úterý 5. listopadu 2019

Hra 377: Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze dne 16. 1. 1989 (1989)


Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze dne 16. 1. 1989
Vývojář: Zuzan Znovuzrozený
Vydavatel: Zuzan Znovuzrozený
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pod tímto dlouhým názvem, který se občas zkracuje na "Indiana Jones na Václaváku", se skrývá politicky zaměřená textovka, reagující na tzv. Palachův týden, což byla násilně potlačená série demonstrací proti komunistickému režimu. 

Stejně jako ve hře Přestavba (1988) zde autor z bezpečnostních důvodů neuvedl své jméno a pod hrou je podepsán "Zuzan Znovuzrozený". Můžeme zde ale nalézt náznaky, že křestní jméno autora by mohlo být Karel. To jsou ovšem jen moje spekulace.

V kůži tehdy velmi oblíbeného Indiana Jonese (viz Indiana Jones a Chrám zkázy (1985)) se ocitáme v inkriminovaný den na Václavském náměstí v Praze, kde se demonstrace odehrávaly. Naším cílem bude uniknout pryč před bezpečnostními složkami, dostat se na letiště a odletět domů, tzn. do Ameriky. 

Popis zápletky
Ovládání
Instrukce

Ovládání je řešeno trochu nestandardně a místo pohybu do světových stran (S, J, V, Z) zde volíme nahoru, dolů, doprava, doleva (N, D, P, L) a také "dovnitř". Z dalších příkazů tu jsou klasické "seber", "polož", "prozkoumej", "použij", "věci" (výpis inventáře) a také "informace", což by mělo vypsat nápovědu, jak dál pokračovat, ale autor si z hráče jen utahuje a nic užitečného se nedozvíme.

Parser není příliš dobrý a příkazy nelze zkracovat. Dočkáme se tak třeba příkazů typu "PROZKOUMEJ MRTVOLU CHLUPATYHO" a žádný jiný tvar hra neakceptuje. Hodně mě zarazilo omezení inventáře na pouhé dva předměty, což je nepochopitelné a autor tím chtěl asi uměle zvýšit obtížnost ve druhé polovině hry. 

Začátek hry
Tak to bylo rychlé
Komunistická vláda jako vždy mlží

Počet obrazovek není vysoký, ale téměř na každé číhá na hlavního hrdinu smrt, která je často velmi barvitě popsána, což je dost možná hlavní lákadlo hry. Václavské náměstí se tak mění v bojiště, kde buď musíte zabít, nebo budete zabiti. Najdeme tu vodní děla, létající dlažební kostky, vybuchující bomby, slzný plyn v metru či brutální příslušníky Veřejné bezpečnosti a Lidových milic.

Na jejich zneškodnění budeme používat sekeru, tyče či prostě jen náš důvtip. V jednu chvíli je třeba se převléci do uniformy policisty, načež následně je nutné se zase rychle svléknout, protože opodál si nás protestující civilista může splést s policistou a zabít nás. Poněkud nezvykle se tu často musí předměty používat na sousední obrazovce, tzn. použijeme kámen a ten zneškodní protivníka o obrazovku jinde. 

Popis sekery leccos naznačuje
Autor neměl evidentně policisty příliš v lásce
U ulice Ve Smyčkách (správně Ve Smečkách) vybuchla bomba
Mapa

POSTUP HROU
Pod ocasem koně sv. Václava jsem našel sekeru (PROZKOUMEJ OCAS; SEBER SEKERU), kterou jsem zasekl do hlavy nalevo stojícího policajta (POUZIJ SEKERU) a prozkoumal jeho mrtvolu (PROZKOUMEJ MRTVOLU FIZLA). Našel jsem štít (SEBER STIT), jenž jsem použil jako ochranu před padajícím kámenem (POUZIJ STIT). Místo štítu jsem sebral kámen (POLOZ STIT; SEBER KAMEN) a hodil ho na hlavu dalšímu policajtovi (POUZIJ KAMEN). 

Pod lešením jsem sebral tyč (SEBER TYC) a rychle utekl před výbuchem zpět. U dalšího policajta jsem tyč použil na poklop od kanálu, čímž jsem se ho zbavil (POUZIJ TYC). Před Luxol klubem jsem opět použil tyč na likvidaci chlupatýho (POUZIJ TYC), jehož mrtvolu jsem prozkoumal (PROZKOUMEJ MRTVOLU CHLUPATYHO) a našel uniformu. Odložil jsem tyč a uniformu si oblékl (POLOZ TYC; SEBER UNIFORMU; POUZIJ UNIFORMU). 

Karel (autor hry?) tvrdí, že Jakes je vůl
Členové VB a jejich hrátky
Klasika

Došel jsem k oltáři a uniformu svlékl (POLOZ UNIFORMU). U civila jsem si odložil diamanty (POLOZ DIAMANTY) a vrátil jsem se pro tyč (SEBER UNIFORMU; POUZIJ UNIFORMU; SEBER TYC). Opět zpět a u oltáře svléknout uniformu (POLOZ UNIFORMU). U vchodu do metra jsem pozřel špenát, což mě učinilo silnějším (SEBER SPENAT; POUZIJ SPENAT; POLOZ PLECHOVKU), což jsem hned využil při hodu na milicionáře (POUZIJ TYC). 

Vydávání se za člena VB má také svá úskalí
Milicionář je o něco shovívavější
Jezte špenát jako Pepek námořník !

Vrátil jsem se pro diamanty (SEBER DIAMANTY) a těmi uplatil příslušníka před obchodním domem Družba (POLOZ DIAMANTY). Prohledal jsem mrtvolu civila (PROZKOUMEJ MRTVOLU CIVILA) a sebral legitimaci člena tajné policie (SEBER LEGITIMACI). Vydal jsem se zpět a cestou jsem oblékl odloženou uniformu (SEBER UNIFORMU; POUZIJ UNIFORMU).

Vrátil jsem se až pod sochu na začátek a odtud doprava, k metru, kde mě prošacoval policista a jakmile našel moji legitimaci, nechal mě být. Vešel jsem tedy do metra (DOVNITR), dojel na letiště a odletěl domů. 
KONEC POSTUPU HROU

I příslušník je úplatný člověk
Přelstil jsem policistu a cesta pryč je volná !
Vítězství nad "fízlovskými sviněmi"! 

Verdikt: Textovka, která je zajímavá hlavně svým námětem, kdy přináší zajímavý vhled do revolučního roku 1989 a autor v ní vyjadřuje svůj hněv vůči brutalitě bezpečnostních složek. 
Hodnocení: 3/10

2 komentáře: