středa 3. června 2020

Hra 436: Chrám Boha Slunce (1990)


Chrám Boha Slunce: Část 1 - Plán
Vývojář: Petr Šlechta
Vydavatel: FlashSoftware
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Hra nás potěší jednoduchou animací na úvodní obrazovce a poté se nás zeptá na naše jméno v 5. pádu, přičemž ho pak používá v některých textech v průběhu hry, což je pěkný nápad. Autor se evidentně inspiroval v Indiana Jonesovi (1985), a tak se příběh točí okolo aztéckého chrámu a pokladu v něm ukrytém. My, jakožto odborníci na aztéckou kulturu, dostáváme dopis od našeho přítele, profesora Kenta. Ten v horách Sierra Madre našel nespecifikovanou věc, po které ovšem, jak se brzy dozvíme, baží i jiní lidé, kteří neváhají použít jakékoliv prostředky pro dosažení svých cílů.  

Nastavení oslovení

Začátek

Dopis od Kenta

Ovládání je řešeno přes klasické psaní příkazů, kdy parseru stačí první tři písmena, přičemž ty je nutné psát s diakritikou. S příkazy nebyl žádný problém, protože hra chápe i různá synonyma (např. SEBER/ZVEDNI/VEZMI) a nejsou tu žádné specialitky, takže nehrozí známá frustrace, kdy víme co chceme udělat, ale nevíme, jaký příkaz použít. 

Na začátku hry se ocitáme před svým domem a z různých vzkazů, dopisů a telefonátů si musíme poskládat mozaiku příběhu. I přes název hry se do žádného chrámu nepodíváme. Z podtitulu hry "Plán" je jasné, že toto měla být pouze první část a druhá část "Poklad" měla následovat. Vypadá to ovšem, že druhá polovina nebyla nikdy dokončena, což je škoda. 

Parseru stačí první tři písmena

Reklama na druhý díl

Kód se musí vyloženě uhádnout

Hra je, co se týče počtu obrazovek, malá, nicméně na každé obrazovce najdeme řadu předmětů a interaktivních míst. To se týká hlavně naší pracovny, kde máme nejenom telefon, jenž nám v průběhu hry několikrát zazvoní a dozvíme se z něj další střípek z příběhu, ale i naše Atari, na kterém budeme muset vytisknout jeden dokument. 

Jakmile sebereme potřebné předměty, tak nám naposledy zazvoní telefon a před náš dům přijede sám autor hry, Petr Šlechta, s tím, že nás hodí na letiště. Pak bohužel nastává nejhorší část hry, kdy si s sebou musíme vzít pouze ty předměty, jež potřebujeme a zbytek musíme odložit. Nastává tedy boj s plným inventářem a předlouhé zkoušení, co vzít a co zahodit. Logicky na to jít moc nelze, potřebujeme třeba i prádlo a prádelní šňůru (na co?). Na konci pak zůstává hořká pachuť na jazyku, že toto mohlo být o dost lepší. 

Zápletka

Vyděrači si diktují podmínky

Mapa

POSTUP HROU
Otevřel jsem poštovní schránku (OTE SCH) a přečetl si dopis (PŘE DOP).U plotu jsem sebral kámen (VEZ KÁM), načež mi vypadly věci z kapsy. Sebral jsem propisovací tužku (VEZ TUŽ). V telefonní budce jsem odebral podlážku (ODE POD), našel pod ní klíče od branky (VEZ KLÍ) a branku odemkl (ODE BRA). U dveří jsem sebral poznámkový blok (VEZ BLO), zadal kód (OTE DVE; PETR ŠLECHTA) a vešel dovnitř. 

Třikrát jsem zvedl telefon (ZVE TEL), vzal disketu (VEZ DIS), zapnul svoje Atari (ZAP POČ), vložil disketu (POU DIS), zadal jméno chrámu (CHRÁM BOHA SLUNCE), potvrdil tisk dokumentu (A) a mapu sebral (VEZ MAP). Znovu jsem zvedl telefon (ZVE TEL). 

Práce s Atari

Moje bytná není hloupá

Tak tenhle plánek padouši hledali

Vzal jsem knihu (VEZ KNI) a otevřel ji (OTE KNI). Vypadla z ní obálka, kterou jsem sebral a otevřel (VEZ OBÁ; OTE OBÁ). Našel jsem v ní vzkaz, který jsem si přečetl (PŘE VZK). Otevřel jsem obálku ještě jednou (OTE OBÁ) a našel plánek (VEZ PLÁ). Zvedl jsem telefon (ZVE TEL). Sebral jsem ještě gumu (VEZ GUM) a vydal se do koupelny, kde jsem sebral kýbl (VEZ KÝB) a našel pytlík horolezeckých skob (VEZ PYT). Vzal jsem také prádlo a prádelní šňůru (VEZ PRÁ; VEZ ŠŇŮ). 

Petr nabízí odvoz

Tahám s sebou moc krámů

Je pravda, že toho mám u sebe spoustu

V ložnici jsem sebral baterku a sirky (VEZ BAT; VEZ SIR). V obýváku jsem odsunul pohovku (ODS POH), odstranil koberec (VEZ KOB), vydal se do sklepa a rozsvítil si (ZAP BAT). Sebral jsem provazový žebřík a pochodeň (VEZ ŽEB; VEZ POC). 

Naposledy jsem zvedl telefon (ZVE TEL) a vydal se před dům k autu. Petr mě nechtěl pustit s příliš věcmi, a tak jsem zahodil klíče, kámen, disketu, knihu, obálku, koberec, baterku a kýbl. V kapse mi zůstaly tyto předměty: tužka, blok, guma, plánek, žebřík, pochodeň, sirky, prádlo, šňůra, pytlík, mapa. Nastoupil jsem do auta (NAS) a nechal se odvést na letiště. 
KONEC POSTUPU HROU

A teď mi zase něco chybí

Vítězství !

Verdikt: Kdyby hra vyšla v celku, i s plánovaným druhým dílem, tak by pravděpodobně atakovala vyšší hodnocení. Tato první část se ale bohužel neodehrává ve slíbeném chrámu, ale v poněkud neatraktivním domě. Moje myšlenky na vyšší hodnocení pak byly rozmetány závěrečným bojem s vyžadovanými předměty. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat