Stíny Noci
Vývojář: Computer Experts (Vladimír Peníška & Vít Zahradník & Petr Zahradník & Oldřich Křivánek & Ladislav Hořovský)
Vydavatel: Vochozka Trading
Vydáno 1994 pro DOS / Windows
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Spolu s Muzeum Mrtvol (1993) a OK Cash Machine (1994) třetí hra, která se objevila v kompilaci s názvem "Triptych PC her č. 1", kterou Vochozka Trading prodával za 250 Kč. Z textů přímo ve hře můžeme zjistit, že vývoj trval na poměry textovek dlouhých 7 měsíců. V roce 1999 sami autoři uvolnili Stíny jako freeware.
Ocitáme se v "budoucnosti" v roce 1998, kdy nás v noci ze snů vytáhne zvonící telefon. Jakožto tajní agenti dostáváme za úkol vloupat se do trezoru luxusní vily umístěné v lesích a odnést odtamtud tajné materiály patřící člověku, jenž je spojován s mafií a který právě někam odjel, takže je k akci ideální příležitost.
Příběh |
Autoři |
Začátek hry |
Nápisem se nenecháme odradit |
K ovládání slouží klávesnice či alternativně myš. Pomocí směrových šipek se pohybujeme mezi ikonkami v pravém horním rohu a vybíráme z příkazů VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, SITUACE a dále tu najdeme možnost uložit/nahrát pozici na pět pozic, výpis inventáře, ukončení hry a samozřejmě pohyb do šesti směrů. Nutno říci, že příkaz POLOŽ je zbytečný, jelikož velikost inventáře je neomezená.
V dolní části se vypisuje veškerý text, který je doprovázen obrázky lokací v levém horním rohu. Bohužel tu nenajdeme jakoukoliv hudbu či zvukové efekty.
Kdo má proboha zelenou mísu! |
Díky slušnému ovládání a nižší obtížnosti se hra příjemně hraje, podíváme se nejprve do lesa, do vily, do tajného tunelu, města a také do sklepního bludiště, které se dá jednoduše zmapovat, jelikož neobsahuje žádné "vracečky" či teleporty. Na několika místech se dá zemřít a to poměrně nečekaně, takže je moudré hru často ukládat.
Bohužel se dá snadno dostat do situace, kdy jsme někde zapomněli něco sebrat a zjistíme to až později, načež je nutné se vracet na druhou stranu mapy. A nebo se dostaneme rovnou do slepé uličky, odkud se už nedá vrátit (např. u sanitky když nemáme pilníček). Nepříjemné také je, že hrací doba je natahována uměle tím, že jsme několikrát nuceni přejít přes zmíněný tajný průchod a sklepní bludiště, což dohromady čítá tucty obrazovek a další příkaz lze zadat jen s menší prodlevou. V jednom případě je nutné zkoumat něco dvakrát, abychom objevili předmět (fotografie).
V textech jsou několikrát zbytečné poznámky v závorkách, které ještě více zvýrazňují většinou nevtipné vtipy. Na závěrečné obrazovce (nebo stiskem ALT+P) se dozvíme počet kroků použitých k dokončení, kdy minimum je kolem 270.
V časopisu Excalibur 32 ze září 1994 se objevila recenze, kde autor udělil pouhých 16 %. Kritizoval malé obrázky, nešikovné ovládání, kdy je problém najít v menu žádaný předmět, a zmíněné komentáře v závorkách zvýrazňující vtipy. Naopak chválil příběh jakožto nejsilnější část díla. "Autoři se sice poněkud potýkají s kreslením, zpracováním a dokonce i s mateřským jazykem (stylistickými chybami se to ve Stínech hemží jako v některých recenzích Excaliburu), ale zase je vidět, že se snažili a možná, že časem z jejich dílny vyjde i něco docela dobrého."
Velmi krátká recenze v diskmagu PC Engine 9-94 taktéž ze září 1994 byla pozitivnější a hra obdržela 50 % se slovy "grafika je dobrá", "ovládání je dobře vyřešeno", "hra je celkem dost rozsáhlá oproti Muzeu Mrtvol, ta byla dost jednoduchá."
Diskmag Bonus 0 ze září 1995 neudělil žádné číselné hodnocení, ale konstatoval, že "grafika je ubohá", nicméně "Stíny Noci jsou nejlepší ze tří her kompilace".
Mapa |
POSTUP HROU
Prozkoumal jsem černý kufřík a vzal z něj kleště, kterými jsem přeštípl řetěz na bráně. Prostříhal jsem i plot na rozcestí, ale zatím pokračoval na východ. Cestou na hřbitov jsem vzal z ohniště zápalky, ze smetiště láhev, u brány železnou tyč a opodál šišku. V kapli jsem tyčí odsunul desku a u kostry našel plynovou masku. Tu jsem si nasadil a z mostu naplnil láhev vodou z potoka.
Vrátil jsem se na rozcestí a šel tentokrát na západ. Dveře kůlny jsem vypáčil pomocí tyče, z čehož vznikla tyč tvaru "L", kterou jsem uvnitř na svěráku vrátil do původní podoby. Sebral jsem lopatku a prošel dírou v plotě na rozcestí. Po sově jsem hodil šišku a vzal stříbrný klíč. Uvnitř malé jeskyně jsem polil zem vodou z láhve, lopatkou vykopal truhlu a tu odemkl klíčem. Našel jsem sprej a rukavice, které jsem si hned nasadil, prohledal odpadky na smetišti a našel ovladač DC. Na hřbitově jsem vykopal zase papírek s kódem, takže jsem mohl otevřít dveře domu pomocí ovladače.
V bludišti jsou i pasti |
No, řekl bych, že už moc bílý nebude... |
Klasický šlofík v metru |
Co tady děláš |
V kuchyni jsem sebral nožík, kterým jsem v mezipatře nadzvedl prkno a objevil magnetickou kartu. V koupelně jsem použil klozet a našel peníze. V pokojíku jsem 2x prozkoumal fotografii a získal špendlík. V komoře bylo zase čerpadlo, kterým jsem odčerpal vodu z jezírka, tyčí otevřel poklop a sestoupil do podzemí. Dveře jsem otevřel pomocí magnetické karty, zámek mříže pomocí nožíku, chlápkovi jsem dal peníze a ve své cele sebral bednu. Špendlíkem jsem propíchl zaschlou barvu ve spreji, tím nastříkal dveře a zapálil zápalkami. Došel jsem až do města, kde jsem sebral svítilnu, na staveništi autogen a po odkrytí písku lopatkou i hák. Vrátil jsem se až na začátek podzemí a pomocí bedny vylezl zpět a vrátil se do domu.
Jak jinak se dostat do sanitky než pomocí pilníčku na nehty |
Rozřezat trezor pomocí autogenu nebyl nejlepší nápad |
Materiály máme v kapse! |
Překvapivý zvrat |
Rozsvítil jsem svítilnu a vešel do sklepního bludiště. Zde jsem stiskl tlačítko a našel pilníček a lano. Přes poklop v jezírku jsem se opět vrátil do města, v koši našel bílý plášť a v něm jízdenku, kterou jsem na stanici použil k přejezdu na konečnou. Zde jsem dostal nakládačku od mafiánů, v nemocnici ukradl fonendoskop, oblékl si bílý plášť a opustil budovu. Zámek sanitky jsem odemkl pomocí pilníčku a vrátil se do města a následně do domu a sklepního bludiště.
Tentokrát jsem prošel přes tlačítkem otevřenou mříž a došel k trezoru, který jsem odemkl pomocí fonendoskopu a uvnitř našel klíčky a tajné materiály. Při návratu do domu na mě ale čekalo překvapení v podobě mrtvoly a vraha. Sebral jsem kladivo a v pokojíku jím rozbil okno. Vyšplhal jsem na střechu, hák upevnil na lano a pomocí něho se dostal dolů. Opět jsem se vrátil do města, našel garáž, zámek rozřezal autogenem a klíčky nastartoval sporťák, kterým jsem dojel k vrtulníku a předal materiály Velkému šéfovi.
KONEC POSTUPU HROU
Útěk před vrahem přes střechu |
Vzhůru k závěru |
Velký šéf mě už čekal |
Vítězství! |
Verdikt: Příjemně se hrající textovka doplněná obrázky. Hlavní výtkou je možnost dostat se do slepé uličky pokud zapomeneme někde něco sebrat.
Hodnocení: 4/10
"Nutno říci, že příkaz POUŽIJ je zbytečný, jelikož velikost inventáře je neomezená. "
OdpovědětVymazatMá byť asi "POLOŽ"
Asi nemá.
VymazatPak ta věta nedává smysl. :)
VymazatOpraveno
Vymazat