17. 11. 1989
Vývojář: DoubleSoft & HoblSoft
Vydavatel: DoubleSoft & HoblSoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Po hře
Indiana Jones na Václaváku (1989) tu máme další textovku, která vznikla jako reakce na politické dění v tehdejším Československu. Z názvu hry je asi každému jasné, že inspirace tentokrát vyplynula z událostí
Sametové revoluce, kdy studentská demonstrace byla v ten den surově potlačena "pořádkovými jednotkami" sboru národní bezpečnosti a speciální jednotkou ministerstva vnitra, tzv. "Červenými barety".
Na úvodní obrazovce je jeden takový "příslušník" vyobrazen i s obuškem. Zároveň tu najdeme hesla jako "nechceme násilí" či "kdo za to může?". Též je zde uvedeno datum 19. 11. 1989, což může být přesné datum vzniku hry, ale také je možné, že v ten den jeden z autorů jen nakreslil úvodní obrazovku a hra vyšla o něco později. Přeci jen udělat hru za pouhé dva dny by bylo náročné.
|
Vysvětlení motivu textovky |
|
Cíl hry |
|
Začátek |
Cílem hry je utéct před bezpečnostními složkami, najít a zprovoznit videokameru a celý masakr z bezpečného místa natočit. Ovládání je řešeno přes příkazy "jít", "vzít", "položit", "použít", "čekat", "prozkoumat", "inventura" a "ostatní", jež hráč vyvolává stiskem jedné klávesy. Odpadá tak trápení se s parserem a psaním příkazů, zároveň se tím ale snižuje i obtížnost hry, kdy dohrát ji, i vzhledem k menšímu rozsahu, je záležitostí na pár minut.
|
Příslušníci úřadují |
|
Vyčkávání se nevyplácí |
|
Konečně jsem unikl z Národní třídy |
Pokud hráč není opatrný, dostane se během hry do kontaktu právě s "Červenými barety", kteří neváhají použít násilí, čímž hra končí a musíme začít od znovu. Zajímalo by mne, zda-li se autoři hry demonstrace osobně zúčastnili a textovka je reakce na neblahou zkušenost - považuji to za velmi pravděpodobné.
Trochu nemilé je, že se dá snadno použít některý z předmětů na nevhodném místě, čímž o něj přijdeme. Hra sice poté pokračuje dál, ale stává se nedohratelnou. Na závěrečných obrazovkách se vyskytuje ironický seznam autorů hry, kdy pod scénářem je podepsaný Miroslav Štěpán, jako režisér Miloš Jakeš, kostýmy obstaral Matador Bratislava a jakožto producent je uvedeno ÚV KSČ spolu s Ministerstvem vnitra ČSSR.
|
Hádanky nejsou nikterak těžké |
|
Ovládání přes kontextovou nabídku |
|
Právě jsem učinil hru nedohratelnou |
|
Mapa |
POSTUP HROU
Šel jsem s davem k jazykové škole a sebral
klíč, s kterým jsem odemkl nedaleké dveře. Ve sklepení domu jsem sebral
žebřík a
videokameru. Vydal jsem se tentokrát po schodech nahoru do druhého patra, kde jsem vzal
rohožku a našel pod ní
klíček. Položil jsem rohožku a vydal se k poklopu, kde jsem použil žebřík, vylezl na něj a zámek na poklopu odemkl klíčkem.
|
"S"-hákem jsem vypáčil bednu s videokazetou |
|
Nedal jsem si pozor a přišel o zuby i o kameru |
|
Konečně jsem našel vhodné místo |
Vylezl jsem na střechu domu. Vzal jsem
baterii a použil ji na videokameru. Dále jsem vzal
"s"-hák a vrátil se až do sklepení domu. Zde jsem bednu vypáčil "s"-hákem a sebral
videokazetu, kterou jsem použil na svoji kameru, čímž jsem ji zkompletoval. Vrátil jsem se na střechu až na místo s výhledem na Hradčany, kde jsem začal natáčet.
KONEC POSTUPU HROU
|
Jména vrcholných představitelů KSČ |
|
Vítězství ! |
Verdikt: Většina hry se odehrává uvnitř jednoho domu, ve kterém dáváme dohromady videokameru a připravujeme se na natáčení. Popravdě jsem čekal trochu zajímavější námět týkající se více samotné demonstrace.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat