čtvrtek 20. července 2023

Hra 846: No Počkej 5 (1993)


No Počkej! 5
Vývojář: Petr Hyťha & Martin Noska
Vydavatel: MouseSoft & SiDi Software
Vydáno 1993 pro Commodore 64
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další pokračování série No Počkej! (první, druhý, třetí díl z roku 1992), která vznikala původně na ZX Spectrum, přičemž čtvrtý díl se buď nedochoval, nebo spíše nikdy nebyl dokončen. Pátý díl již Petr Hyťha vytvořil pouze na počítače C64

Na začátku se dočkáme syntezátoru řeči, jenž uvede autory a jméno hry, poté se začne přehrávat šílená hudba, kterou nezbývá než po pár vteřinách vypnout. Tentokrát již nebudeme likvidovat učitelova buldoka, ale vydáme se napravit podraz, kdy se od celé třídy vybraly finance na předplatné anglického časopisu Hallo, který ani po několika měsících nedorazil, takže se objevilo podezření, že učitel s přezdívkou "Stromák" si nechal peníze pro sebe. Tato zápletka vznikla podle skutečnosti, nicméně po týdnu od vydání hry se ukázala učitelova nevina jelikož časopis konečně dorazil.

Ovládání

Začátek hry

Pomsta učiteli zeměpisu

Ovládání je uzpůsobeno joysticku, kdy po obrazovkách se pohybujeme zvolením jednoho ze čtyř směrů a vše ostatní provádíme jednoduše stisknutím FIRE, načež se automaticky provede vhodná akce, což výrazně snižuje obtížnost. Lze využít i klávesnici, v tom případě ale musíme používat zvláštní schéma sever = "1", jih = šipka doleva, východ = "2", západ = CTRL a akce = mezerník. 

I Exolon se mstí

Uznávám, že i žraloci musí jíst

Cesta výtahem

Popisky obrazovek jsou často velice strohé až neexistující. Začínáme ve "výchozím sektoru" a opět bude naším cílem najít pět klíčů ke dveřím a následně dojít do bytu Balouse (autor hry Honba Za Pokladem (1993)), najít kód k učitelově účtu a v bance peníze získat zpět. 

Během svého putování potkáme jak známé autora, tak některé učitele, kterým se můžeme pomstít za křivdy. Na mnoha obrazovkách nás potká náhlá smrt, načež musíme začít od začátku. Hádanky nejsou těžké, ale vyžadují až nadbytek běhání tam a zase zpátky. V domě Balouse můžeme využít výtah, podívat se do bytu či do sklepa.

Nepotěší gramatické chyby, kdy některé jsou snad špatně psané naschvál ("Větnam") a nepříjemné je i problikávání obrazovky během zvukových efektů. 

V roce 2006 vyšel z nostalgie ještě šestý díl, který ale úplně změnil žánr, jelikož zde mlátíme učitele plácačkou na mouchy. 

Samopal z "Větnamu"

Balousův pokoj s C-64

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem papír s číslem a severněji klíč 1, kterým jsem otevřel dveře na západě a získal lopatu, s níž jsem odházel zával a u telefonní budky našel Kutantovo adresu. Tu jsem sdělil Exolonovi na jihu, dostal brýle, s nimi zapálil sud s benzínem a našel hever. Díky němu jsem osvobodil dědka pod autem a získal nůž, cestou jsem sebral také klíč 3. Pomocí nože jsem odřízl provaz koukající z popelnice a s ním získal deku z balkonu. Tu jsem hodil na šílence a našel klíč 2. Sebral jsem nunčaky a cestou k domu Balouse získal také kazetu

Odemkl jsem dveře a vlezl do sklepa, kde jsem vzal cartridge. Výtahem jsem vyjel do 3. patra, odemkl dveře a dostal se do bytu. Zde jsem sebral klíč 5, dynamit, krumpáč, samopal, past na myši a televizi. Zával z krabic jsem odpálil, vzal náboje, klíč 4 a další zával na východě odstranil krumpáčem. Odemkl jsem dveře do pokoje, uvnitř připojil televizi, zasunul kazetu a poté počítač resetoval superresetem, čímž jsem se dozvěděl kód konta

Odešel jsem z baráku a vydal se do banky. Vrátného jsem zastřelil, ninju zneškodnil nunčakama a rychle utekl, sebral jsem pivo, granát a stůl. Odemkl jsem dveře, ožraly se zbavil pomocí piva a pancéřové dveře otevřel pomocí granátu. U sejfu jsem zadal získaný kód a získal zpět ukradené peníze
KONEC POSTUPU HROU

Získal jsem kód konta

Pozor na ninju, který se po chvíli vzchopí

Vítězství!

Verdikt: Hyperlokální textovka, která je zajímavá zjednodušeným ovládáním na joysticku. 
Hodnocení: 3/10

3 komentáře:

  1. "Zvláštní schéma" klávesnice mělo jediný důvod: C64 sdílí matici klávesnice s joystickem na portu 1 a zrovna tyto klávesy vychází na odpovídající bity směrů / fire joysticku :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že se nedochovala žádná hra pro ZX Spectrum z této série.

      Vymazat
  2. Okolo roku 2000 jsem si od SiDi poučel všechny jeho ZX kazety za účelem přetažení do PC. Našel jsem na nich z naší tvorby jen textovky "No počkej 1" a "Indiana Jones & červ Olgoj Chorchoj". NP1 nešlo už vůbec nahrát bez ohledu na to, jak jsem šteloval kolmost hlavy, IJ&Č šlo přetáhnout, ale po nahrání šel program do resetu. Kde skončily verze NP2 a NP4 pro ZX, netuším.

    OdpovědětVymazat