neděle 14. června 2020

Hra 439: Krtek a Autíčko (1990)


Krtek a Autíčko
Vývojář: KyberSoft & Miroslav Hlavička & Tomáš Vilím (Universum)
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Krtka, známou postavu z televizního Večerníčku, asi není třeba dlouze představovat. Krtek a autíčko je druhý nejstarší díl, který vznikl již v roce 1963 a diváci ho v televizi mohli poprvé vidět v roce 1979. A právě z něho si hra bere inspiraci.

Animované logo distributora

Instrukce #1

Instrukce #2

Po nahrání programu vidíme animované logo distributora hry, Proximy Software, a pak se již dostaneme do menu, které je v angličtině. Můžeme si zde nastavit hudbu a vlastní ovládací klávesy, což je vždy vítaná možnost, přečíst si instrukce či zadat kód úrovně, kterou chceme načíst. 

Ve hře tedy ovládáme krtečka, který se rozhodl, že si pořídí nové autíčko. Na to si ovšem musí vydělat, a tak přijal práci od Proximy, pro kterou bude nakládat bedny s programy na korbu náklaďáku. To ovšem nebude tak jednoduché, protože bedny nesmí přečnívat a do cesty se nám navíc postaví řada překážek, včetně nepřátel - tzv. "Pružíků". Ti se pohybují pouze po horizontální ose, nicméně zatímco jedni pouze chodí zmateně sem a tam, druzí po krtkovi jdou jak slepice po flusu a vyhnout se jim je vzhledem k jejich rychlosti velký problém. 

Menu

Nastavení ovládacích kláves

Začátek hry

Na první pohled je jasné, že se jedná o variaci na podařenou logickou hru Flappy (1987). Tentokrát ale nemáme na určené místo dotlačit jedno vajíčko, ale je nutné do náklaďáku dostat jednu či více krabic s programy, které mají tvar přibližně jako dílky z Tetrisu. Místo houbiček tu máme rýčky, jež můžeme hodit po nepřátelích a tím je na chvíli omráčit. 

Dále tu najdeme jablka, jež můžeme sebrat a pak je použít ke zničení beden (občas nutné pro dokončení úrovně) či zneškodnění nepřátel. Oboje jde ale pouze ze shora a Pružíky musíme také nejprve "přišlápnout". Další možnost, jak se zbavit nepřátel, je hodit jim bednu na hlavu. Na rozdíl od Flappyho ale na krtka bedna spadnout může a nezabije ho. 

Hodil jsem Pružíkovi bednu na hlavu a tím ho zneškodnil

Tuhle bednu budu muset zničit

Hotovo, náklad se odváží a krtek se může vydat do další úrovně

Pro každou obrazovku tu je také časový limit, který když vyprší, tak vůz odjede a musíme úroveň opakovat. Pokud nás chytí Pružík, tak přijdeme o jeden ze čtyř životů, nicméně jsme pouze vrácení na počáteční místo v úrovni a můžeme pokračovat. 

Jakmile se krtkovi podaří bedny naložit, tak náklaďák odjede. Za odměnu se přehraje písnička a získáme další díl automobilu a heslo právě dokončené úrovně, kterých je celkem 30. Není tu žádné počítadlo skóre a ani rýčky či jablka se do další úrovně nepřenášejí. Hra se pouze "restartuje", takže se opět spustí úvodní animace a ocitneme se v menu, což je trochu matoucí, nicméně po zvolení "Play game" se načte další úroveň a krtek má opět čtyři životy. 

Za odměnu se spustí písnička

Získal jsem heslo do právě dokončené úrovně

Teď budu muset být rychlý a vrchní bednu tam dotlačit

Stylizace hry může evokovat, že se jedná o dílo pro děti, nicméně není tomu tak. Obtížnost je totiž občas opravdu brutální (podobná jako ve Flappym) a je nutné mít jednak velkou trpělivost a hlavně velmi dobré logické myšlení. Náročnost se nestupňuje postupně, ale hodně kolísá. Jednoduché obrazovky jsou střídány těmi opravdu těžkými, přičemž nejsložitější je asi úroveň 10, kdy je třeba nejenom vymyslet řešení, ale také unikat před agresivním nepřítelem. Musím přiznat, že jsem několikrát koukl do návodu

I když to tak nevypadá, budu schopný tam bednu zasunout

Občas je nutné vytvořit a tlačit takovouhle konstrukci

Získal jsem další část autíčka ! Tentokrát přední nárazník.

Velká část hádanek je založená na tom, že krtek dokáže běžet rychleji, než padající bedny. Můžeme tedy třeba bednu strčit z plošinky a zatímco padá, tak doběhnout pod ní a tam ji zachytit či opět popostrčit, kam potřebujeme. Posunování beden ve vzduchu, zatímco padají, je běžnou praxí. Krtek je také na rozdíl od Flappyho silnější a dokáže tlačit více, jak jednu bednu najednou. 

Je to zvláštní, ale posunutím horní bedny jsem Pružíka zneškodnil

I Proxima má svojí vlastní úroveň

Autíčko je téměř hotové !

Hra ovšem není bez chyb. Již jsme zmínili, že v instrukcích je napsáno, že náklad nesmí přečnívat. Není tomu ovšem tak a náklaďák klidně odjede i tak - důležité je pouze to, že nákladový prostor je vyplněný. Některé úrovně se jinak snad nedají ani dohrát, takže instrukce pouze matou. Velmi podivné je, že stačí posunout bednu nad Pružíkem, která se ho přímo nedotýká, a i tak jsme schopni ho zneškodnit jako kdyby mu bedna spadla na hlavu. Pravidla pro posouvání beden (hlavně v okolí náklaďáku) občas nefungují tak, jak bych očekával a několikrát se mi stalo, že bedny prostě posunout nešly, i když by to asi mělo být možné. 

Překvapila mě také protipirátská ochrana v některých dostupných verzích hry, kdy program se normálně načte a pár minut je možno hrát, ale pak zničehonic vyskočí hláška o ilegální kopii a program se ukončí. 

Protipirátská ochrana

Konstrukce v jedné z posledních úrovní

Tak to, krtku, hned nenabourej !

Verdikt: Snaha napodobit a rozšířit Flappyho dopadla veskrze dobře a dočkali jsme se povedené hry, nicméně některé mechanismy by potřebovaly ještě trochu doladit. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat