Ostrov Pirátů
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Strategická hra od plodného autora R. Danenbergera, v níž se ocitáme v první polovině 17. století. Jakožto budoucí hlava rodu Castilů se ocitáme uprostřed mocenských bojů s králem, a tak jsme nejprve ze Španělska uklizeni do kolonií Ameriky, přesto nedokážeme uniknout inkvizici a jsme zatčeni. Naše jediná šance na propuštění je splnění jednoho zdánlivě nemožného úkolu.
Královy lodě jsou na zpáteční cestě do Evropy přepadávány piráty, kteří mají hnízdo na jednom z ostrovů. Na nás nebude nic menšího než dát dohromady výpravu a celý ostrov dobýt.
Příběh je popsaný v přiloženém manuálu, kde je vysvětleno i ovládání a prezentována mapa ostrova s jednotlivými sektory, bez čehož je téměř nemožné hrát, takže to lze považovat za určitou formu protipirátské ochrany.
Nákup posádky a vybavení |
Vybráno jest |
Výběr taktiky pro úvodní útok na přístav |
Na začátku si vybereme obtížnost od 1 do 5, kdy 5 je nejvyšší. Hlavním rozdílem je dostupný rozpočet, kdy máme k dispozici od 250.000 do 125.000. Za tyto peníze musíme nakoupit vojáky a vybavení a jedná se o jednu z nejdůležitějších voleb.
K dispozici jsou:
- vojáci - 10/kus, max 14000, síla 1
- žoldnéři - 15/kus, max 600, síla 2
- supermani - 100/kus, max 30, síla 5
- žebříky - 2/kus, max 2000 - dobývání pobřežních opevnění
- lodě - 1000/kus, max 30, jedna loď pojme 500 vojáků
- malá děla - 300/kus, max 500
- velká děla - 700/kus, max 200
Ovládání je trochu kryptické, protože volby nejsou vypsány na obrazovce a musíme se dívat do manuálu.
- S - stav sektorů ostrova
- Z - zvěd
- R - zrušení existující jednotky a její převedení do zálohy
- C - čekat jeden den
- K - ukončení hry a vyhodnocení
- J - vojenské akce
- M - změna módu jednotky - přesun, obrana, útok
- P - přesun jednotky do sousedního sektoru
- B - boj
- 0 - zpět v menu
- J - vytvoření nové jednotky či prohlížení stavu existující
Pokud tedy chceme například přesunout jednotku č. 1 do sektoru č. 9, tak musíme postupně zadat "J", "P", "1", "9". Pokud je v tomto sektoru nepřítel, tak na něho poté zaútočíme pomocí "J", "B", "1" a bez dalších zásahů si přečteme výsledek boje.
Oblasti ostrova; Zdroj: manuál ke hře |
Útok byl úspěšný |
Sektor 15 s centrální pevností je tvrdý oříšek |
Protiútok pirátů odrazila připravená obrana |
Ještě před odjezdem na ostrov můžeme vyslat zvěda, který pak poskytuje klíčové informace o počtu pirátů v jednotlivých sektorech. Po příjezdu k ostrovu si lze zvolit ze dvou míst vylodění - buď v přístavní pevnosti na jihu nebo na méně hlídaném severním pobřeží. V obou případech musíme ale zvolit taktiku vylodění, kde vybereme tři z deseti dostupných taktik typu "tiché vylodění, tichý obchvat hradeb, otevření brány" či naopak "ostřelování hradeb děly, útok na hradby, použití žebříků".
Na splnění úkolu máme 365 dnů, což jsou v podstatě kola. Během nich můžeme různě vytvářet, rušit a přesouvat jednotky, posílat zvěda či útočit na piráty, ti ovšem dokáží podniknout i protiútoky, takže je nutné dobytá území bránit tím, že tam necháme naší jednotku. Přesouvat se dá pouze do sektorů, s nimiž sousedí alespoň jedno námi ovládané území.
Problémem je nedostatek zpětné vazby a celkově informací. Není třeba jasné jak přesně se vypočítává výsledek boje, co přesně dělají děla (dají se použít pouze z lodi při počátečním útoku?), jaký vliv mají žebříky (jsou užitečné jen v určitých sektorech?), proč 1000 vojáků nebylo schopno porazit 100 pirátů či k jak fungují módy jednotek (přesun, obrana, útok).
Lze ale vypozorovat, že procházet celý ostrov s jednou velkou jednotkou není vhodné, protože bojové ztráty se zřejmě počítají v procentech. Úspěšnou taktikou je vytvořit více malých jednotek a vždy útočit s tím nejmenším, co dokáže daný sektor dobýt. Na konci ze zobrazí gratulační obrazovka s bodovým ohodnocením, do kterého se podle manuálu započítává procento obsazení ostrova, počet zajatých pirátů, ukořistěných děl a počet dní potřebných k dosažení cíle.
Přehled stavu sektorů |
Pro vojenskou akci lze vybrat jednu z existujících jednotek 1, 2, 4 či 9 |
Vítězství! |
Verdikt: Poměrně zajímavá strategická hra, v níž by se hodilo více zpětné vazby a přehlednější ovládání.
Hodnocení: 3/10
Kdo chce sektor bít, hůl si vždycky najde.
OdpovědětVymazat