pondělí 3. dubna 2017

Hra 30: Space Raiders (1986)


Space Raiders
Vývojář: Dušan Kertés
Vydavatel: SPŠE Košice
Vydáno 1986 pro PMD 85
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Již jsme tu pro PMD 85 měli Space Invaders, což byla hra inspirovaná stejnojmennou předlohou, nicméně moc podobná ji nebyla. O rok starší Space Raiders, kteří vznikly na "střední průmyslové škole elektrotechnické" v Košicích, už si z originálu berou přece jenom o dost víc

Máme zde klasicky nájezdníky z vesmíru, kteří se snaží dostat až k nám a našim úkolem je všechny je sestřelit. Nepřátelé jsou již seřazeni do bloku a putují ze strany na stranu, přičemž se pomalu posunují směrem dolů, kde se pohybujeme s naší raketkou a skrýváme se za zdmi, co postupně mizí tím, jak do nich nepřátelé, nebo my sami, střílíme. 

Ve hře máme pouhé 3 životy a při prvním zásahu o jeden přijdeme. Hra je rozdělena na úrovně, kdy do další se dostaneme zlikvidováním všech mimozemšťanů, čímž se nám také přičtou 2 životy. Cílem je dosáhnout co nejvyššího skóre, kdy za každý sestřel je 10 bodů. 

Začátek hry
Ochranné bariéry jsou už na cimpr campr, naštěstí zbývá poslední nájezdník

Oproti originálním Space Invaders je tu několik rozdílů:
  • Nepřátelé s ubývajícím počtem nezrychlují
  • Nelétá tu "ufo" na pozadí, jehož sestřelením by se daly získat bonusové body
  • Máme jen 3 životy oproti 6
  • Nepřátelé jsou seřazeni do bloku 6 x 11 oproti 5 x 11 
  • Všichni nepřátelé vypadají stejně
  • Pokaždé je za sestřel mimozemšťana 10 bodů, tedy 660 bodů za úroveň. V originále se dalo získat postupně i 30. 
  • Hra je téměř nehratelná

Ano, poslední bod je bohužel pravda. Nepřátelé se pohybují poměrně rychle, ale to by nebyl zas takový problém. Největší průšvih je jejich střílení, kdy střílí poměrně zhusta a hlavně střely lítají prostě příliš rychle, takže je velmi obtížné se jim vyhnout. Občas jsem si připadal jako Vincent a Jules z filmu Pulp Fiction v té slavné scénce, kdy po nich parchant vypálí zblízka celý zásobník, ale jako zázrakem je netrefí. Občas není jiná možnost než vletět přímo mezi střely a modlit se, aby vás žádná netrefila. Bez "save-scummingu" bych nedokončil první úroveň. 

Poslední úroveň je úplně stejná jako ta první

Jak jsem zjistil, úrovní je ve hře 10 (první je nultá, poslední je devátá) a téměř se od sebe neliší, jen nepřátelé zhruba od 5. levelu začnou létat trochu rychleji. Maximální počet bodů je tedy 6600 a když se podíváte na screenshoty, tak zjistíte ten ošklivý podraz - "high score" nastavené autorem je totiž o 10 vyšší, než co je možné dosáhnout, takže ho nikdy nemůžete překonat! To je tedy hořký konec hry po takové dřině...

Moc to nevypadá, ale toto je vítězný screen

Verdikt: Na první pohled to vypadá na povedenou předělávku Space Invaders, kterou ale skličuje nevyladěná obtížnost, stále ty stejné levely a podraz s high score. 
Hodnocení: **/10

Žádné komentáře:

Okomentovat