Tomáš Franke & Patrik Rak & Jan Froněk & Pavel Tichý & Jan Tichý
Vydavatel: Omikron & Raxoft & J. H. C. S. 
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Labyrinth vychází ze stejnojmenného filmu z roku 1986, na kterém se podílel mimo jiných i George Lucas a hlavního záporáka si zahrál hudebník David Bowie. Zápletka hry je stejná - hlavní hrdinkou je patnáctiletá Sarah, která jednoho dne z frustrace vysloví přání, aby jejího nevlastního mladšího brášku Tobyho, jehož musí hlídat, odnesli goblini. A tak se i stane. Sarah okamžitě činu lituje a vydává se Tobyho zachránit, nicméně toho ukryl král goblinů hluboko ve svém labyrintu. 

Instrukce

J. H. C. S. upozorňuje

Filmové titulky

Stejně jako třeba v případě Indiana Jonese 3 (1990) tu před startem hry najdeme napodobeninu filmových titulků se jmény autorů. Na hře se mimochodem podílelo hned několik autorů a jeden z nich, Tomáš Franke, si zvolil zajímavý pseudonym "Omikron - the 21st century software imperator". Program později distribuoval i J. H. C. S. neboli "Jan Hanousek computer software", kdy v jeho verzi přibyla obrazovka o autorském zákonu. 

Začátek hry

Nastavení ovládacích kláves

Kontextové menu

Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy vybíráme z příkazů JDI, VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, POMOC a POUŽIJ. Jak už to tak bývá, příkaz POMOC zobrazí nápovědu na minimu místech a moc užitečný není. Dále lze z nabídky vybrat také OVLÁDÁNÍ, kde si můžeme nastavit vlastní ovládací klávesy, kdy stačí dvě pro pohyb v menu a jedna pro potvrzení. 

Kde získat heslo?

První hádanka

Konečně je Hoggle užitečný

Během hry narazíme na několik lokací a postav ze hry. Je tu Hoggle, jenž by nám měl pomáhat, ale moc užitečný není. Narazíme také na Luda, který nám prozradí nápovědu, pokud ho zachráníme ze spárů stráží. A pak je tu samozřejmě král goblinů Jareth. 

Na obrazovkách najdeme minimum předmětů, Labyrinth je spíše než na kombinování předmětů založený na "bloudění" v hned několika labyrintech a na hádankách kudy dál. Nutno dodat, že labyrinty nejsou nikterak složité a zabloudit se dá asi jen v tom posledním, který je hodně zrádný a zmapovat ho byl pořádný oříšek. Obtížnost se dá tedy označit za nižší. 

Mimochodem na jedné z prvních obrazovek se dá zadat heslo, nicméně se mi ho nepodařilo zjistit, takže zatím zůstává záhadou, co se stane po jeho zadání. Update - Dex přišel na to, že heslo je "TELEFON", načež lze hru vylistovat. 

První setkání s králem skřetů

Za záchranu užitečná rada

Jedno z mála míst, kde příkaz POMOC funguje

Mapa

POSTUP HROU
Na dlouhé cestě jsem chodil tak dlouho, dokud jsem nenašel červa, který označoval, že cesta na sever je průchozí. Prošel jsem labyrintem až ke dvěma dveřím a prošel těmi správnými (podle odpovědi strážce - ne = levé dveře, ano = pravé dveře). Dostal jsem se do kobky, kde jsem otevřel dveře a prošel podzemním labyrintem. Narazil jsem na krále skřetů, kterému jsem utekl. 

Kdo to tu pouští plyny?

Velký labyrint je jak metro Můstek

Konečně mě taky jednou něco vysálo nahoru

Po žebříku jsem vyšplhal do dalšího labyrintu, kde jsem našel Luda. Sebral jsem kámen a hodil ho po stráži. Vzal jsem lano a použil ho, čímž jsem odvázal Luda a ten mi prozradil bezpečnou stranu labyrintu. Prošel jsem k dalším dvěma dveřím, sebral a použil klepadlo a prošel správnými dveřmi. Prošel jsem lesem a městem až k bráně do velkého labyrintu. Tím jsem prošel až na konec a našel Tobyho. 
KONEC POSTUPU HROU

Sakra, to byl zase sen

Vítězství !

Autoři

Verdikt: Spíše bloudící textovka, která neobsahuje příliš hádanek. Doporučit lze hlavně fanouškům filmu. 
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Heslo je TELEFON.
    Sice jsem si myslel, že by mohlo vést k zobrazení chybějícího telefonního čísla, ale nejspíš ne, to má být možná naopak vodítko.
    Efekt hesla je ten, že s hlášením 0 OK vypadne do Basicu (a lze si pak vyLISTovat hru).

    OdpovědětVymazat