Noid-4
Vývojář: Robert Cimrman
Vydavatel: Real Computer Fantasy, později JRC
Vydáno 1993 pro Atari ST
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Název hry vznikl ze slova "ArkaNOID" a čtyřka neznačí číslo dílu, ale fakt, že budeme ovládat ne jednu, ale rovnou čtyři pálky. Naším cílem, jako ve všech Arkanoidech, bude odrážet míček tak, aby zničil všechny "cihličky" na obrazovce, přičemž tentokrát nám nesmí uletět do žádného ze čtyř směrů.
V přiloženém manuálu se můžeme dočíst příběh. Rasa Noidů (kuličky) našla při svých vesmírných toulkách zdánlivě mírumilovnou rasu Šutroušů (cihličky), kterou si natahali domů, nicméně ukázalo se, že ve skutečnosti se jedná o Všedusy, "speciálně vycvičenou bojovou diverzní rasu bezohledných balvanů, které kdysi dávno používali samozvaní Vládci vesmíru jako zbraně pro uchvacování planet". Po zabrání planety zbyl jediný svobodný Noid, který se spojil se spřátelenou rasou Šišnoidů (pálky) a vydal se nájezdníky zničit.
Začátek manuálu |
První úroveň |
Tuhle obrazovku uvidíme častěji než bychom chtěli |
Dokončení úrovně |
Pálky ovládáme myší, kdy horizontální pohyb posune současně pálky nahoře a dole, zatímco vertikální posune ty po stranách. Samozřejmě pokud pohneme myší diagonálně, tak se posunou všechny čtyři, tudíž je potřeba trochu cviku a výborná koordinace. Pomůže také snížit citlivost myši.
Cílem je "vymlátit" všechny cihličky, které mají různé barvy, do některých se totiž musíme trefit několikrát, další jsou zase nezničitelné. Jakmile se nám to povede, tak se dostaneme do další úrovně, kterých tu je celkem 30. Velice cenné jsou "nabíjecí články do zbraní", které mají tmavší barvu. Jejich počet vidíme v pravém sloupci nad ukazatelem skóre, kdy tu jsou tři sloupce zobrazující jednotky, desítky a stovky. Za ty si totiž můžeme koupit klíčová vylepšení:
- Čmelák (20 článků) - zbraň pro levou pálku. Jednoduše řečeno z levé pálky pak můžeme střílet, což je užitečné hlavně v závěrečných fázích úrovně, kdy se snažíme trefit pár zbývajících cihliček. Přenáší se do další úrovně.
- Včeličky (30) - zdvojená zbraň pro pravou pálku, v podstatě to samé co Čmelák
- Krtek (40) - z vrchní pálky shodí bombu, která prorazí vše. Nicméně je pouze na jedno použití, tudíž se nevyplatí.
- Rambo (60) - s přehledem nejlepší a naprosto klíčové vylepšení. Míček poté prochází vším, lze tedy zničit i jinak nezničitelné cihličky. Přenáší se do další úrovně, tudíž s přehledem nahrazuje Krtka.
- Levá zeď (100) - po levé straně se objeví zeď, takže tudy míček nemůže vypadnout. Levá pálka zůstává a stále z ní můžeme střílet. Velice užitečné, nicméně také velice drahé a bohužel se nepřenáší do další úrovně, takže téměř nepoužitelné.
- Pravá zeď (100) - to stejné co levá zeď, jen na druhé straně.
- Bonus (200) - nabíjecí články můžeme vyměnit za 500 bodů do skóre, takže v podstatě za jeden život.
- Vypnutí hudby - není vylepšení, jen se tato možnost vyskytuje ve stejném menu
Vylepšení se kupují tak, že během hry stiskneme pravé tlačítko myši, což hru zapauzuje, načež si v klidu můžeme prohlédnout všechna vylepšení a jejich ceny.
V pravém menu se nakupují vylepšení |
S "Rambem" je hra neporovnatelně jednodušší |
Zbývající kostičky je vhodné sestřelit pomocí "čmeláků" a "včeliček" |
"Krtek" shozený z vrchní pálky se prokouše vším |
Hra je brutálně obtížná, což potvrzuje třeba i recenze z diskmagu Narsil 8, kde se autor po 5 hodinách hraní dostal pouze do druhé úrovně a udělil 50 %. Udržet míček na obrazovce je opravdu těžké a zpočátku máme jediný život, o který stačí přijít a musíme začít od první úrovně. Navíc míček se od pálek odráží dvěma způsoby - od spodní a horní se odrazí do směru podle místa dopadu, lze ho tedy např. poslat odkud přišel, od těch po stranách se odráží "přirozeně", jinými slovy nemůžeme ovlivnit směr odrazu.
Paradoxně pokud překonáme tento krutý začátek, tak se dostaneme k vylepšením, jež hraní výrazně zjednodušují, navíc jakmile máme vyšší skóre, tak si můžeme dovolit i chybu, jelikož další život nás stojí 500 bodů, ovšem přijdeme bohužel i o všechna vylepšení.
Možným řešením je použití zabudovaného cheatu, kdy stačí kliknout v pravém sloupci na název hry a poté na slovo "nekonečné", čímž získáme neomezené životy. I tak ale přicházíme o skóre a všechna vylepšení. Po dokončení všech úrovní se zobrazí jednoduchá gratulační obrazovka a hra se spustí od začátku. Získané skóre nelze nikam zapsat.
Pochválit lze slušnou hudbu. Ve zmíněné recenzi se lze dočíst, že hru distribuovalo i JRC za 140 Kč.
Zdi jsou užitečné ale bohužel se nepřenášejí do dalších kol |
Poslední úroveň s nezničitelnými kostičkami by bez "Ramba" bylo peklo |
Vítězství! |
A za odměnu malá animace |
Verdikt: Na papíře atraktivní hra, kterou ale v reálu zabíjí některé špatně nadesignované části, v tomto případě je to hlavně naprosto nezvládnutá křivka obtížnosti, kdy většina hráčů se dostane nejdále do druhé úrovně. Vylepšení jsou zajímavá, ale špatně vybalancovaná. Kvůli tomu musím výrazně snížit hodnocení.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat