neděle 2. července 2023

Hra 839: Muzeum Mrtvol (1993)


Muzeum Mrtvol
Vývojář: Vladimír Peníška & Oldřich Křivánek
Vydavatel: Computer Experts Corporation, od 1994 Vochozka Trading
Vydáno 1993 pro DOS / Windows
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jedna z mála tuzemských textovek pro DOS (další je třeba Belegost (1991)) vyšla původně v roce 1993, kdy ji začali sami autoři pod hlavičkou Computer Experts prodávat za 129, resp. 139 Kč. Později se distribuce ujal Vochozka Trading, který ji začal za stejnou cenu nabízet nejprve samostatně (viz časopis Excalibur č. 26 z května 1994) a později v kompilaci s názvem "Triptych PC her č. 1" spolu s další textovkou Stíny Noci (1994) a hazardní hrou OK Cash Machine (1994) za 250 korun. 

Číslice "1" v názvu značila, že bylo v plánu více takovýchto kompilací, z toho ale ve finále sešlo a zůstalo u jediné. Vochozka začal s inzercí v časopisech až ve druhé polovině roku 1995, kdy už hráči vyhledávali jiné žánry než textovky (obzvláště na PC), takže hry příliš velký úspěch nezaznamenaly. 

Ve hře není žádný úvod a jsme rovnou vrženi do zatuchlého sklepa, až na obrazovce smrti se dozvídáme, že jsme celou dobu v kůži detektiva Johna Riggara (jméno vzdáleně připomínající Jacka Raggera z Podrazu 3 (1986)), který objasňuje záhadu tajemného domu, jemuž se přezdívá "Muzeum mrtvol". A až na závěrečné obrazovce zjišťujeme, že jsme v Londýně. Je možné, že tyto úvodní informace byly obsaženy v přiloženém manuálu ke hře (pokud nějaký existoval). 

Reklama v časopise Excalibur 18; původní distribuce od Computer Experts; Zdroj: oldgames.sk

Původní 5,25" disketa od Computer Experts; Zdroj: herniarchiv.cz

Triptych PC her č. 1 krabice, bohužel pouze v nízkém rozlišení, Score č. 23; Zdroj: oldgames.sk

Inzerce v časopisu Riki č. 13; Zdroj: oldgames.sk

Triptych PC her č. 1, instalační disketa; Zdroj: vvasha, oldgames.sk

Začátek hry

V textech se objevují komentáře autorů hry

V nastavení je možné zvolit si ovládání myší či klávesnicí, kdy v druhém případě používáme kurzorové šipky pro pohyb v menu, klávesy Enter či mezerník pro výběr a Esc pro zrušení. Z příkazů tu máme základní schéma VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, INVENTÁŘ a SITUACE. Najdeme tu i klávesové zkratky - F5 pro SITUACE, TAB pro inventář, F2 pro uložení pozice a F3 pro nahrání. 

Hudba tu není, ale při správném nastavení zvukové karty lze na začátku slyšet vyslovený název hry následovaný ďábelským smíchem a během hry jsou nadabované pohybové příkazy, tedy např. "jdeš na sever", což je po chvilce poměrně otravné. 

Scéna jak z krokovacího dungeonu

Na plakátu je nápověda k hádance

Až na obrazovce smrti se dozvídáme naše jméno a příběh

Celou dobu se pohybujeme po zmíněném záhadném domě a nacházíme mrtvoly, přičemž na konci se dočkáme poměrně zvláštního vyústění, kdy zjistíme, že záhadné vraždy mají na svědomí penězokazi, tedy zločinci tisknoucí falešné bankovky. 

Hra je jednoduchá, jediným zádrhelem může být hádanka, kdy musíme vydedukovat, že písmena nápisu "XUST" odpovídají symbolům zkřížené hnáty, podkova, had a kladivo. Naštěstí i když na toto hráč nepřijde, tak kombinací pro čtyři páky není zase tolik. 

Bohužel hra obsahuje některé designové fauly jako třeba nutnost něco prohledávat vícekrát pro nalezení všeho (socha), okamžité smrti po vkročení na obrazovku, jimž se nedá vyhnout a nepotěší ani klasické bludiště, které tu naštěstí není nijak zákeřné. Nepříjemná je také asi vteřinová prodleva před aktivací kurzoru po každém vypsání textu. 

Některé akce je třeba provést vícekrát

Ani této textovce se nevyhnulo otravné bludiště

Mapa

POSTUP HROU
Prohledal jsem mrtvolu a sebral klíč. V cele jsem pod pohovkou našel krumpáč, kterým jsem ve vlhké místnosti uvolnil kámen. Zpět v cele jsem prozkoumal mříž a na tlačítko hodil kámen, čímž jsem otevřel dveře na východ. Klíčem jsem odemkl dveře na jihu a pod kobercem našel poklop. Pokračoval jsem ovšem zatím dál, v průchodu si prohlédl plakát a u oběšence našel zapalovač. V úzké chodbě jsem 2x stiskl 4. páku, čímž se otevřely železné dveře. Před těmi jsem sebral železnou tyč, nicméně jsem se ještě vrátil k poklopu, pomocí tyče ho vypáčil a získal starou knihu a prázdnou petrolejku. Tu jsem naplnil petrolejem u velkého sudu a zapálil zapalovačem, takže jsem získal zdroj světla a vyhnul se jámě za železnými dveřmi. 

Sochu je nutné prozkoumat dokonce 3x

Poměrně těžká hádanka

Velice nečekaná zápletka

Pokračoval jsem dále až k mrtvole v louži krve, u níž jsem našel nůž. S tím jsem se vrátil zpět k oběšenci, odřízl ho a získal lano, díky němuž jsem překlenul příkop ve chladné chodbě. V nevelké místnosti jsem nožem rozřezal obraz a objevil průchod do bludiště. Tím jsem prokličkoval až k soše, kterou jsem 3x prohledal, stiskl tlačítko a sebral revolver. Prošel jsem nově otevřeným průchodem dolů, do malé místnosti a v severním výklenku jsem prozkoumal páky se symboly. V dříve sebrané staré knize jsem objevil slovo XUST, podle čehož mi došlo, že musím stisknout páky v pořadí 3, 4, 2, 1 (X = zkřížené hnáty, U = podkova, S = had, T = kladivo). Prošel jsem nově otevřeným východem dolů, ve velké místnosti postřelil vůdce penězokazů, sebral meč, použil ho u brnění rytíře a po schodišti se dostal ven. 
KONEC POSTUPU HROU

Kdo by neměl chuť přečíst si Excalibur!

Aha, takže jsme celou dobu v Londýně...

Vítězství!

Verdikt: Poměrně průměrná textovka s nižší obtížností a dobře udělaným ovládáním. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Verze, která se neprodavala v rámci triptychu měla žlutý sešit formátu A5 kde byl popsán příběh a ovládání, puvodne se to také prodávalo na 5,25 diskete a cele to bylo zabaleno v sáčku. Tehdy mi to prislo jako super hra 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To musí být hodně "rare" edice, asi nemáš nějaké fotky? Nebo někdo jiný ze čtenářů?

      Vymazat
    2. Obavám se, ze jsem to při stěhování někde nechal/založil 🙁

      Vymazat
    3. Kdyby se někde objevila, moc rád bych viděl fotky a případně kopii získal pro Československý herní archiv :)

      Vymazat