3D Mikrotron QR1
Vývojář: Karel Šuhajda & Michal Černý
Vydavatel: 4004/482 ZO Svazarmu
Vydáno 1987 pro PMD 85
Žánr: Akční Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po delší době, kdy jsem se prohrabával poněkud obskurními hrami pro počítače IQ-151 a PMD 85, u kterých jsem často nevěděl datum vydání, ani autora, se konečně vracím k těm známějším (a doufám, že i kvalitnějším) kouskům. První hra na seznamu z roku 1987 je "3D Mikrotron QR1", což je první díl z trilogie. Všechny díly však vyšly ve stejný rok, takže je vezmu hezky za sebou.
Popis příběhu na úvodní obrazovce |
Menu hry |
Hru má na svědomí známý autor her pro PMD-85 Karel Šuhajda, od něhož jsme tu už měli hry Horác a Pavouci (1985) a Willy Walker + Jet Set Willy (1985 + 1986) a ještě hodně her od něj uvidíme. Jako druhý vývojář je vedený Michal Černý.
Jak vidíte na obrázku, příběh hry se točí okolo planety Mikrotron, kde se její obyvatelé "váleční maniaci" rozhodli zničit planetu pomocí raket. "Nejvyšší programátor" je kvůli tomu vyhubil a hráč má teď za úkol ovládat robota Troníka a dvě nevybuchlé rakety zničit. Takový normální příběh z období studené války.
V hlavním menu je možné zvolit si druh ovládání, ale popravdě to rotační je z mého pohledu nepoužitelné. Kromě toho lze také pustit poměrně dlouhé demo, což je jakási forma tutorialu, kdy si můžete prohlédnout nehratelnou prezentaci ukazující všechny objekty ve hře a jak interakce s nimi dopadne.
Začátek hry |
Mapa hry; Autor: Tomáš Švec |
Hra samotná je v izometrické pseudo 3D grafice, která vychází z děl jako je Knight Lore (1984). Na obrazovce vidíte počet životů, energii ubývající s časem, získané body a počet zbývajících raket ke zlikvidování.
S robotem se pohybujete po středně rozsáhlé mapě, kterou můžete vidět na screenshotu výše. Ta je rozdělená na několik sektorů - začínáte uprostřed a vlastně si musíte vybrat, do jaké části se vydáte. V každé jsou minimálně dvě dostupné rakety, takže nemá moc cenu chodit do více sektorů.
Jedna z raket obehnaná minami |
Robot Troník si dobíjí u stanice energii |
Na mapě je kromě raket samozřejmě také nespočet překážek a překvapení - nejenom neprostupné zdi a stromy, ale také spousta pastí v podobě min a různých objektů, kterým je lepší se vyhnout, protože kontakt s nimi vyústí ve výbuch a ztrátu života. Robot může střílet a některé tyto objekty rozstřílet a získat malý bodový bonus, který je v konečném zúčtování vlastně klíčový, protože za každou zlikvidovanou raketu dostanete 1000 bodů. Po dohrání hry tedy budete mít 2000 bodů a pokud chcete v tabulce nejlepších výsledků dosáhnout na první příčku, musíte toho prostě ve hře rozstřílet co nejvíce, přitom si ovšem musíte hlídat neustále klesající robotovu energii.
Ta se dá dobít u speciální dobíjecí stanice. Pokud si tedy mapu projdete a zapamatujete si rozložení klíčových objektů, je možné v ní strávit spoustu času honbou za nejvyšším skóre. Jinak se ale hra dá dokončit za 2 minuty. Není tedy těžké hru dohrát, ale získat co nejvíce bodů.
Lákavý sklad raket, ke kterým se ovšem nedá přes zeď dostat |
Co mi vadilo bylo (už je to snad pravidlo) zmatené ovládání - co bych dal za to, kdyby se to dalo v emulátoru namapovat na normální šipky na klávesnici. A hlavně pomalost hry - tenhle problém byl už u předchozí Šuhajdovy hry Willyho Walkera. Robot se prostě plíží hrozně těžkopádně a vypadá to na problémy s optimalizací.
Vítězství bylo poměrně snadné |
V podstatě se nejde po zlikvidování dvou raket neumístit na prvním místě |
Verdikt: První díl trilogie ukazuje slušný potenciál. Jsem zvědavý, jestli se v dalších dílech podaří vyladit pár nedostatků jako je pomalost a přílišná krátkost hry.
Hodnocení: ***/10
Žádné komentáře:
Okomentovat