úterý 22. října 2024

Hra 1007: Stíny Noci (1994)


Stíny Noci
Vývojář: Computer Experts (Vladimír Peníška & Vít Zahradník & Petr Zahradník & Oldřich Křivánek & Ladislav Hořovský)
Vydavatel: Vochozka Trading
Vydáno 1994 pro DOS / Windows
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Spolu s Muzeum Mrtvol (1993) a OK Cash Machine (1994) třetí hra, která se objevila v kompilaci s názvem "Triptych PC her č. 1", kterou Vochozka Trading prodával za 250 Kč. Z textů přímo ve hře můžeme zjistit, že vývoj trval na poměry textovek dlouhých 7 měsíců. V roce 1999 sami autoři uvolnili Stíny jako freeware. 

Ocitáme se v "budoucnosti" v roce 1998, kdy nás v noci ze snů vytáhne zvonící telefon. Jakožto tajní agenti dostáváme za úkol vloupat se do trezoru luxusní vily umístěné v lesích a odnést odtamtud tajné materiály patřící člověku, jenž je spojován s mafií a který právě někam odjel, takže je k akci ideální příležitost.

Příběh

Autoři

Začátek hry

Nápisem se nenecháme odradit

K ovládání slouží klávesnice či alternativně myš. Pomocí směrových šipek se pohybujeme mezi ikonkami v pravém horním rohu a vybíráme z příkazů VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, SITUACE a dále tu najdeme možnost uložit/nahrát pozici na pět pozic, výpis inventáře, ukončení hry a samozřejmě pohyb do šesti směrů. Nutno říci, že příkaz POLOŽ je zbytečný, jelikož velikost inventáře je neomezená. 

V dolní části se vypisuje veškerý text, který je doprovázen obrázky lokací v levém horním rohu. Bohužel tu nenajdeme jakoukoliv hudbu či zvukové efekty. 

Vykrvácet kvůli konzervě, to musí být člověk hodně nešikovný

Pro sovu mám menší překvapení

Nevtipný vtip

Kdo má proboha zelenou mísu!

Díky slušnému ovládání a nižší obtížnosti se hra příjemně hraje, podíváme se nejprve do lesa, do vily, do tajného tunelu, města a také do sklepního bludiště, které se dá jednoduše zmapovat, jelikož neobsahuje žádné "vracečky" či teleporty. Na několika místech se dá zemřít a to poměrně nečekaně, takže je moudré hru často ukládat. 

Bohužel se dá snadno dostat do situace, kdy jsme někde zapomněli něco sebrat a zjistíme to až později, načež je nutné se vracet na druhou stranu mapy. A nebo se dostaneme rovnou do slepé uličky, odkud se už nedá vrátit (např. u sanitky když nemáme pilníček). Nepříjemné také je, že hrací doba je natahována uměle tím, že jsme několikrát nuceni přejít přes zmíněný tajný průchod a sklepní bludiště, což dohromady čítá tucty obrazovek a další příkaz lze zadat jen s menší prodlevou. V jednom případě je nutné zkoumat něco dvakrát, abychom objevili předmět (fotografie). 

V textech jsou několikrát zbytečné poznámky v závorkách, které ještě více zvýrazňují většinou nevtipné vtipy. Na závěrečné obrazovce (nebo stiskem ALT+P) se dozvíme počet kroků použitých k dokončení, kdy minimum je kolem 270. 

Ehm, dobrá

Tenhle chlápek mi někoho připomíná

Tajný průchod vedl překvapivě do města

Rozsáhlé sklepní bludiště

V časopisu Excalibur 32 ze září 1994 se objevila recenze, kde autor udělil pouhých 16 %. Kritizoval malé obrázky, nešikovné ovládání, kdy je problém najít v menu žádaný předmět, a zmíněné komentáře v závorkách zvýrazňující vtipy. Naopak chválil příběh jakožto nejsilnější část díla. "Autoři se sice poněkud potýkají s kreslením, zpracováním a dokonce i s mateřským jazykem (stylistickými chybami se to ve Stínech hemží jako v některých recenzích Excaliburu), ale zase je vidět, že se snažili a možná, že časem z jejich dílny vyjde i něco docela dobrého.

Velmi krátká recenze v diskmagu PC Engine 9-94 taktéž ze září 1994 byla pozitivnější a hra obdržela 50 % se slovy "grafika je dobrá", "ovládání je dobře vyřešeno", "hra je celkem dost rozsáhlá oproti Muzeu Mrtvol, ta byla dost jednoduchá."

Diskmag Bonus 0 ze září 1995 neudělil žádné číselné hodnocení, ale konstatoval, že "grafika je ubohá", nicméně "Stíny Noci jsou nejlepší ze tří her kompilace". 


Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem černý kufřík a vzal z něj kleště, kterými jsem přeštípl řetěz na bráně. Prostříhal jsem i plot na rozcestí, ale zatím pokračoval na východ. Cestou na hřbitov jsem vzal z ohniště zápalky, ze smetiště láhev, u brány železnou tyč a opodál šišku. V kapli jsem tyčí odsunul desku a u kostry našel plynovou masku. Tu jsem si nasadil a z mostu naplnil láhev vodou z potoka. 

Vrátil jsem se na rozcestí a šel tentokrát na západ. Dveře kůlny jsem vypáčil pomocí tyče, z čehož vznikla tyč tvaru "L", kterou jsem uvnitř na svěráku vrátil do původní podoby. Sebral jsem lopatku a prošel dírou v plotě na rozcestí. Po sově jsem hodil šišku a vzal stříbrný klíč. Uvnitř malé jeskyně jsem polil zem vodou z láhve, lopatkou vykopal truhlu a tu odemkl klíčem. Našel jsem sprej a rukavice, které jsem si hned nasadil, prohledal odpadky na smetišti a našel ovladač DC. Na hřbitově jsem vykopal zase papírek s kódem, takže jsem mohl otevřít dveře domu pomocí ovladače. 

V bludišti jsou i pasti

No, řekl bych, že už moc bílý nebude...

Klasický šlofík v metru

Co tady děláš špekoune špehoune!?

V kuchyni jsem sebral nožík, kterým jsem v mezipatře nadzvedl prkno a objevil magnetickou kartu. V koupelně jsem použil klozet a našel peníze. V pokojíku jsem 2x prozkoumal fotografii a získal špendlík. V komoře bylo zase čerpadlo, kterým jsem odčerpal vodu z jezírka, tyčí otevřel poklop a sestoupil do podzemí. Dveře jsem otevřel pomocí magnetické karty, zámek mříže pomocí nožíku, chlápkovi jsem dal peníze a ve své cele sebral bednu. Špendlíkem jsem propíchl zaschlou barvu ve spreji, tím nastříkal dveře a zapálil zápalkami. Došel jsem až do města, kde jsem sebral svítilnu, na staveništi autogen a po odkrytí písku lopatkou i hák. Vrátil jsem se až na začátek podzemí a pomocí bedny vylezl zpět a vrátil se do domu. 

Jak jinak se dostat do sanitky než pomocí pilníčku na nehty

Rozřezat trezor pomocí autogenu nebyl nejlepší nápad

Materiály máme v kapse!

Překvapivý zvrat

Rozsvítil jsem svítilnu a vešel do sklepního bludiště. Zde jsem stiskl tlačítko a našel pilníček a lano. Přes poklop v jezírku jsem se opět vrátil do města, v koši našel bílý plášť a v něm jízdenku, kterou jsem na stanici použil k přejezdu na konečnou. Zde jsem dostal nakládačku od mafiánů, v nemocnici ukradl fonendoskop, oblékl si bílý plášť a opustil budovu. Zámek sanitky jsem odemkl pomocí pilníčku a vrátil se do města a následně do domu a sklepního bludiště. 

Tentokrát jsem prošel přes tlačítkem otevřenou mříž a došel k trezoru, který jsem odemkl pomocí fonendoskopu a uvnitř našel klíčky a tajné materiály. Při návratu do domu na mě ale čekalo překvapení v podobě mrtvoly a vraha. Sebral jsem kladivo a v pokojíku jím rozbil okno. Vyšplhal jsem na střechu, hák upevnil na lano a pomocí něho se dostal dolů. Opět jsem se vrátil do města, našel garáž, zámek rozřezal autogenem a klíčky nastartoval sporťák, kterým jsem dojel k vrtulníku a předal materiály Velkému šéfovi.
KONEC POSTUPU HROU

Útěk před vrahem přes střechu

Vzhůru k závěru

Velký šéf mě už čekal

Vítězství!

Verdikt: Příjemně se hrající textovka doplněná obrázky. Hlavní výtkou je možnost dostat se do slepé uličky pokud zapomeneme někde něco sebrat. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. "Nutno říci, že příkaz POUŽIJ je zbytečný, jelikož velikost inventáře je neomezená. "

    Má byť asi "POLOŽ"

    OdpovědětVymazat